حیات وحش, راهنمای سفر, کنیا, مقالات

پارک ملی ساوو کنیا؛ از شیر انسان خوار تا فیل آفریقایی!

پارک ملی ساوو کنیا

آیا مسافر تور کنیا هستید و می‌خواهید در سفر خود با گونه‌های مختلف حیات وحش ملاقات کنید؟ نظرتان چیست از نزدیک ۵ حیوان بزرگ آفریقا را ببینید یا از تماشای کروکدیل‌ها و اسب‌های آبی شگفت‌زده شوید؟ پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به این کشور، بازدید از پارک ملی ساوو (Tsavo) کنیا را از دست ندهید.

اگر می‌دانید کنیا کجاست و اطلاعات خوبی از این کشور دارید، احتمالا باید بدانید که یکی از جاذبه‌های اصلی این کشور، حیات وحش آن است. گردشگران بسیاری سالانه برای مشاهده حیوانات آفریقایی به کنیا سفر می‌کنند. از مهم‌ترین راه‌هایی که می‌توان این حیوانات و همچنین پدیده مهاجرت بزرگ را از نزدیک مشاهده کرد، بازدید از پارک‌های ملی کنیا نظیر پارک ملی ماسایی مارا (Maasai Mara)، پارک ملی دروازه جهنم (Hell’s Gate)، پارک ملی ناکورو (Nakuru)، پارک ملی نایروبی، پارک ملی ساوو و غیره است.

در این مطلب می‌خواهیم با پارک ملی ساوو، که یکی از مهم‌ترین، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پارک‌های ملی کنیا است، آشنا شویم؛ پارکی که در آن می‌توانید گونه‌های مختلف حیات وحش را ببینید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

همه چیز درباره پارک ملی ساوو کنیا

پارک ملی ساوو کنیا کجاست؟

پارک ملی ساوو (Tsavo) از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری کنیا است و در قسمت جنوب شرقی کنیا، در استان ساحلی کنیا، بین شهر نایروبی و مومباسا قرار دارد. این پارک با مساحت نزدیک به ۲۲ هزار کیلومتر مربع بزرگ‌ترین پارک‌ ملی کنیا و یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های ملی این کشور و از بزرگ‌ترین پارک‌های ملی در جهان است.

پارک ملی ساوو برای تماشای طبیعت و حیات وحش کنیا، یک انتخاب بی‌نظیر است. این پارک، از پارک ملی ساوو غربی و پارک ملی ساوو شرقی تشکیل شده که توسط یک خط راه آهن از هم جدا شده‌اند. پارک ملی ساوو شرقی، با مساحت ۱۳ هزار و ۷۴۷ کیلومتر مربع از پارک ملی ساوو غربی با مساحت ۹ هزار و ۶۵ کیلومتر مربع، بزرگ‌تر است.

پارک ملی ساوو غربی از کوه‌ها و علفزارهای جنگلی تشکیل شده است. در مقابل، پارک ملی ساوو شرقی با علفزارهای نیمه خشک و ساوانای خود، محل زندگی گونه‌های حیات وحش است.

نقشه پارک ملی ساوو

آب و هوای پارک ملی ساوو کنیا

آب و هوای پارک ملی ساوو کنیا یکی از اصلی‌ترین عواملی است که به‌طور قابل‌توجهی به تجمع حیوانات در این پارک کمک کرده است. همچنین شرایط آب و هوایی مطلوب این پارک، آن را به یکی از بهترین مقاصد سافاری در طبیعت آفریقا تبدیل کرده.

این پارک دو فصل بارانی در سال دارد؛ بازه ماه مارس تا ژوئن میلادی (اواسط فروردین تا اواسط خرداد) فصل بارندگی بزرگ محسوب می‌شود و بازه ماه نوامبر تا دسامبر میلادی (آبان تا آذر) فصل بارندگی کوچک است. توزیع خوب الگوهای بارندگی در این پارک باعث شده است تا همه حیوانات پارک ساکنان دائمی این پارک باشند.

به‌طور کلی میانگین دمای هوای پارک ملی ساوو، ۲۵ درجه سانتیگراد است. آب و هوای این پارک، در طول زمستان خنک‌تر است و بارندگی بیشتری نیز در این فصل مشاهده می‌شود. همچنین در طول تابستان، پارک ملی ساوو معمولاً گرم‌تر است و بارندگی کمتری دارد.

