تورها, ژاپن

موچی ژاپنی چیست؟ همه چیز را درباره این شیرینی کشنده بدانید!

موچی ژاپنی

موچی ژاپنی چیست؟ این اولین سوالی است که خیلی‌ها با شنیدن نام موچی می‌پرسند. اما خبر دارید این شیرینی آنقدر در دنیا طرفدار پیدا کرده که ممکن است بتوانید در کشورهای دیگر هم پیدایش کنید؟ حتی به بعضی از شهرهای ایران، مثل تهران، هم آمده و می‌توانید بدون اینکه به ژاپن سفر کنید، طعمش را بچشید. حالا تصور کنید این شیرینی به عنوان یک شیرینی خطرناک هم شناخته می‌شود! 

در این متن از بامبو اکوتور ، قصد داریم شیرینی موچی را کامل به شما معرفی کنیم و حتی از دلیل خطرناک بودنش بگوییم. پس اگر طرفدار پروپاقرص موچی هستید یا اولین بار است نامش را می‌شنوید، همراه ما باشید.

موچی ژاپنی چیست؟

 «mochi»  یا اُ-موچی «o-mochi» یکی از شیرینی‌های معروف ژاپنی‌هاست که در طعم و مدل‌های مختلفی درست می‌شود. این شیرینی به خاطر بافت نرمی که دارد و همچنین تنوع در طعم و شکل، طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده است. این شیرینی به دلیل حالت چسبندگی و نرم بودنش، در بین ژاپنی‌ها معروف شده و مردم ژاپن برای استقبال سال نو، موچی درست می‌کنند؛ زیرا معتقدند حالت چسبنده این شیرینی باعث طولانی بودن عمر آن‌هاست!

همان‌طور که گفته شد، شیرینی موچی بافت نرم و جویدنی دارد. جالب است بدانید که حتی می‌توانید در ژاپن موچی را علاوه بر طعم شیرین، با طعم شور بچشید که موچی‌های شور معمولا با سس سویا سرو می‌شوند. موچی همچنین می‌تواند با مواد مختلف پر شود. بنابراین، این نوع خوراکی با ماده‌های شیرین و خوش‌طعم پر می‌شود و معمولا به صورت تازه و خشک مصرف می‌شود.

شیرینی موچی هیچ شکر اضافه‌ای ندارد و می‌توان آن را در غذاهای خوش طعم و همچنین دسر میل کرد. این شرینی خوشمزه را می‌توان در طعم‌های مختلفی مانند: موچی ساده، موچی شکلاتی، موچی میوه‌ای، موچی لوبیا قرمز و موچی بادام زمینی تهیه کرد.

موچی را حتی می‌توانید به عنوان سوغات ژاپن برای اطرافیانتان بیاورید. ویژگی آن این است که هم قیمتش مناسب است، هم به سرعت خراب نمی‌شود و هم وزن کمی دارد. ضمن اینکه یک سوغاتی اصیل محسوب می‌شود.

موچی از چه موادی تشکیل می‌شود؟

اگر موچی را زیر زبانتان بچشید حس می‌کنید طعم آشنایی دارد که قبلا آن را چشیده‌اید. این طعم به خاطر آرد برنجی است که اساس موچی را تشکیل می‌دهد و شما را یاد طعم فرنی میندازد. در کنار آرد برنج، پودر قند، نشاسته ذرت و خامه، سایر موارد تشکیل دهنده ایت شیرینی خوشمزه ژاپنی است. 

موچی را در گذشته به روش سنتی درست می‌کردند که زحمت زیادی هم داشته است. اما امروزه با استفاده از ماشین‌های شیرینی‌سازی، کار اندکی آسان شده است.

موچی از چه موادی تشکیل می‌شود

موچی‌های رنگی چطور درست می‌شوند؟

احتمالا دیده‌اید که موچی به رنگ‌ها مختلفی تهیه می‌شود. درست کردن موچی‌های رنگی و متنوع برای جذابیت بیشتر دادن به این شیرینی ژاپنی است. حالا تصور می‌کنید این موچی‌های رنگی چطور درست می‌شوند؟ درست کردن موچی رنگی بسیار آسان است. به این صورت که آرد برنج را با شکر مخلوط می‌کنند و از رنگ‌های مجاز خوراکی استفاده می‌کنند. در نتیجه، خمیر موچی رنگی می‌شود. 

موچی چه نقشی در فرهنگ ژاپنی‌ها دارد؟

ژاپنی‌ها علاوه بر رسم‌ورسوم و عقاید خاص، غذاها و شیرینی‌های رسمی هم دارند که در مراسمشان نقش مهمی دارد. موچی (Mochi) یکی از این شیرینی‌های خاص، خوشمزه و پرطرفدار ژاپن است که نمی‌توان آن را از فرهنگ خوراکی ژاپنی‌ها حذف کردجالب است بدانید که موچی نماد فرهنگ برنج در این کشور است و ژاپنی‌ها، در جشنواره‌های مختلف، جشن سال نو، جشن عروسی و… موچی درست می‌کنند.

موچی چه نقشی در فرهنگ ژاپنی‌ها

آیا موچی ژاپنی، خطرناک است؟

شاید با خواندن این عنوان تعجب کنید و از خودتان بپرسید چطور این شیرینی خوشمزه و نرم می‌تواند خطرناک باشد. ماجرا از این قرار است که به دلیل بافت چسبنده موچی، ممکن است به گلوی شما بچسبد و اگر مراقب نباشید در گلویتان گیر کند. هر ساله تعدادی خفگی در ژاپن گزارش می‌شود که مربوط به خوردن موچی توسط سالمندان یا کودکان است. بنابراین، دولت ژاپن همیشه اخطار می‌دهد که افراد موقع خوردن این شیرینی خوشمزه، مراقب باشند.

نتیجه‌گیری بامبو

همان‌طور که در این مقاله از بامبو گفته شد، شیرینی موچی ژاپنی یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های ژاپنی است که به‌عنوان دسر یا حتی میان وعده سرو می‌شود. در این مطلب از بامبو اکوتور اطلاعات لازم در مورد این نوع شیرینی و جایگاه آن را به شما توضیح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان با تور ژاپن ، امتحان کردن یک موچی اصل ژاپنی را فراموش نکنید. البته مراقب باشید تا موچی گریبان‌گیرتان نشود!

دیدگاهتان را بنویسید