چین, راهنمای سفر

عجایب کشور چین که شما را شوکه می‌کند | قوانین عجیب و کارهای ممنوع

عجایب کشور چین

عجایب کشور چین تنها به آثار باستانی و پدیده‌های طبیعی محدود نمی‌شود؛ بلکه فرهنگ و سنت مردم این کشور نیز از جنبه‌های شگفت‌انگیز این کشور کهن هستند. هنگامی که نام کشور چین به گوش می‌رسد، اغلب اولین چیزی که به ذهنمان خطور می‌کند جایگاه این کشور به عنوان یک ابر قدرت اقتصادی و صنعتی در جهان است. نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که چین در بسیاری از فناوری‌های مدرن، به عنوان پیشرو شناخته می‌شود اما با این حال هنوز برخی از سنت‌ها و باورهای باستانی در زندگی روزمره مردم این کشور نقش پررنگی دارند. تلفیق مدرنیته و فرهنگ کهن این کشور، چین را به کشوری پر از رمز و راز تبدیل کرده است.

اگر شما هم قصد سفر به چین را دارید، بهتر است پیش از شروع سفر با عجایب کشور چین آشنا شوید. در این مقاله بامبو اکوتور، به بررسی عجایب چین و شگفتی‌های این کشور پررمز و راز می‌پردازیم؛ از عجایب چین باستان گرفته تا قوانین و رسومی که امروزه باعث تعجب بسیاری از مردم جهان می‌شود! در تور چین بامبو اکوتور نیز می‌توانید برخی از این عجایب را از نزدیک تجربه کنید.

عجایب کشور چین چیست؟

  • عجایب چین باستان
  • فرهنگ و قوانین عجیب چین
  • عجایب ترسناک چین
  • کارهای ممنوع در چین

عجایب چین باستان

چین باستان را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان دانست و آثار و شواهد به جا مانده، خود نیز گواه عظمت و پیشرفت این تمدن است. عجایب چین باستان نه تنها بر تاریخ این کشور، بلکه بر تاریخ بشر نیز تاثیراتی داشته است. در ادامه با برخی عجایب چین باستان آشنا خواهیم شد.

دیوار بزرگ چین: یکی از عجایب هفتگانه جهان

یکی از برجسته‌ترین سازه‌های روی زمین و از عجایب هفتگانه جدید جهان و از عجایب چین باستان، دیوار بزرگ چین (The Great Wall of China) است. دیوار بزرگ چین به عنوان نمادی از تاریخ و فرهنگ این کشور شناخته می‌شود و هدف اولیه ساخت آن، جلوگیری از حملات اقوام شمالی بوده است.

این دیوار یکی از عجایب کشور چین است و حدود یک چهارم طول آن تنها از موانع طبیعی مانند رودخانه‌ها و پشته‌های کوه تشکیل شده است. متاسفانه، در حال حاضر بخش‌های بسیاری از این دیوار ویران یا به طور کامل ناپدید شده‌اند. اما با این وجود هنوز هم یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی چین به شمار می‌رود. 

دیوار بزرگ چین: یکی از عجایب هفتگانه جهان

ارتش سفالین شیان: کشف بزرگ باستان‌شناسی 

یکی از مهم‌ترین کشف‌ها در تاریخ چین و جهان که حالا به عنوان یکی از مهم‌ترین عجایب چین باستان محسوب می‌شود، ارتش سفالین شیان (Terracotta Army) است. در سال ۱۹۷۴ میلادی هنگامی که گروهی از دهقانان در حال حفر چاه بودند، به طور اتفاقی به یکی از بزرگ‌ترین اکتشاف باستان‌شناسی جهان دست پیدا کردند و آن هم چیزی نبود جز یک گنجینه زیرزمینی خارق‌العاده!

این گنجینه در نزدیکی مقبره کاوش‌نشده کین شی هوانگ (Qin Shi Huang) قرار داشت و ارتشی بزرگ از سربازان و اسب‌های سفالی در اندازه‌های واقعی بود! گفته می‌شود کین شی هوانگ برای محافظت از خود در دنیای پس از مرگ، تصمیم گرفت این ارتش سفالی را بسازد. نکته قابل توجه این است که این ارتش با ظرافتی بی‌نظیری ساخته شده و تمام جزئیات در آن به خوبی مشخص است. 

ارتش سفالین شیان

درباره شهر شیان می‌توانید در مطلب «شهر شیان کجاست | همه چیز درباره شهر شیان چین» بخوانید.

شهر ممنوعه: بزرگترین کاخ امپراتوری در جهان

شهر ممنوعه چین (Forbidden City) در قلب شهر پکن، پایتخت چین قرار دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری و عجایب چین محسوب می‌شود. در حقیقت این شهر، مجموعه‌ای از کاخ‌های باشکوه است که افرادی جز خاندان سلطنتی حق ورود نداشتند؛ به همین دلیل شهر ممنوعه نامگذاری شده است.

شهر ممنوعه چین (Forbidden City)

شهر ممنوعه حدود ۵ قرن محل زندگی پادشاهان چین بوده است و برای ساخت این شهر حدود یک میلیون کارگر به کار گرفته شدند. اکنون این مکان تبدیل به کاخ موزه شده و یکی از مقاصد جذاب گردشگری چین است که هرساله میلیون‌ها توریست از سراسر جهان، برای بازدید به آن مراجعه می‌کنند.   

فرهنگ و قوانین عجیب چین

اما عجایب کشور چین، به عجایب چین باستان محدود نمی‌شود. حقایق عجیب و غریب کشور چین، از فرهنگ آن‌ها گرفته تا قوانین عجیب آن‌ها، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌هایی است که گردشگران را به این کشور می‌کشاند. چین کشوری با تاریخ کهن و فرهنگی منحصربه‌فرد، همچنان برخی از آداب و رسوم گذشته را حفظ کرده است که برخی از آن‌ها برای گردشگران غیرقابل فهم و عجیب به نظر می‌رسد! در ادامه، به برخی از عجیب‌ترین عجایب فرهنگی کشور چین و قوانین عجیب این کشور می‌پردازیم.

غارنشینی در قرن ۲۱ میلادی!

غارنشینی در قرن حاضر؟ مگر می‌شود؟ عجیب است اما در چین حدود ۳۰ میلیون نفر در غارهایی زندگی می‌کنند که تمامی امکانات لازم برای سکونت را دارد. حتما شما هم می‌پذیرید که در کشور پهناور و پیشرفته‌ای مانند چین، این پدیده بسیار دور از انتظار است و غارنشینان متمدن یکی از عجایب کشور چین هستند. 

در چین انعام ندهید!

یکی دیگر از عجایب چین این است که برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر، در چین انعام دادن امر رایجی نیست و گاهی ممکن است بی‌احترامی تلقی شود. فرهنگ چین به نحوی است که روی ارائه بهترین خدمات و کیفیت بدون دریافت انعام تمرکز دارد. بنابراین، اگر برای اولین بار قصد سفر به چین را دارید، حتما این نکته را در نظر بگیرید و از انعام دادن خودداری کنید.

البته این قانون عجیب یک تبصره نیز دارد؛ شما در صورتی می‌توانید انعام دهید که ۵ بار از جایی خدمات دریافت کرده و رضایت کامل داشته باشید!

پولدارها کاملا قانونی، قانون را دور می‌زنند!

یکی از عجایب کشور چین این است که ثروتمندان به راحتی می‌توانند از قانون فرار کنند! در چین اگر پولدار باشید و مرتکب خلاف شوید، می‌توانید با استخدام یک بدل، دوره محکومیت خود را سپری و به راحتی از مجازات فرار کنید!

عجیب است اما این وضعیت نه تنها ثروتمندان را از قانون در امان نگه می‌دارد، بلکه سبب ایجاد شغل برای دیگران نیز می‌شود! 

ازدواج با ارواح!

شاید عشق واقعی شما در دنیای دیگری باشد! همین فلسفه، یکی دیگر از عجایب چین را شکل داده است. در برخی از مناطق چین، خانواده‌ها به دلالان مراجعه می‌کنند و با پرداخت پول، از آن‌ها می‌خواهند که برای فرزندانشان از میان ارواح، همسری مناسب پیدا کنند! این مراسم، ریشه در باورهای باستانی مردم چین دارد و در بعضی از روستاها انجام می‌شود.

ازدواج با ارواح

بدون چاپستیک، هرگز!

