راهنمای سفر, مقالات, نپال

بهترین زمان سفر به نپال چه فصلی است؟

معبد بودانات کاتماندو budhanat Kathmandu

از تماشای قله‌های پوشیده از برف و همنشینی با حیات وحش گرفته تا سافاری در جنگل و بازدید از معابد تاریخی، در تور نپال با طیف وسیعی از تفریحات و تجربه‌ها روبه‌رو خواهید شد. تنوع جاهای دیدنی نپال باعث شده که هر ساله گردشگران بسیاری از سراسر دنیا به این کشور سفر می‌کنند. 

اما یافتن بهترین زمان سفر به نپال، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های گردشگران برای سفر به این کشور است. اگر می‌خواهید به نپال سفر کنید و می‌خواهید درباره بهترین زمان مسافرت به نپال بدانید، این مطلب را از دست ندهید.

فهرست

بهترین زمان مسافرت به نپال

برای انتخاب بهترین زمان سفر به نپال، در ابتدا باید هدف خود از سفر به این کشور را مشخص کنید. مثلا اگر می‌خواهید برای ماجراجویی یا کوهنوردی به نپال سفر کنید یا قصد شرکت در فستیوال‌های این کشور را دارید، ممکن است بهترین زمان سفر به نپال برای شما متفاوت باشد. 

به‌طور کلی، بیشتر گردشگران دنیا ترجیح می‌دهد در پاییز یا بهار، زمانی که دمای هوا گرم‌تر یا آسمان صاف‌تر است، به نپال سفر کنند. اما به هر روی، اگر می‌خواهید به این کشور سفر کنید، باید بهترین زمان برای سفر به نپال را بر اساس علایق خود و فاکتورهایی نظیر آب‌و‌هوا، فستیوال‌ها و غیره انتخاب کنید. بیایید در ادامه فاکتور‌های مختلف را بررسی کنیم تا بدانیم بهترین زمان مسافرت به نپال، چه فصلی است؟

بهترین زمان برای سفر به نپال بر اساس آب و هوا

هوای گرم و خشک و آسمان بدون ابر، ماه‌های اکتبر تا نوامبر میلادی (مهر تا آبان) را به محبوب‌ترین زمان برای سفر به نپال تبدیل کرده است. در این دوره، شرایط برای کوهنوردی، پیاده‌روی و سایر تجربه‌های ماجراجویانه بسیار مناسب است. البته دقت کنید که چون این دوره برای سفر به نپال در میان گردشگران بسیار محبوب است، ازدحام جمعیت نیز بیشتر می‌شود؛ از جمله هزاران نفری که در مسیرهای پیاده‌روی قله آناپورنا و کوهپایه‌های اطراف کوه اورست عبور می‌کنند. بنابراین، اگر از ازدحام جمعیت فراری هستید، شاید اکتبر تا نوامبر (مهر تا آبان) بهترین زمان سفر به نپال برای شما نباشد.

دمای هوای کاتماندو، پایتخت نپال و یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران در این کشور، بیشتر زمان سال معتدل است. در فصل بهار، هوای کاتماندو نسبتا خشک است؛ اما با گرم‌تر شدن هوا، بارندگی نیز افزایش می‌یابد. پس به خاطر داشته باشید که فصل تابستان، ژوئن تا آگوست (تیر تا مرداد) فصل باران‌های موسمی در نپال است و در میان گردشگران محبوبیت کمتری دارد.

بهترین فصل سفر به نپال برای دیدن حیات وحش

اگر از شما بپرسند نپال کجاست، شاید آن را خانه بزرگ‌ترین قله جهان، یعنی اورست معرفی کنید؛ اما باید بدانید که بسیاری از افراد، علاوه بر جاذبه‌های طبیعی نپال، برای دیدن حیات وحش، به این کشور سفر می‌کنند. اگر شما نیز از این دسته از افراد هستید، شاید فصل بهار، مارس تا آوریل (اسفند تا فروردین) بهترین زمان سفر به نپال باشد. در این دوران، آب‌ و هوای نپال گرم‌تر است و شکوفه‌های جنگلی نپال نیز خودنمایی می‌کنند. 