حیات وحش پارک ملی ساوو کنیا

پارک ملی ساوو غربی و شرقی از مقاصد مهم برای تماشای حیات وحش کنیا به شمار می‌روند. در این پارک پهناور می‌توانید با ۵ حیوان بزرگ آفریقا ملاقات و زندگی سایر حیوانات آفریقا را از نزدیک لمس کنید. مسافران می‌توانند با حضور در این پارک و شرکت در فعالیت‌هایی چون سافاری، بسیاری از حیوانات آفریقا را از نزدیک ملاقات کنند.

حیوانات بسیاری در پارک ملی ساوو یافت می‌شوند، اما برجسته‌ترین حیوانات پارک ملی ساوو شرقی گله‌های بزرگ فیل‌ آفریقایی و شیرهای ساوو هستند. در ادامه با آن‌ها و دیگر حیوانات این پارک، بیشتر آشنا خواهیم شد.

شیر ساوو یا شیر انسان خوار!

پارک ملی ساوو به داشتن شیر انسان خوار خود معروف است. اما چرا شیر ساوو را به این نام می‌شناسند؟

 شیر ساوو یکی از بدنام‌ترین شیرهای وحشی جهان است؛ چرا که صد سال پیش، ۲ شیر نر بدون یال به کارگران راه‌آهن کنیا-اوگاندا حمله کردند و بیش از ۱۳۵ نفر را طعمه خود قرار دادند. با این‌همه، امروزه این شیرها از جمله جاذبه‌های پارک ملی ساوو به شمار می‌روند و بسیاری از گردشگران برای تماشای این شیرها، به پارک ملی می‌روند.

فیل‌ آفریقایی قرمز

فیل های قرمز ساوو تنها فیل‌های قرمز در جهان هستند. در واقع، این فیل‌ها همرنگ سایر فیل‌های جهان هستند؛ اما به‌دلیل غوطه‌ور شدن مداوم در خاک قرمزرنگ این منطقه، سرخ به نظر می‌رسند. بیش از ۱۰ هزار فیل قرمز رنگ در این پارک ساکن هستند؛ بنابراین، شانس دیدن حداقل یکی از آن‌ها در بازدید از پارک ملی ساوو کنیا، بسیار زیاد است.

سایر حیوانات پارک ملی ساوو

علاوه بر شیرها و فیل‌ها، ساوو محل زندگی سایر اعضای ۵ حیوان بزرگ آفریقا (Big 5)، بوفالو، پلنگ و کرگدن و همچنین حیوانات دیگری چون گورخر، زرافه، آنتلوپ، کفتار خالدار، بابون و بیش از ۵۰۰ گونه پرنده است. در ساوو غربی می‌توانید گونه‌های مختلف حیات وحش از جمله کرگدن، اسب آبی، فیل، گاومیش، پلنگ، شیر، گاو گوزن (آHartebeest)، ایمپالا، زرافه، کودو و غیره را مشاهده کنید. از سوی دیگر، در ساوو شرقی می‌توان علاوه بر ۵ حیوان بزرگ آفریقایی انواع مختلف بزهای کوهی، گورخر و زرافه ماسایی را نیز ملاقات کرد.

سایر حیواناتی که در پارک ملی ساوو، زندگی می‌کنند؛ مثل کروکودیل. اساسا، رودخانه معروف ساوو، محل زندگی اسب آبی و کروکودیل‌های بزرگ است. همچنین اسب‌های آبی در سد مصنوعی موجود در پارک نیز یافت می‌شود.

طبیعت پارک ملی ساوو کنیا

از چشم‌انداز آتشفشانی با جریان‌های گدازه‌ای گرفته تا انواع رودخانه‌ها و چشمه‌ها که منبع آب شیرین گونه‌های حیات وحش است، طبیعت پارک ملی ساوو تنوع بسیاری دارد. پارک‌های ساووی شرقی و غربی، هر یک نقاط دیدنی خاص خود را دارند که اغلب موردتوجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرند. بنابراین، اگر می‌خواهید از این پارک دیدن کنید و با گونه‌های مختلف حیات وحش ملاقات داشته باشید، باید سری به مناطق زیر بزنید:

  • چشمه‌های مزیما (Mzima) در ساووی غربی که از ۲ استخر بزرگ آب شیرین تشکیل شده و به داشتن آب زلال، اسب آبی و کروکودیل معروف است.
چشمه‌های مزیما کنیا
  • پناهگاه کرگدن Ngulia در ساووی غربی که محل نگهداری کرگدن‌های در خطر انقراض است.
پناهگاه کرگدن
  • رودخانه گالانا (Galana) در ساووی شرقی که از ارتفاعات جنوب شرقی کنیا سرچشمه می‌گیرد و از پارک ملی ساوو می‌گذرد و به اقیانوس هند می‌ریزد. در این پارک، می‌توان گونه‌های مختلف حیات وحش را تماشا کرد.
  • فلات یاتا (Yatta) در ساووی شرقی که یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین جریان‌های گدازه‌ای است.
  • آبشار لوگارد (Lugard) در ساووی شرقی که مجموعه‌ای از تندآب‌های سریع در امتداد رودخانه گالانا است.
  • صخره موبندا (Mubanda) در ساووی شرقی که از سایر نقاط پارک ملی متمایز است و در نزدیکی دروازه مانیانی (Manyani) در پارک ملی ساوو شرقی قرار دارد. در طول فصل کم باران، گونه‌های مختلف حیات‌وحش در اطراف حوضه آبریز نزدیک این صخره‌، برای نوشیدن آب جمع می‌شوند.
  • سد آروبا (Aruba) در ساووی شرقی منطقه‌ای است در آن می‌توان گونه‌های مختلف حیات وحش را هنگام نوشیدن آب مشاهده کرد.
  • باتلاق کندری (Kanderi) در ساووی شرقی نیز منبع آب شیرین برای گونه‌های حیات وحش پارک ملی است.
  • رودخانه ساوو نیز از پارک ملی ساووی شرقی می‌گذرد، به رودخانه آتی (Athi) متصل می‌شود و در نهایت به رودخانه گالانا می‌رسد.

بهترین زمان دیدن حیات وحش پارک ملی ساوو

به‌طور کلی از پارک ملی ساوو، می‌توان در هر زمانی از سال بازدید کرد، اما اگر به‌دنبال بهترین زمان برای بازدید از پارک هستید، پیشنهاد می‌کنیم به آب و هوا توجه کنید. همان طور که گفتیم، در فصل تابستان بارندگی در این منطقه کمتر است؛ بنابراین فصل تابستان می‌تواند بهترین زمان برای بازدید از پارک ملی ساوو باشد.

به صورت دقیق‌تر می‌توان گفت که بهترین فصل برای تماشای حیات وحش پارک ملی ساوو از ژوئن تا اکتبر (خرداد تا مهر) است. در این دوره، پوشش گیاهی نازک‌تر است و حیوانات در اطراف منابع آبی جمع می‌شوند. همچنین، از ژانویه تا فوریه (دی و بهمن)، مدت‌زمان بین بارندگی‌های کوتاه و طولانی‌مدت، زمان بسیار خوبی برای تماشای حیات وحش این پارک است.

اقامت در پارک ملی ساوو کنیا

در این پارک ملی، یکی از خاص‌ترین و جذاب‌ترین لژهای دنیا قرار دارد که امکان اقامت در همسایگی حیوانات و تماشای آن‌ها در فاصله بسیار نزدیک را برای مسافران فراهم می‌کند. لژ «سالت لیک سافاری» (Salt Lick Safari Lodge) در پارک ملی ساوو، برای مسافرانی که در جستجوی اقامتگاهی لوکس هستند، یکی از بهترین گزینه‌هاست. این اقامتگاه لوکس، مشرف به حوضچه‌ای طبیعی و دشت‌های وسیع ساوو قرار دارد و متشکل از کلبه‌هایی است که بر روی پایه‌هایی بنا شده‌اند و علاوه بر معماری منحصربه‌فرد خود، خدمات و امکانات لوکسی نیز به مهمانان هدیه می‌دهد.

اگر با تور کنیا بامبو همراه شوید، این شانس را خواهید داشت که در این اقامتگاه منحصر به فرد و اقامت داشته باشید.

پارک ملی ساوو لوژTsavo Salt lick

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید