راهنمای سفر, قرقیزستان, مقالات

بهترین جاهای دیدنی قرقیزستان (آپدیت ۱۴۰۲)

بهترین جاهای دیدنی قرقیزستان یورت در کنار دریاچه سونگ کول

پارک ملی آلا آرچا، دریاچه‌ سونگ کول، دریاچه ایسیک کول، تفرجگاه آلتین آراشان، بیس کمپ قله لنین و برج بورانا (burana tower) برخی از بهترین جاهای دیدنی قرقیزستان هستند. قرقیزستان کشور تاریخ، فرهنگ و طبیعت است؛ کشوری که می‌تواند بهترین گزینه برای شروع کاوش و ماجراجویی در آسیای میانه باشد. از آثار باستانی و تاریخی گرفته تا دیدنی‌های طبیعی، جاهای دیدنی قرقیزستان تنوع بسیاری دارد که می‌تواند سفر چند روزه شما با تور قرقیزستان را به یک تجربه فوق‌العاده تبدیل کند.

اگر می‌دانید قرقیزستان کجاست و درباره این کشور اطلاعات دارید، احتمالا باید بدانید که قرقیزستان یک کشور کوهستانی است؛ با طبیعت بکر و دست‌نخورده؛ کشوری که تاریخ پر فراز و نشیبی داشته و همه این‌ها یعنی برای همه سلیقه‌ها، جاهای دیدنی متنوعی دارد.

اگر اهل ماجراجویی هستید و می‌خواهید سفر متفاوتی را تجربه کنید، سفر به قرقیزستان را در برنامه‌های آینده خود قرار دهید.

اما بهترین جاهای دیدنی قرقیزستان کدامند؟ هنگام سفر به این کشور، از کدام یک از مناطق دیدنی قرقیزستان باید دیدن کنیم؟ ما در این مطلب، معروف‌ترین و محبو‌ب‌ترین جاهای دیدنی قرقیزستان را معرفی خواهیم کرد.

جاهای دیدنی قرقیزستان

شهر بیشکک

بیشکک، پایتخت قرقیزستان است و اغلب شروع تور قرقیزستان و سفر به این کشور، از بیشکک، شروع می‌شود. این شهر در مرز رشته کوه تیان‌شان (Tian Shan) قرار دارد. کوه‌های آلا‌‌تو (Ala-Too) قرقیزستان و پارک ملی آلا آرچا که با حیات وحش و یخچال‌های طبیعی شناخته می‌شوند، زیبایی این شهر را دوچندان کرده‌اند. علاوه بر آن، در شهر بیشکک می‌توان به‌خوبی ردپای تاریخ، به‌خصوص آثار به‌جای مانده از دوران شوروی سابق را به‌خوبی دید.

فضای پر جنب‌و‌جوش و جوان‌پسند بیشکک باعث شده این شهر هر سال، شاهد حضور گسترده گردشگران باشد. شب‌های پرهیاهو و هیجان‌انگیز پایتخت قرقیزستان نیز از دیگر دلایل محبوبیت این شهر است. برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بیشکک عبارتند از:

  • موزه تاریخی دولتی قرقیزستان
  • بلوار ارکیندیک (Erkindik)
  • بازار اوش (Osh)
  • میدان آلا تو (Ala-Too)
  • میدان پیروزی
  • پارک دوبووی (Dubovy)
  • پارک پانفیلوف (Panfilov)
  • بازار دوردوی (Dordoy)

میدان پیروزی بیشکک

میدان پیروزی بیشکک به‌مناسبت پیروزی بر آلمان نازی، در چهلمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۸۴ ساخته شد. در قلب این میدان، مجسمه زنی قرار دارد که نماد مادران و همسرانی است که فرزندان و همسران خود را بدرقه می‌کردند تا به جنگ بروند. بنای این میدان الهام‌گرفته از ساختار یورت (چادرهای عشایر آسیای میانه) قرقیزی است. در قسمت مرکزی این میدان نیز، بنای یادبود «آتش جاویدان» (Eternal Fire) قرار دارد که برای ادای احترام به پیروزی اتحاد جماهیر شوروی سابق در جنگ جهانی دوم ایجاد شده است.

میدان پیروزی | قرقیزستان

میدان آلا تو بیشکک

یکی از معروف‌ترین نقاط دیدنی شهر بیشکک، میدان آلا تو (Ala-Too) است. آلا تو، بزرگ‌ترین میدان بیشکک به شمار می‌رود و در مرکز این شهر قرار دارد. میدان آلا تو، همیشه میزبان جمعیت بسیاری از مردم و گردشگران است و اغلب در آن، نمایش‌ها و جشن‌های بسیاری برگزار می‌شود. این میدان، به زیبایی با انواع فواره‌ و گل‌کاری تزئین شده که همین امر، آن را به مکانی ایده‌آل برای عکس‌ گرفتن تبدیل کرده است. در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز، مجسمه ماناس، قهرمان بزرگ شعر حماسی و سنتی مردم قرقیزستان، به مناسبت بیستمین سالگرد استقلال این کشور، در این میدان قرار گرفت.

پارک ملی آلا آرچا

اگر علاقه‌مند به پیک‌نیک، صخره‌نوردی، اسب‌سواری، اسکی و کوه‌نوردی هستید، پارک ملی آلا آرچا (Ala Archa) یکی از بهترین گزینه‌ها است. این پارک در کوه‌های تیان‌شان قرقیزستان و در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر بیشکک قرار دارد. پارک ملی آلا آرچا، در سال ۱۹۷۶ تاسیس شده است و مساحتی حدود ۲۰۰ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد. این پارک ملی، به‌عنوان مقصدی برای سفری یک‌روزه، در بین گردشگران و مردم محلی محبوب است. در همه طول سال می‌توان از این پارک دیدن کرد؛ اما زیباترین زمان برای بازدید از آن، اواخر تابستان و پاییز است. در این دوران، چشم‌انداز رودخانه آلا آرچا که توسط کوه‌های عظیم احاطه شده، زیبایی منحصربه‌فردی دارد.

از پیاده‌روی‌های ساده و پیک‌نیک در محیط زیبا گرفته تا پیاده‌روی طولانی و دوچرخه‌سواری کوهستانی و صعود به قله‌های ناهموار کوه‌های تیان‌شان؛ اگر به‌دنبال ماجراجویی هستید، بازدید از این پارک را از دست ندهید.

پارک ملی آلاآرچا بیشکک قرقیزستان

شهر کاراکول

کاراکول (Karakol) چهارمین شهر بزرگ در قرقیزستان، در نزدیکی انتهای شرقی دریاچه ایسیک کول قرار دارد. این شهر مرکز اداری منطقه ایسیک کول شناخته می‌شود. این شهر، دروازه‌ای جذاب رو به تاریخ، انواع غذاها و طبیعتی منحصربه‌فرد است. وجود فرهنگ‌های مختلفی چون قرقیز، تاتار، روسی، دونگان، اویغور، کلیمی، ازبک و غیره در شهر کاراکول، به تنوع آشپزی، غذا و میراث فرهنگی این شهر منجر شده است. این شهر با قرار گرفتن در نزدیکی کوه‌ تیان‌شان و دریاچه ایسیک کول، فرصت‌های ماجراجویی بسیاری را برای گردشگران فراهم می‌کند. از جاهای دیدنی کاراکول نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • مسجد دونگان (Dungan)
  • موزه پرژوالسکی ( Przhevalsky)
  • کلیسای جامع ارتدوکس روسیه
Holy Trinity Cathedral کلیسای جامع ارتودکس کاراکل

دریاچه‌ سونگ کول

یکی از زیباترین جاهای دیدنی قرقیزستان، دریاچه‌ سونگ کول (Song-Kul) است. این دریاچه در شمال منطقه نارین، قرقیزستان قرار دارد. سونگ کول یک دریاچه کوهستانی است که در ارتفاع ۳ هزار و ۱۶ متری قرار دارد. این دریاچه، با وسعت ۲۷۰ کیلومتر مربع، دومین دریاچه بزرگ قرقیزستان بعد از دریاچه ایسیک‌ کول و همچنین، بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین این کشور است.

منظره زیبا دریاچه سونگ کول، برای گردشگران سراسر دنیا بسیار محبوب است. این دریاچه زیبا، توسط کوه‌های پوشیده از یخ، چمنزارهایی پهناور و کمپ‌های یورت احاطه شده و طیف گسترده‌ای از گیاهان و بیش از ۶۰ گونه از پرندگان آبزی در اطراف این دریاچه زندگی می‌کنند.

دیدنی‌های قرقیزستان | دریاچه سونگ کول

دریاچه ایسیک کول

دریاچه ایسیک‌‌کول (Issyk Kul) از دیگر مناطق دیدنی قرقیزستان است که در شمال کوه‌های تیان‌شان و شرق قرقیزستان قرار دارد. این دریاچه با وسعت بیش از ۶ هزار کیلومتر مربع، دومین دریاچه آب شور جهان از نظر وسعت بعد از دریای خزر است. این دریاچه، یکی از معدود دریاچه‌های باستانی باقی‌مانده در جهان است که قدمت آن ۲۵ میلیون سال تخمین زده شده. با وجود آنکه این دریاچه، با قله‌هایی پوشیده از برف احاطه شده است، آب دریاچه هرگز یخ نمی‌زند.

دیدنی‌های قرقیزستان | دریاچه اسیک کول

دره اسکازکا

دره اسکازکا (Skazka) یک دره زیبا در جنوب دریاچه ایسیک کول است. نام این دریاچه در زبان روسی، به‌معنای دره افسانه‌ای است. این دره، نام خود را از اشکال جالبی گرفته که طی سال‌ها روی صخره‌های رنگی، به‌ویژه قرمز رنگ، به وجود آمده‌اند. شما با بازدید از این صخره می‌توانید اشکالی چون اژدها، مار، قلعه و هر چیز دیگری را در ذهن خود مجسم کنید. زیبایی منحصربه‌فرد این دره افسانه‌ای، آن را به یکی از محبوب‌ترین مکان های دیدنی قرقیزستان تبدیل کرده است.

تنگه گریگوریفکا

تنگه گریگوریفکا (Grigorievka Gorge)، دره‌ای زیبا در ساحل شمالی دریاچه ایسیک کول، در نزدیکی روستای گریگوریفکا قرار گرفته است. این تنگه، به دامنه‌های پر درخت و ۳ دریاچه کوهستانی خود شهرت دارد. این دره، با مناظر افسانه‌ای از جمله تپه‌های پرگل، دریاچه‌های کوهستانی، رودخانه‌های شفاف، صخره‌های کنده‌شده و بوی درختان کاج، یکی از جذاب‌ترین نقاط دیدنی قرقیزستان برای گردشگران است.

شما می‌توانید در تنگه گریگوریفکا، در میان مناظر زیبا پیاده‌روی کنید و در مسیر خود، از تماشای رودخانه‌های زیبا لذت ببرید. اگر هم به‌ اسب‌سواری علاقه‌مندید، این تنگه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای اسب‌سواری است.

تفرجگاه آلتین آراشان

تفرجگاه آلتین آراشان (Altyn Arashan) یا اسپای طلایی یک انتخاب بسیار خوب برای آبتنی در چشمه‌های آب گرم است. آلتین آراشان تفرجگاهی دره‌ای و کوهستانی در نزدیکی دریاچه کاراکول و ایسیک کول، در شمال شرقی قرقیزستان است و اغلب یکی از گزینه‌های محبوب تور قرقیزستان به شمار می‌رود. آلتین آراشان شامل ۳ گروه از چشمه‌های آب گرم نیتریک است که در سمت راست رودخانه آراشان و در دل جنگلی زیبا قرار دارد. این تفرجگاه، دارای سوله‌های چوبی متعددی است که شامل حوضچه‌های گوگردی داغ هستند و برای درمان انواع بیماری‌ها توصیه می‌شوند. یکی از فعالیت‌های محبوب در این تفرجگاه، حمام آب گرم است که پس از کوهنوردی یا پیاده‌روی، برای عضلات بسیار مفید است.

تفرجگاه آلتین آرشان قرقیزستان

شهر چولپون آتا

شهر چولپون آتا (Cholpon-Ata)، معروف‌ترین شهر تفریحی در ساحل دریاچه ایسیک کول است. در روزگاران قدیم، کاروان‌های جاده بزرگ ابریشم از شهر چولپون آتا عبور می‌کردند و امروزه این شهر، مقصد ده‌ها هزار گردشگر از کشورهای مختلف است. این شهر، به‌دلیل سواحل شنی تمیز و دریاچه زلال شهرت دارد. شاید جاذبه‌های دیدنی زیادی در شهر چولپون آتا وجود نداشته باشد، اما هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. مثلا مرکز فرهنگی رخ اردو (Rukh Ordo) در این شهر، یک موزه در فضای باز است که هر ساله صدها بازدیدکننده از آن دیدن می‌کنند. همچنین، موزه سنگ‌نگاره‌ها و موزه تاریخی و فرهنگی چولپون آتا، از دیگر جاذبه‌های این شهر هستند.

از سوی دیگر، یکی از بهترین جاهای تفریحی در این شهر، ساحل سنگ‌های طلایی است که در آن، یک شهربازی کوچک با ترن هوایی، چرخ و فلک، پارک آبی و کافه‌های مختلف در فضای باز وجود دارد.

موزه سنگ‌نگاره‌ها چولپون آتا

همان طور که گفتیم یکی از نقاط دیدنی قرقیزستان در شهر چولپون آتا، موزه سنگ‌نگاره‌ها (Petroglyphs) است که به آن باغ سنگی نیز می‌گویند. این موزه فضای باز، خارج از مرکز شهر قرار دارد. این موزه، فضایی به وسعت ۴۲ هکتار را دربرمی‌گیرد که صدها سنگ‌تراشی در آن وجود دارد؛ سنگ‌تراشی‌هایی که مردم و حیوانات، صحنه‌های شکار و زندگی روزمره را به تصویر می‌کشد. قدمت این سنگ‌نگاره‌ها، به هزاره دوم قبل از میلاد تا قرن چهارم پس از میلاد می‌رسد.

گفته می‌شود که این مکان زمانی معبدی در فضای باز بوده که مردم در آن، خورشید و دیگر اجرام آسمانی را می‌پرستیدند. در بسیاری از سنگ‌نگاره‌ها، حیواناتی از جمله پلنگ برفی و گوزن دیده می‌شود. یکی از سنگ‌های نزدیک ورودی این موزه، شکارچیانی را در تعقیب گوزن به تصویر می‌کشد و سنگی دیگر، پلنگ‌های برفی را در حال حرکت نشان می‌دهد.

موزه سنگ نگاره های چولپون آتا

برج بورانا

برج بورانا (Burana Tower)، مناره بزرگی است که در دره چوی، در شمال قرقیزستان قرار گرفته است. این برج، تنها اثر باقی‌مانده شهر باستانی بلاساغون (Balasagun) است؛ شهری که در قرن ۹ میلادی توسط آل افراسیاب پایه‌گذاری شد. برج بورانا در ۸۰ کیلومتری شهر بیشکک و در نزدیکی شهر توکموک قرار دارد. ارتفاع اولیه برج بورانا، ۴۵ متر برآورد شده است؛ اما زلزله‌های متعدد و حملات و تخریب‌های مختلف در طول قرن‌ها، صدمه‌های زیادی به آن وارد کرده است و باعث شده تا ارتفاع آن به ۲۵ متر کاهش یابد.

این برج، به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین مکان‌های تاریخی قرقیزستان شناخته می‌شود. علاوه بر این برج، امروزه سرتاسر محوطه آن، به‌عنوان یک موزه فضای باز شناخته می‌شود که صدها سنگ‌نگاره در اطراف آن پراکنده شده است.

رشته کوه پامیر

رشته کوه پامیر (Pamir) منطقه‌ای بزرگ و کوهستانی است که بیشتر آن در تاجیکستان قرار دارد، اما بخش‌هایی از آن در کشورهای قرقیزستان، افغانستان و چین نیز قرار گرفته است. پامیر یکی از مرتفع‌ترین رشته‌کوه‌های جهان است که در محل تلاقی سه رشته کوه بزرگ هندوکش، تیان‌شان و قراقروم (Karakorum) قرار دارد. در این رشته‌کوه، ۳ مورد از مرتفع‌ترین قله‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق قرار دارد که یکی از آن‌ها قله لنین در قرقیزستان است. بیش از ۵۰ کوه با بیش از ۶ هزار متر در رشته کوه پامیر قرار دارد که بسیاری از آن‌ها هنوز هدف صعود کوهنوردان قرار نگرفته‌اند.

بیس کمپ قله لنین

یکی از جاهای دیدنی کشور قرقیزستان که بسیاری از کوهنوردان دنیا را به‌سوی خود فرامی‌خواند، بیس کمپ قله لنین است. این بیس کمپ، در یک چمنزار زیبا، در کوه‌های پامیر (Pamir) و در ارتفاع ۴ هزار و ۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. قله لنین با ارتفاع ۷ هزار متری خود، به‌عنوان آسان‌ترین قله آسیای میانه برای صعود، شناخته می‌شود و صعود به آن، به‌طور متوسط ۱۰ تا ۱۲ روز طول می‌کشد. کوهنوردان قبل از حرکت خود به سمت قله، چندین روز را در بیس کمپ قله لنین می‌گذرانند.

بسیاری از شرکت‌های خصوصی، در بیس کمپ قله لنین، اقامتگاه‌های یورت و چادری با همه وعده‌های غذایی، ارائه می‌دهند و نسبت به اکثر جایگزین‌های محلی، گران تر هستند. کوهنوردان برای دسترسی به این کمپ نیز می‌توانند از روستای کاشکا سو (Kashka Suu) در جنوب شهر اوش حرکت کنند.

قله لنین قرقیزستان

نوشته های مشابه