راهنمای سفر, کنیا, مقالات

پارک ماسایی مارا کجاست؟

گورخر در پارک ماسایی مارا Zebra in Masaimara

پارک ملی ماسایی مارا کنیا، یکی از معروف‌ترین مقاصد حیات وحش و یک منطقه حفاظت‌شده و بیابانی بسیار مهم در آفریقا است. این پارک، به‌دلیل حیات وحش استثنایی، خود در سطح جهانی شهرت دارد. علی‌رغم اینکه این پارک تنها ۰.۰۱ درصد از کل خشکی آفریقا را شامل می‌شود، محل زندگی بیش از ۴۰ درصد از پستانداران بزرگ آفریقا است. 

پارک ملی ماسایی مارا جایی است که در سراسر دشت‌های وسیع آن، می‌توانید شیر، یوزپلنگ، پلنگ، فیل و انواع بی‌نهایت گونه‌های دیگر جانوری را در زیستگاه طبیعی خود از نزدیک ببینید.

اما یکی مهم‌ترین دلایل شهرت پارک ملی ماسایی مارا، میزبانی آن از مهاجرت بزرگ سالانه حیات وحش آفریقا است که به‌عنوان یکی از عجایب هفتگانه طبیعی آفریقا و یکی از ده عجایب جهان شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید درباره این پارک شگفت‌انگیز بیشتر بدانید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. همچنین، اگر علاقه‌مندید پارک ماسای مارا و حیات وحش کنیا را از نزدیک ببینید، تور کنیا بامبو را از دست ندهید.

پارک ماسایی مارا کنیا کجاست؟

پارک ملی ماسایی مارا که با نام منطقه حفاظت‌شده ملی ماسای مارا نیز شناخته می‌شود، بیش از هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و در بخش جنوب غربی کنیا و در نزدیکی مرز تانزانیا قرار گرفته است. پارک ملی ماسای مارا یا ماسایی مارا، با پارک ملی سرنگتی در تانزانیا همجوار است و به‌نوعی، این دو پارک ملی در امتداد یکدیگر قرار گرفته‌اند. 

عنوان دقیق پارک ملی ماسایی مارا کنیا، ماسای مارا (Masai Mara) است که نام خود را از قبیله ماسایی کنیا گرفته؛ قبیله‌ای که ساکنان اجدادی این منطقه بودند و در اصل، از حوزه نیل به این منطقه مهاجرت کرده بودند. مارا نیز در گویش محلی ماسایی، 

به معنای «لکه‌دار» است؛ چراکه از نظر مردم محلی، این منطقه از دور خالدار به نظر می‌رسد، چون درختان کوتاه و پرپشت بسیاری، بخشی از منظره این پارک را تشکیل می‌دهند.

فهرست

سفر به ماسایی مارا

اگر کنیا را به‌عنوان مقصد خود برای گشت‌و‌گذار و تماشای حیات وحش انتخاب کرده‌اید، باید حتما سفر به ماسایی مارا را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید. این پارک، یک مقصد ایده‌آل برای سافاری در طبیعت، نه فقط در آفریقا بلکه در کل جهان است. 

در پارک حیات وحش ماسایی مارا، علفزارهای وسیعی را خواهید دید که در آن بیش از ۱ میلیون گورخر، آزادانه پرسه می زنند، گله‌های فیل را در حال نوشیدن آب در کنار گاومیش‌های آبی خواهید دید و اگر به اندازه کافی صبور باشید، شیرها، یوزپلنگ‌ها و پلنگ‌ها را می‌بینید که بی سر و صدا به دنبال شکار می‌گردند.

همه گونه‌های جانوری از جمله ۵ حیوان بزرگ یا همان بیگ فایو (Big Five)، در تمام طول سال در پارک ملی ماسایی مارا کنیا قابل مشاهده هستند. با این حال، اگر دوست دارید پدیده جذاب مهاجرت بزرگ حیوانات را تماشا کنید، بهترین زمان برای بازدید از پارک ماسایی مارا، از جولای تا اکتبر (تیر تا مهر) است. البته باید دقت داشته باشید که بهترین زمان برای بازدید از این پارک، به علایق و تمایلات شما بستگی دارد. مثلا، اگر دوست دارید پرندگان را تماشا کنید، طوری برنامه‌ریزی کنید که در بازه نوامبر تا مارس (آبان تا اوایل فروردین) از این پارک بازدید کنید.

ماسایی مارا مدت‌هاست که یکی از معروف‌ترین مقاصد سافاری در قاره آفریقا نیز به شمار می‌رود. در این پارک ملی و اطراف آن، اقامتگاه‌ها و کمپ‌های چادری بسیاری وجود دارد که از گردشگران پذیرایی می‌کنند. در مناطق مختلف این ذخیره‌گاه نیز گزینه‌های اقامتی متنوعی وجود دارد.

یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها در ماسایی مارا، Game Drive یا ماشین‌سواری برای تماشای حیوانات است. همچنین، فعالیت‌های دیگری مانند بالن‌سواری، پیاده‌روی در طبیعت، عکاسی در سافاری و تجربیات فرهنگی نیز، بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

تور کنیا

آب و هوای پارک حیات وحش ماسایی مارا

اگر پارک ملی ماسایی مارا کنیا را برای بازدید انتخاب کرده‌اید، باید بدانید که شرایط آب و هوایی یکی از عوامل مهمی است که در این بازدید باید به آن توجه کنید. 

اما درباره آب و هوای پارک ماسایی مارا چه می‌دانید؟ ممکن است تصور کنید که آب و هوای ماسای مارا بخاطر قرار گرفتن در قاره آفریقا، بسیار گرم است؛ اما در حقیقت آب و هوای متنوعی در سراسر این ذخیره‌گاه احساس می‌شود و دلیل آن، وجود ارتفاعات مختلف از ۱۵۰۰ تا ۱۹۰۰ متر است. در واقع، ارتفاع ماسایی مارا باعث شده است که آب و هوای آن خنک‌ و مرطوب باشد. 

در پارک ملی ماسایی مارا کنیا، می‌توانید در طول روز دمایی دلپذیر و در شب، هوای خنکی را تجربه کنید. بنابراین، اگر می‌خواهید شب را در این پارک سپری کنید یا برای سافاری در اوایل صبح یا شب برنامه‌ریزی کرده‌اید، لباس‌های گرم خود را فراموش نکنید.

همچنین توصیه می‌کنیم که در دو فصل بارانی کنیا، به پارک ملی ماسایی مارا سفر نکنید؛ یکی، ماه مارس تا می (اسفند تا اوایل خرداد) که به آن فصل بارانی طولانی‌مدت می‌گویند و دومی، ماه اکتبر تا دسامبر (مهر تا دی) که به فصل‌ بارانی کوتاه‌مدت معروف است. 

طبیعت ماسایی مارا

پارک ملی ماسایی مارا، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای دیدن حیات وحش کنیا است؛ علاوه بر آن، طبیعت ماسایی مارا نیز هر سال گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می‌کند. شما در ماسایی مارا می‌توانید از نقاط گردشگری بسیاری مانند رودخانه مارا، باتلاق Olypunyata، مثلث ماسایی و غیره بازدید کنید. در ادامه نگاه کوتاهی به برخی از این جاذبه‌های گردشگری خواهیم انداخت.

رودخانه مارا

رودخانه مارا یکی از جاذبه‌‌های گردشگری ماسایی مارا است. این رودخانه که به نام رودخانه ماسایی مارا نیز شناخته می‌شود، از ارتفاعات کنیا سرچشمه می‌گیرد و به دریاچه ویکتوریا می‌ریزد. رودخانه مارا، آب مورد نیاز حیوانات ذخیره‌گاه را تامین می‌کند و مهم‌تر از همه، جایی است که حیوانات از پارک ملی سرنگتی به ذخیره‌گاه ملی ماسایی مارا مهاجرت می‌کنند. به همین دلیل، در میان گردشگران طرفداران بسیاری دارد. رودخانه مارا در طول فصول پرآب، بزرگ‌تر می‌شود و تعدادی از بزرگ‌ترین کروکودیل‌های رودخانه نیل را در خود جای می‌دهد.

باتلاق Olypunyata

در باتلاق Olypunyata می‌توانید زندگی گروهی و دسته‌جمعی حیوانات وحشی مانند گله فیل‌ها، گورخرها و حتی برخی از پرندگان آبزی را مشاهده کنید. این حیوانات، برای دسترسی به آب، در اطراف این باتلاق به‌هم ‌می‌پیوندند. 

مثلث ماسایی

مثلث ماسایی در منطقه ماسایی مارا جایی است که طبیعت بسیار زیبایی دارد. در عین حال، باید توجه داشته باشید که برای حفاظت از جان حیوانات نیاز به رعایت برخی قوانین و مقررات است. این مثلث، توسط رودخانه مارا تغذیه می‌شود و مناظری از پوشش گیاهی و حیات‌وحش دارد. در این منطقه، بیش از ۹۵ گونه پستاندار، دوزیست و خزنده و همچنین ۵۰۰ گونه پرنده مانند کرکس، پرندگان منشی، شترمرغ، عقاب کاکل بلند، شاهین کوتوله آفریقا، دوده چت، عقاب قهوه‌ای و بوستار کوری زندگی می‌کند.

تور کنیا

حیات وحش پارک ملی ماسای مارا

پارک ملی ماسای مارا بیشتر به‌دلیل حیات وحش خود و البته مهاجرت بزرگ شناخته شده است که هر سال از ماه جولای تا سپتامبر (تیر تا اوایل مهر) اتفاق می‌افتد. این مهاجرت بزرگ، در سراسر جهان به‌عنوان یکی از چشمگیرترین رویدادهای طبیعی شناخته می‌شود؛ پدیده‌ای که در آن بیش از ۲ میلیون حیوان حیات وحش در جستجوی آب و غذا، از سرنگتی تانزانیا به مارای کنیا مهاجرت می‌کنند.

۵ حیوان بزرگ یا همان بیگ فایو (Big Five)، شامل شیر، پلنگ، فیل، بوفالو و کرگدن، موجوداتی هستند که در همه طول سال به‌راحتی در این منطقه دیده می‌شوند. همچنین، بدون آنکه تلاش خاصی انجام دهید می‌توانید حیوانات دیگر نظیر گوزن یالدار، وایلدبیست، گورخر، آهوی تامسون، کفتار، یوزپلنگ، شغال، سروال و روباه گوش‌خفاشی و سایر حیوانات را در این منطقه مشاهده کنید. 

در رودخانه‌ مارا نیز گروه‌های بزرگی از اسب آبی و تمساح یافت می‌شوند و کفتارها، شغال‌ها، یوزپلنگ‌ها، سروال‌ها و روباه‌های گوش‌خفاشی نیز در این منطقه پرسه می‌زنند. همچنین، بیش از ۴۷۰ گونه پرنده در این پارک شناسایی شده است که بسیاری از آن‌ها مهاجر هستند. از گونه‌های پرنده که حداقل بخشی از سال را در این منطقه سپری می‌کنند می‌توان به کرکس‌ها، مرغ منشی، لک‌لک مارابو، درنای تاج‌دار، نوک‌شاخ، عقاب کاکل‌دراز، شترمرغ، شاهین کوتوله آفریقایی و غلتک سینه‌یاسی که پرنده ملی کنیا است، اشاره کرد.

شیر در پارک ملی ماسای مارا حیات وحش کنیا

نوشته های مشابه

4 دیدگاه در “پارک ماسایی مارا کجاست؟

  1. ایرانی مسلمان گفت:

    ابر و باد و مه وخورشید و فلک درکارند
    تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری

    همه از بهر تو سر گشته و فرمان بردار

    شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبری

    هستی نمایانگر عظمت خالق بی همتا است

دیدگاهتان را بنویسید