چاپستیک، همان چوب بامزه‌ای که چینی‌ها با آن غذا می‌خورند، را می‌توان نمادی از فرهنگ چین دانست که به بخش جدایی ناپذیر از زندگی روزمره مردم چین تبدیل شده‌اند. چاپستیک در طول تاریخ به عنوان یکی از مهم‌ترین وسایل آشپزی و سرو غذا در چین شناخته شده است.

جالب است بدانید سالانه حدود ۲۰ میلیون درخت برای تولید چاپستیک در چین قطع می‌شود و این میزان تولید نه‌تنها فشار زیادی بر منابع جنگلی وارد می‌کند، بلکه نگرانی‌های زیست‌محیطی نیز به همراه دارد.

بدون چاپستیک، هرگز

مدفوع در خیابان برای کودکان آزاد است!

یکی از عجایب فرهنگی کشور چین این است که مدفوع کردن کودکان در خیابان امری عادی و قابل قبول تلقی می‌شود. البته والدین کودک موظف هستند تا مدفوع فرزندشان را جمع کنند! هرچند این مورد برای گردشگران امری غیرعادی و عجیب به نظر می‌رسد، اما در چین پذیرفته شده است. پس اگر با چنین صحنه‌ای مواجه شدید، زیاد تعجب نکنید!

تردد در خیابان با لباس خواب

اگر هنگام سفر به شانگهای و قدم زدن در خیابان‌های آن مردم را با لباس‌های راحت و پیژامه دیدید، اصلا تعجب نکنید! از عجایب چین این است که مردم بدون هیچ‌گونه احساس شرم، با لباس خواب در خیابان‌ها، پارک‌ها و حتی مغازه‌ها رفت‌وآمد می‌کنند.

رویدادهای غذایی بی‌نظیر و غیرمعمول چین

بدون اغراق، در چین همه چیز خوردنی است! فستیوال‌های عجیب و غریبی هم در این زمینه وجود دارد. مثلا،‌فستیوال یولین (Yulin Dog Meat Festival) یکی از وحشتناک‌ترین رویدادهای غذایی است که در آن سگ‌ها به شکل وحشیانه‌ای کشته و به عنوان غذا سرو می‌شوند. حامیان این رویداد، آن را بخشی از فرهنگ کهن خود می‌دانند، در حالی که بسیاری دیگر این عمل را غیرانسانی تلقی می‌کنند.

فراموش نکنید که در سفر به چین، رستوران‌هایی را پیدا کنید که با ذائقه شما هم‌خوانی داشته باشد. پیشنهاد می‌شود اگر علاقه‌مند به امتحان کردن غذاهای عجیب و غریب چینی نیستید، به رستوران‌هایی با عنوان «حلال» بروید تا بتوانید غذاهایی را پیدا کنید که با ذائقه ایرانی‌ها بیشتر هماهنگ است.

تخم‌مرغ آب‌پز شده در ادرار

عجایب کشور چین تمامی ندارد! یکی از عجیب‌ترین خوراکی‌های مردم بومی، تخم‌مرغ آب‌پز شده در ادرار پسر بچه‌هاست. آن‌ها باور دارند اگر تخم‌مرغ به این طریق پخته شود، خوشمزه‌تر است و خاصیت‌های فراوانی دارد!

هر ۵ روز یک آسمان‌خراش جدید!

در زمینه توسعه شهری، چین را می‌توان سریع‌ترین کشور دانست. به طور میانگین هر ۵ روز یک آسمان‌خراش جدید در این کشور ساخته می‌شود. این سرعت زیاد در ساخت و ساز، نشان‌دهنده رشد اقتصادی چین و ربودن گوی رقابت از سایر ابرقدرت‌های جهان است. 

پیاده‌روهای مخصوص موبایل‌بازها!

از دیگر عجایب کشور چین این است که با هدف کاهش تصادفات و برخوردهای ناشی از حواس‌پرتی افراد هنگام استفاده از تلفن همراه، در برخی از شهرهای کشور چین پیاده‌روهایی مخصوص موبایل‌بازها طراحی و ساخته شده است. تصور کنید که این ایده چقدر می‌تواند مفید باشد!

عجایب ترسناک چین

اما برخی عجایب ترسناک نیز درباره چین وجود دارد. مثلا این کشور آمار بالایی در اعدام مجرمان دارد یا آمار خودکشی در این کشور قابل توجه است. و یکی از دردناک‌ترین عجایب چین هم این است که سهم چشم‌گیری در آلودگی هوا دارد. در ادامه، درباره عجیاب ترسناک چین خواهم گفت.

با بالاترین آمار اعدام در جهان

بخشش لازم نیست، اعدامش کنید! این جمله به خوبی نمایانگر رویکرد سختگیرانه چین در برخورد با جرایم سنگین است. از آن‌جایی که چین جمعیتی بالغ بر ۱.۴ میلیارد دارد، به طور طبیعی آمار جرم و جنایت بالایی دارد. سیستم قضایی چین در برخورد با جرایمی مانند فساد اقتصادی، قتل، قاچاق مواد مخدر و… برخوردی بی‌رحمانه دارد و در حالی که حکم اعدام در بسیاری از کشورهای جهان منسوخ شده، این کشور سهم قابل توجهی از آمار اعدام‌ها در جهان را به خود اختصاص داده است. 

آمار خودکشی بالا در بین کارمندان

فشارهای روانی، ساعات طولانی کار و حجم بالای کار از دلایلی است که بسیاری از کارمندان چین را به سمت خودکشی سوق می‌دهد. گزارشی در سال 2021 میلادی نشان داد که 16.6 درصد از کارمندان چینی به دلیل فشارهای کاری، احساس ناامیدی و افسردگی می‌کنند. جالب است بدانید که نصب تورهای حفاظت از خودکشی کارمندان، امری رایج در چین است؛ راهکاری برای جلوگیری از خودکشی کارمندان به عنوان یکی از عجایب ترسناک چین.

چین یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان

آلودگی هوا یک مشکل بزرگ و جدی در چین محسوب می‌شود. رونق اقتصادی عجیب و غریب چین، رشد جمعیت، افزایش وسایل نقلیه، سوزاندن سوخت‌های فسیلی در شمال چین و… همگی از دلایل این موضوع هستند. این حجم از آلودگی فقط به چین محدود نمی‌شود بلکه تاثیر قابل توجهی بر کیفیت آب و هوای جهان نیز دارد.

کارهای ممنوع در چین

اما اگر مسافر چین هستید، این کارهای ممنوع در چین را انجام ندهید:

  • در چین به کسی انعام ندهید؛
  • افراد را نبوسید و بغل نکنید؛
  • هرگونه اظهارنظر در مورد دولت و مقامات ممنوع؛
  • داشتن مواد مخدر حتی به مقدار کم در چین می‌تواند مجازات سختی در پی داشته باشد؛
  • عکاسی در نزدیکی مناطق و تاسیسات نظامی، ممنوع؛ 
  • بی‌احترام به سنت‌ها و آداب و رسوم محلی، ممنوع؛
  • چاپستیک‌های خود را به صورت عمودی در غذا قرار ندهید؛
  • آب لوله‌کشی برای آشامیدن مناسب نیست و حتما از آب‌های بسته‌بندی شده استفاده کنید؛
  • افراد را با نام کوچک صدا نزنید؛
  • در مکان‌های عمومی مانند رستوران و سینما پای خود را روی میز قرار ندهید؛ 
  • راجع به افراد فوت‌شده صحبت نکنید؛
  • هرگز از کلاه سبز استفاده نکنید، زیرا در چین کلاه سبز رنگ نمادی از فرد خیانتکار است؛
  • عدد ۴ برای چینی‌ها بدشگون است، پس از این عدد استفاده نکنید؛
  • رنگ سفید در این کشور مخصوص مراسم تدفین است؛ بنابراین برای دید و بازدید لباس این رنگی نپوشید. 

عجایب چین؛ روایتی از تلفیق شگفتی‌های کهن و مدرن!

در این مقاله سعی کردیم نگاهی جامع به عجایب چین بیندازیم؛ از شگفتی‌های باستانی همچون دیوار بزرگ چین و ارتش سفالی شیان گرفته تا آداب و رسوم عجیب و غریبی که همانندش را در هیچ کجای این کره خاکی نخواهید دید! 

چین، سرزمین تلفیق تضادهاست؛ جایی که سنت‌های باستانی در کنار فناوری‌های نوین همزیستی دارند. چین جاییست که مردمانش هنوز به سنت‌های دیرینه خود پایبندند ولی در عین حال با سرعتی باورنکردنی به سمت آینده حرکت می‌کنند!

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید