راهنمای سفر, مقالات, ویتنام

بهترین زمان سفر به ویتنام (آب‌ و هوا و رویدادها)

بهترین زمان سفر به ویتنام

شاید انتخاب بهترین زمان سفر به ویتنام، کار ساده‌ای نباشد. تصور کنید که می‌خواهید تور ویتنام را رزرو کنید؛ برای انتخاب زمان سفر خود به چیزی بیشتر اهمیت می‌دهید؟

  • آب‌و‌هوای سواحل و مناطق مختلف؟ 
  • جمعیت زیاد یا کم گردشگران در جاهای دیدنی ویتنام؟ 
  • زمان برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی؟ 
  • یا ترکیبی از هر سه؟
در مطلب «ویتنام کجاست؟» به این موضوع اشاره کردیم که تقریبا در همه فصول سال می‌توان به ویتنام، سفر کرد. اما در این مطلب می‌خواهیم به‌طور جزئی‌تری به این مسئله بپردازیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی سفر را بر اساس علایق خود، انجام دهیم.

بهترین زمان سفر به ویتنام چه زمانی است؟

همان طور که گفتیم بهترین زمان سفر به ویتنام به عوامل مختلفی بستگی دارد. به‌طور کلی جولای و آگوست (تیر و مرداد)، پربازدیدترین فصل سفر در ویتنام است. این دوران بهترین زمان برای بازدید از سواحل متعدد ویتنام به شمار می‌رود و گردشگران بسیاری از نقاط مختلف دنیا به این کشور سفر می‌کنند. البته دقت کنید که در این دوران، قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابند.

دسامبر تا مارس (آذر تا اسفند) نیز زمان خوبی برای بازدید از شهرهایی مانند هانوی و هوشی مین است. جشنواره معروف تت (Tet) ویتنام نیز در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه (دی و بهمن) در این کشور جشن گرفته می‌شود و یک تجربه عالی برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

اما چرا این ماه‌ها میان گردشگران طرفدار دارد؟ آیا شما از آن دسته از افراد هستید که بر اساس شرایط آب‌و‌هوایی برای سفر خود برنامه‌ریزی می‌کنید؟ یا دوست دارید در فصول کم‌سفر و یا پربازدید به این کشور سفر کنید؟ آیا شرکت در جشنواره‌های مختلف برای‌تان اهمیت دارد؟ ادامه این مطلب را مطالعه کنید تا بتوانید با بررسی شرایط مختلف، بهترین زمان سفر به ویتنام را انتخاب کنید.

بهترین زمان برای سفر به ویتنام

بهترین فصل سفر به ویتنام بر اساس آب و هوا

اگر به وضعیت آب‌و‌هوا اهمیت می‌دهید و دوست ندارید در فصل‌های بارانی به ویتنام سفر کنید، بهتر است قبل از هر چیزی بدانید که به‌طور کلی آب و هوای ویتنام چگونه است؟ آب‌و‌هوای این کشور را می‌توان به گرم و معتدل تقسیم کرد.

شمال ویتنام دارای آب و هوای گرمسیری است؛ در واقع در هانوی و مناطق شمالی ویتنام، از ماه می تا اکتبر (اردیبهشت تا مهر) هوای گرم و مرطوب دارد که با بارندگی بسیاری همراه است. در این میان، جولای تا سپتامبر (تیر تا شهریور) اغلب مرطوب‌ترین ماه‌های سال هستند. در این مناطق، از نوامبر تا آوریل (آبان تا فروردین)، هوا خنک‌تر و خشک‌تر می‌شود و میانگین دمای آن بین ۱۷ تا ۲۲ درجه سانتی گراد است. سردترین ماه‌ها نیز ژانویه تا مارس (دی تا اسفند) هستند.

مرکز ویتنام نیز، بین ماه‌های ژانویه تا آگوست (دی و مرداد)، آب‌و‌هوای گرم و خشکی را تجربه می‌کند و گاهی درجه حرارت هوا، به ۳۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. در این منطقه، در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر (شهریور، مهر و آبان) هوا بارانی می‌شود. اما جنوب ویتنام، معمولاً از نوامبر تا آوریل (مهر تا فروردین) خشک و گرم و بین ماه‌های می و اکتبر (اردیبهشت تا مهر) گرم و مرطوب است. بیشترین بارندگی در ژوئن، جولای و آگوست (خرداد، تیر و مرداد) وجود دارد.

حالا اگر بخواهیم بهترین فصل برای سفر به ویتنام را بر اساس آب‌و‌هوا انتخاب کنیم، باید بگوییم اواخر زمستان تا بهار، از فوریه تا آوریل (اواخر بهمن تا فروردین) و از اواسط تابستان تا پاییز، از آگوست تا اکتبر (مرداد تا اوایل آبان) بهترین گزینه‌ها هستند. در این ماه‌ها، میزان بارندگی به کمترین حالت خود می‌رسد و شرایط برای پیاده‌روی در کوهستان، شنا در سواحل و دوچرخه‌سواری در شهرها ایده‌آل است.

بهترین زمان برای سفر به ویتنام بر اساس رویدادها و جشنواره‌ها

کشور ویتنام، فرهنگ و تاریخ منحصربه‌فردی دارد که برای گردشگران سراسر دنیا بسیار جذاب است. در ماه‌های مختلف سال و به مناسبت‌های گوناگونی، ویتنام از جشنواره‌ها و رویدادهای بسیاری میزبانی می‌کند. اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که به شرکت در رویدادهای مختلف علاقه‌مندید، بیایید با جشنواره‌های ویتنام و زمان برگزاری آن‌ها آشنا شویم.

جشنواره تت نگوین دان

جشنواره تت نگوین دان (Tet Nguyen Dan) جشن سال نوی قمری ویتنام است که در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه (اواخر دی یا اوایل بهمن) همزمان با سال نو چینی برگزار می‌شود. زمان برگزاری این جشنواره، برای سفر به ویتنام زمان بسیار خوبی است. در این دوران، مردم خانه‌های خود را تمیز می‌کنند، غذاهای مخصوصی می‌پزند و در پاکت‌های قرمز، به کودکان عیدی می‌دهند. این جشن با ترقه، آتش‌بازی و رقص و گل‌آرایی‌های بسیار زیبا همراه است.

جشنواره تت نگوین دان​

جشنواره پرفیوم پاگودا

بتکده یا پاگودای پرفیوم (Perfume)، به‌معنای عطر، با مجموعه وسیعی از معابد و زیارتگاه‌های بودایی، در کوه‌های هوونگ سون (Huong Son)، نزدیک به هانوی واقع شده است. مراسم خاص زیارت این بتکده، در فوریه تا مارس (اواسط بهمن تا اواسط اسفند) در پانزدهمین روز از اولین ماه قمری انجام می‌شود.

در این مراسم، مردم برای روشن کردن عود هجوم می‌آورند و برای رفاه و عشق در سال پیش رو، دعا می‌کنند.

جشنواره پرفیوم پاگودا​

روز اتحاد مجدد

روز اتحاد مجدد یا روز آزادی، یک تعطیلات عمومی در سراسر ویتنام است که مناسبت آن، تصرف شهر هوشی مین، در ۳۰ آوریل ۱۹۷۵ (۱۰ اردیبهشت) و پایان جنگ ویتنام قلمداد می‌شود. بسیاری از مردم ویتنامی در این تعطیلات به سفر می‌روند. همچنین، جمعیت انبوهی در مقبره رهبر انقلاب، هوشی مین حضور پیدا می‌کنند و در شهری که به افتخار او تغییر نام داده است، رژه می‌روند.

جشنواره وساک

روز وساک (Vesak) یا روز بودا که در ویتنام به‌عنوان Phật Đản نیز شناخته می‌شود، یادآور تولد، روشنگری و مرگ بودا است که در ماه آوریل یا می (فروردین یا اردیبهشت) جشن گرفته می‌شود.

در این روز بودایی‌ها در سراسر ویتنام صدقه می‌دهند، داوطلبانه معابد را تزئین می‌کنند یا صحنه‌هایی از زندگی بودا را بازسازی می‌کنند. این مراسم برای بازدیدکنندگان، فرصت بسیار خوبی برای مشاهده و تجربه فرهنگ مذهبی ویتنامی فراهم می‌کند.

جشنواره وساک - ویتنام

روز روح سرگردان

روز ارواح سرگردان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فستیوال‌های معنوی در ویتنام است. این رویداد در پانزدهمین روز ماه هفتم قمری، مصادف با اواخر ماه آگوست (مرداد) برگزار می‌شود. در این روز خانواده‌ها برای دعای ارواح درگذشتگان گرد هم می‌آیند، به این امید که کسانی که به‌دلیل گناهانشان به جهنم رانده‌ شده‌اند، به بهشت فرستاده شوند. در روز ارواح سرگردان، برای کسانی که خویشاوندی ندارند نیز دعا خوانده می‌شود تا محکوم به سرگردانی در عالم ارواح نباشند. این جشن‌ معمولاً در هوای آزاد یا در اتاق‌های بزرگ برگزار می‌شوند تا مردگان بتوانند با زنده‌ها همنشین شوند.

جشنواره فانوس هوی آن

جشنواره فانوس هوی آن یک رویداد ماهانه است که در چهاردهمین روز از هر ماه قمری ویتنامی برگزار می‌شود؛ زمانی که ماه در کامل‌ترین و درخشان‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد. زمان ماه کامل، یکی از مقدس‌ترین زمان‌ها در تقویم بودایی است. گفته می‌شود که بودا نه‌تنها در ماه کامل به دنیا آمد، بلکه در ماه کامل به روشنایی رسید.

در این جشن، فانوس‌های بسیاری روشن می‌شود که منظره زیبایی را به تصویر می‌کشد. این فانوس‌های رنگی به‌عنوان هدیه‌ای به خدا و همچنین اجداد، در رودخانه هوآی قرار می‌گیرند. در امتداد رودخانه نیز اجراهای محلی با فلوت بامبو، طبل و کمانچه و شعرخوانی انجام می‌شود.

حال که دانستیم در فصل‌ها و ماه‌های مختلف، ویتنام چه آب‌و‌هوایی دارد و همچنین معروف‌ترین جشنواره‌های این کشور در چه زمان‌هایی برگزار می‌شود، به نظر شما بهترین زمان سفر به ویتنام، چه زمانی است؟

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “بهترین زمان سفر به ویتنام (آب‌ و هوا و رویدادها)

دیدگاهتان را بنویسید