علاوه بر آن، در فصل بهار در منطقه ترای جنوبی، هوا گرم است و شرایط آب‌ و هوایی در پارک ملی چیتوان و بردیا به صورتی است که دیدن گونه‌های حیات وحش نپال از جمله کرگدن‌ها، ببرها و سایر حیوانات را راحت‌تر می‌کند. در واقع، بهترین بازه زمانی برای دیدن حیات وحش نپال، فصل بهار است.

همچنین اگر علاقه‌مند به پیاده‌روی در طبیعت نپال و تماشای جاهای دیدنی طبیعی آن هستید، پیشنهاد می‌کنیم که فصل بهار را برای سفر به این کشور انتخاب کنید.

بهترین زمان سفر به نپال بر اساس فستیوال‌ها

جدا از جاهای دیدنی نپال و طبیعت زیبای آن، این کشور به‌دلیل فرهنگ غنی خود، با جشنواره‌های رنگارنگ و پر جنب‌و‌جوش نیز شناخته می‌شود. بسیاری از گردشگران، برای آنکه حضور در فستیوال‌‌های این کشور را تجربه کنند، به نپال سفر می‌کنند. بیشتر فستیوال‌هایی که در نپال برگزار می‌شوند، مفاهیم مذهبی دارند و برخی نیز بر اساس رویدادهای مهم بجامانده از اساطیر باستانی و ادبیات حماسی شکل گرفته‌اند. اگر شما نیز دوست دارید برای شرکت در جشنواره‌های نپال به این کشور سفر کنید، شاید بد نباشد ابتدا با برخی از آن‌ها آشنا شوید. در ادامه بهترین جشنواره‌های نپال را بیشتر خواهیم شناخت:

جشنواره داشاین و تیهار

بزرگ‌ ترین و محبوب‌ ترین جشنواره نپال، داشاین (Dashain) و تیهار (Tihar) است. داشاین، بر اساس سنت‌های اساطیر هندو، جشن پیروزی الهه دورگا بر ماهیشاسورای شیطانی است. 

تیهار نیز جشنی از نورها و رنگ‌ها است که به الهه لاکسمی، خدای ثروت و رفاه، تقدیم می‌شود. اگرچه این جشنواره‌ها با دین خاصی مرتبط هستند، اما معنای نمادین آن‌ها عمیقا در جامعه نپال ریشه دارد. با وجود اعتقادات مذهبی، مردم از هر قومیتی داشاین و تیهار را جشن می‌گیرند. این دو جشن در فصل پاییز، ماه‌های اکتبر و نوامبر (مهر و آبان) برگزار می‌شود.

جشنواره بودا جایانتی

جشنواره بودا جایانتی (Buddha Jayanti)، به‌مناسبت تولد خداوند بودا جشن گرفته می‌شود. گوتام بودا در سال ۶۳۲ قبل از میلاد به‌عنوان شاهزاده سلسله شاکیا در لومبینی متولد شد که اکنون مقبره آن در منطقه کاپیلواستو نپال قرار دارد. از آنجایی که نپال زادگاه بودا است، جشنواره بودا جایانتی نیز یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های این کشور به شمار می‌رود. این جشنواره نیز، در شب ماه کامل ماه می یا ژوئن (اردیبهشت یا خرداد) برگزار می‌شود.

جشنواره گای جاترا

عبارت گای جاترا (Gai Jatra) به‌معنای کارناوال گاو است، اما جشنواره گای جاترا به مناسبت یادبود مرگ عزیزان در نپال برگزار می‌شود. مردم در این جشنواره در خیابان رژه می‌روند، آواز می‌خوانند، می‌رقصند و لباس گاو می‌پوشند! جشنواره گای جاترا برای کاهش اندوه از دست دادن یک عزیز برگزار و عموما بر اساس تقویم قمری نپال، در ماه بهادرا (Bhadra)، آگوست و سپتامبر (مرداد و شهریور) جشن گرفته می‌شود.

جشنواره تیج

تیج (Teej) یکی از جشن‌های مهم در نپال است که توسط زنان در سراسر کشور جشن گرفته می‌شود. به مناسبت جشنواره تیج، زنان خود را به ساری قرمز (یک لباس زنانه بلند)، تیکا (علامت قرمز رنگ روی پیشانی) و النگو مزین می‌کنند، آواز می‌خوانند و می‌رقصند. جالب است بدانید که زنان این روز را بدون غذا و نوشیدنی سپری می‌کنند. در هنگام روزه‌داری زنان متاهل برای طول عمر و سعادت همسرشان و زنان مجرد برای به دست آوردن یک شوهر خوب و سعادت در زندگی زناشویی دعا می‌کنند. فستیوال تیج اغلب در اواخر آگوست و اوایل سپتامبر (مرداد و شهریور) برگزار می‌شود.

جشنواره فاگون پورنیما

جشنواره فاگون پورنیما (Fagun Purnima) که هولی نیز نامیده می‌شود، از نام یک دیو اسطوره‌ای به‌نام هولیکا (Holika) گرفته شده است. این جشنواره نیز مانند بسیاری از جشنواره‌های دیگر نپال، به اساطیر هندو مرتبط است و در آن آغاز پیروزی خوب بر بد جشن گرفته می‌شود. بر اساس افسانه‌های گفته‌شده، پسر جوانی به نام پرهالاد که از فداییان لرد ویشنو بود، پدر خود، شاه شیاطین ماهیساسور را دشمن فانی می‌دانست. پادشاه شیطان خشمگین می‌شود و به خواهرش هولیکا، که در برابر آتش ایمن بود، دستور می‌دهد که پسرش پرلاهاد را بکشد. هولیکا روی آتشی می‌نشیند و پرلاهاد را در آغوش می‌گیرد، اما خود در شعله‌های آتش می‌سوزد و پرلاهاد زنده می‌ماند. مردم نپال نیز این معجزه را جشن می‌گیرند. 

این جشنواره، مملو از سرگرمی، رنگ‌ها و شادی است. جشنواره هولی در اواخر فوریه یا اوایل مارس (بهمن و اسفند) برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر، این جشنواره در میان گردشگران نیز محبوبیت بسیاری پیدا کرده است.

جشنواره ایندراجاترا

ایندراجاترا (Indrajatra) یکی از مهیج‌ترین فستیوال‌های نپال در جامعه نیواری در دره کاتماندو است که بسیار مورد توجه و احترام قرار می‌گیرد. ایندراجاترا یک جشنواره ۸ روزه است که در ماه سپتامبر (شهریور) برگزار می‌شود. این جشنواره همچنین، به عنوان آغاز فصل یک ماهه جشنواره پاییز نیز شناخته می‌شود. ایندراجاترا، جشنی برای بزرگداشت تولد خدای ایندراست. طبق اساطیر هندو، ایندرا پادشاه بهشت لقب دارد.

جشنواره شری کریشنا جانمشتامی

شری کریشنا جانمشتامی (Shree Krishna Janmashtami) جشن تولد لرد کریشنا است. طبق اساطیر هندو، لرد کریشنا هشتمین لرد ویشنو است که برای پایان دادن به زندگی هیولاهای عموی شیطانی خود، کانش، متولد شد.

این جشنواره در ماه آگوست یا سپتامبر (مرداد و شهریور) برگزار می‌شود و با رقص و آواز، روزه‌داری و شب‌زنده‌داری و انواع مراسم‌های خاص همراه است.

بدترین زمان سفر به نپال

اگرچه زمان وقوع باران‌های موسمی هر سال کمی متفاوت است، اما معمولا از ماه ژوئن تا آگوست یا سپتامبر (تیر تا شهریور) ابرهای بارانی به سراغ آسمان نپال می‌آیند. هنگام باران‌های موسمی، بدترین زمان سفر به نپال است. در این دوران، ممکن است در سیستم حمل و نقل نپال اختلالاتی ایجاد شود یا با رانش زمین و گل‌و‌لای در مسیرها روبه‌رو شوید و باران چشم‌انداز زیبای کوهستانی را مخدوش کند.

با این‌همه، توجه کنید که در این زمان گردشگران کمتری به نپال سفر می‌کنند. به‌دلیل کاهش تقاضای سفر در این دوران، تخفیف‌های قابل توجهی در اقامتگاه‌ها و سایر نقاط ارائه می‌شود. در واقع می‌توان گفت فصل باران‌های موسمی، فصل خلوت اما، ارزان سفر به نپال است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید