راهنمای سفر, مقالات

جاهای دیدنی نپال که نباید از دست دهید

Sarangkot - Machapuchere قله ماچاپوره از سارانگکوت

از کوه اورست که بلندترین قله جهان است، تا معابد و سایت‌های تاریخی و فرهنگی که ریشه در قرن‌های دور دارند، جاهای دیدنی نپال همه گردشگران را با هر نوع سلیقه‌ای به خود جذب می‌کند. اگر می‌خواهید با شگفتی‌ های طبیعی کشور نپال آشنا شوید و یا اینکه می‌خواهید عطر و طعم فرهنگ و تاریخ این کشور بچشید، می‌توانید با تور نپال بامبو به این کشور سفر کنید. اما پیش از هر چیزی، در ادامه این مطلب با برخی از جاذبه های گردشگری نپال و جاهای دیدنی این کشور آشنا می‌شویم.

فهرست

جاهای دیدنی نپال

اگر از بسیاری از افراد بپرسید نپال کجاست، احتمالا آن را با قله اورست، بلندترین قله جهان می‌شناسند. درست است که قله اورست یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی نپال به شمار می‌رود، اما این کشور با جاذبه‌های گردشگری بسیار بیشتری از گردشگران دنیا استقبال می‌کند. از موزه و معابد مختلف گرفته تا کوه‌ها و دریاچه‌های طبیعی بی‌نظیر، تنوع جاذبه‌ های گردشگری نپال بسیار زیاد است. در ادامه برخی از جاهای دیدنی نپال را در دو بخش تاریخی-فرهنگی و طبیعی معرفی خواهیم کرد.

جاهای دیدنی تاریخی-فرهنگی نپال

موزه پاتان

موزه پاتان (Patan) موزه‌ای در شهر لالیتپور یا همان پاتان قدیمی در کشور نپال است. این موزه در قصر سلطنتی تاریخی میدان پاتان دوربار قرار گرفته است و هنرهای مقدس و سنتی نپال را در یک محیط برجسته، به نمایش می‌گذارد. موزه پاتان نپال در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و در و پنجره طلاکاری شده آن، مشرف به یکی از زیباترین میدان‌های جهان است.

ساختمان این موزه، بیش از یک دهه است که با تلاش‌ مشترک دولت نپال و اتریش بازسازی شده است. برخی از قسمت‌های این موزه جدید است و فضای داخلی آن به امکانات مدرن مجهز شده؛ برخی دیگر از قسمت‌های موزه پاتان نیز به شکل اولیه خود بازسازی شده‌ است.

زیارتگاه لومبینی

زیارتگاه لومبینی (Lumbini) یک زیارتگاه بودایی در محله راپاندی (روپاندهی) کشور نپال است که با نام‌های معبد لومبینی و معبد میمون‌ها نیز شناخته می‌شود. معبد لومبینی نپال، در جهان به‌عنوان زادگاه بودا معرفی شده است. گفته می‌شود که بودا در سال ۶۲۳ قبل از میلاد مسیح در این معبد متولد شد. نوشته‌ها و خطاطی‌های این معبد نیز به همین موضوع اشاره دارد. براساس برخی منابع این کشور، بودا از ۷ گام اصلی خود، اولین قدم را در این مکان برداشت که به معنی صلح میان بشریت بود.

در حال حاضر، این معبد یکی از جاذبه های گردشگری نپال است که بازدید از آن، به منزله بازدید از یک موزه بزرگ با سنت‌ها و معماری بودایی است. 

معبد سوایامبونات یا معبد میمون کاتماندو

سوایامبونات (Swayambhunath) یک بنای مذهبی و تاریخی است که در وسط شهر کاتماندو، پایتخت نپال قرار دارد. این معبد برای هندوها و بودایی‌ها مقدس است و یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین معابد پیروان آیین بودا به شمار می‌رود. این معبد یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی نپال است که برای ورود به آن، باید از ۳۶۵ پله بالا بروید و در نهایت با استقبال میمون‌ها روبه‌رو می‌شوید! 

مجموعه سوایامبونات شامل یک استوپا (نوعی بنای تپه‌مانند یا سازه‌ای نیم‌کره)، تعدادی زیارتگاه و معبد، کتابخانه و موزه است. همچنین چند رستوران، فروشگاه و هاستل نیز در این محدوده قرار دارد.

معبد میمون کاتماندو monkey temple kathmandu

استوپای بودانات

استوپای بودانات (Boudhanath) بزرگ‌ترین استوپا (نوعی بنای تپه‌مانند یا سازه‌ای نیم‌کره) در دره‌ کاتماندو است. این استوپا با ۴۰ متر ارتفاع یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین استوپاهای بودایی در سراسر دنیا است. این معبد، صدها سال به‌عنوان مرکز اعتقادات و باورهای بودایی مورد استفاده قرار گرفته است و گویی، با چشمان بزرگ و نمادی از صلح و زیبایی، شهر را تحت کنترل دارد. این مجموعه، یکی از مهم‌ترین آثار فرهنگ تبتی است و گفته می‌شود که قدمت آن به ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد. 

در اطراف این استوپا، تندیس‌های بودا با رنگ‌آمیزی‌های دیدنی و پرچم‌های مخصوص مراسم مذهبی قرار گرفته است. تصاویری از بودا، زینت‌بخش قسمت‌های مختلف این استوپا است. 

استوپای بودانات کاتماندو نپال

میدان دوربار کاتماندو

میدان دوربار (Durbar) به اماکنی نزدیک به کاخ‌های سلطنتی گذشته نپال می‌گویند. معابد، بت‌ها، مجسمه‌ها، حیاط‌های باز و آب‌نماها و برخی سازه‌های دیگر، بخشی از میدان دوربار را تشکیل می‌دهند. در زمان‌های قدیم، در میدان‌های دوربار نپال، پادشاهان تاج‌گذاری می‌کردند.

میدان دوربار کاتماندو، یکی از معروف‌ترین دیدنی های نپال است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده. این میدان، به میدان دوربار باسانتاپور (Basantapur) و میدان دوربار هانومان دوکا (Hanuman Dhoka) نیز شهرت دارد. این میدان یکی از مراکز مذهبی و اجتماعی شهر قدیم کاتماندو است. مجموعه‌ای از کاخ‌ها، معبدها، زیارتگاه‌ها، تندیس‌ها و محوطه‌های ساخته‌شده بین قرن‌های دوازدهم تا هجدهم توسط فرمانروایان باستانی نپال، در اطراف این میدان قرار دارند. این میدان، ترکیبی از زندگی مدرن و سنتی است. آثار معماری دیدنی که با جزییات بسیار، تزیین و طراحی شده‌اند، تندیس‌هایی زیبا از اشخاص مذهبی، مغازه‌های فروش سوغات و صنایع دستی از جذابیت‌های میدان دوربار کاتمادو است.

از دیگر میادین دوربار نپال، می‌توان به پاتان (Patan) و بکتاپور (Bhaktapur) اشاره کرد.

میدان کوزه‌گران

میدان کوزه‌گران نپال، که در قسمت تاریخی میدان دوربار بختاپور واقع شده ، مرکز و گنجینه‌ای بزرگ از صنایع دستی و کوزه‌گری مردم نپال است؛ یکی از جاهای دیدنی کشور نپال که بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته. در مغازه‌های اطراف این میدان، روزانه هزاران کوزه ساخته می‌شود. کوزه‌گران نپالی، کوزه‌ها را در میدان و زیر نور آفتاب قرار می‌دهند تا در زمان مشخصی خشک شوند و مورد استفاده و رنگ‌کاری قرار گیرند. این کوزه‌ها شهرت زیادی دارند و در سراسر کشور نپال به فروش می‌رسند.

معبد پشوپاتیناس

بنای پشوپاتیناس (Pashupatinath) یا پاشوپاتینات در کاتماندو به آیین هندو تعلق دارد و یکی از مقدس‌ترین بنای هندوها در کشور نپال است. این مکان دیدنی نپال، در ساحل رودخانه باگماتی و در ۵ کیلومتری شمال شرقی دره‌ کاتماندو قرار دارد.  

بیشتر مراسم‌های آئینی هندوها در معبد پشوپتیناس برگزار می‌شود. به‌عنوان مثال، یکی از مهم‌ترین فستیوال‌هایی که در این معبد برگزار می‌شود، فستیوال ماها شیواراتری (Maha Shivaratri) است که بیش از ۸۰۰ هزار زائر را به این مکان می‌کشاند. همچنین، این معبد، معبد مرده‌سوزی کاتماندو است؛ مراسمی که هر روز اجرا می‌شود و افراد می‌توانند از این مراسم دیدن کنند.

معبد پشوپاتیناس در سال ۱۹۷۹ میلادی، در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

مراسم مرده سوزی معبد پاشوپاتینات

موزه ملی نپال

موزه ملی نپال، یکی از جذاب‌ترین مکان های دیدنی نپال است که در نزدیکی معبد سوایامبونات در شهر کاتماندو قرار دارد. در این موزه‌، جالب‌ترین و ارزشمندترین میراث نپال نگهداری می‌شود. در تالار اصلی این موزه، یک گالری به نمایش آثار و اشیای فلزی، سفالی و سنگی اختصاص دارد. علاوه بر آن، تندیس‌های سنگی و گلی از خدایان نپالی نیز در این مجموعه نگهداری می‌شود. از برجسته‌ترین آثار موجود در موزه ملی نپال نیز می‌توان به مصنوعات برنزی و نقاشی‌های طوماری اشاره کرد. 

بازار آسان

بازار آسان (Asan Bazar) که به بازار آسون نیز شناخته می‌شود، یک بازار بسیار قدیمی در مرکز شهر کاتماندو است. این بازار یکی از شناخته‌شده‌ترین مکان های دیدنی نپال است که به‌دلیل فروش محصولات مختلف، جشنواره‌ها، معماری بی‌نظیر و موقعیت استراتژیک خود شهرت دارد. در این بازار، انواع پوشاک و زیورآلات بدلی، ادویه‌جات، محصولات کشاورزی، لباس‌های محلی، پارچه‌های باکیفیت و غیره به فروش می‌رسد. قدمت این بازار، به زمانی باز می‌گردد که کاتماندو مانند یک قطب اقتصادی بین مسیر هند و تبت شناخته می‌شد. 

اگر علاقه‌مند به خرید پارچه‌های ارزان‌قیمت با کیفیت مناسب هستید، در سفر به نپال نباید دیدن بازار آسان را از دست بدهید.

شهر تاریخی بختاپور

شهر تاریخی بختاپور در نزدیکی کاتماندو قرار دارد و یکی از مقاصد محبوب برای سفرهای کوتاه چند‌ساعته از کاتماندو است. مهم‌ترین ویژگی بختاپور این است که هیچ خودرویی اجازه ورود به آن را ندارد و در نتیجه بسیار ساکت است. این شهر، به‌دلیل تنوع و ارتفاع معابد باشکوه خود، شهرت بسیاری دارد. مهم‌ترین معبد این شهر نیز نیاتاپولا است که در ۵ طبقه ساخته شده و ۳۰ متر ارتفاع دارد. 

میدان دوربار بختاپور

معبد صلح جهانی پخارا

شانتی استوپا (Shanti Stupa) در پخارا که به‌عنوان معبد صلح پخارا شناخته می‌شود، استوپای بودایی سفید رنگی است که در نزدیکی دریاچه‌ فیوا در پخارا قرار گرفته است. این معبد، چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای به رشته کوه آناپورنا، دریاچه فیوا و شهر پخارا دارد. این بنای تاریخی، توسط راهبان بودایی ژاپنی ساخته‌ شده است و ایستگاه دلپذیری برای کوهنوردان این منطقه به شمار می‌آید.  

معبدصلح پخارا

موزه جهانی کوه در نپال

اگر می‌خواهید اطلاعات خوبی درباره کوهنوردی کسب کنید، در سفر به نپال بازدید از موزه جهانی کوه در نپال را از دست ندهید. این موزه، نمای کاملی از بلند‌ترین رشته‌کوه جهان به شما ارائه می‌دهد؛ اینکه این موزه چطور به وجود آمد، چه کسانی در دامنه‌های آن زندگی کردند، پوشش گیاهی و جانوری آن چگونه است و کدام ماجراجویان به آن صعود کرده‌اند. البته اطلاعات این موزه، تنها به هیمالیا محدود نمی‌شود و تصاویری از ۱۴ قله‌ مرتفع جهان را نیز نمایش می‌دهد که ارتفاع همه آن‌ها بیش از ۸ هزار متر هستند.

جاهای دیدنی طبیعی نپال

کوه اورست نپال

کوه اورست بلندترین کوه کره زمین، یکی از عجایب و مهم‌ترین مکان های دیدنی نپال شناخته می‌شود. این قله به نام‌های نپالی ساگارماتا و نام تبتی کومولانگما نیز معروف است و به‌عنوان بام جهان نیز شناخته می‌شود. کوه اورست در جنوب آسیا و در مرز تبت و نپال و بلندترین نقطه رشته‌کوه‌های هیمالیا قرار گرفته است. ارتفاع قله اورست در حدود ۸ هزار و ۸۵۰ متر تخمین زده شده است.

کوه اورست، هر ساله میزبان افرادی است که شور و شوق صعود به بلندترین قله جهان را دارند. جالب است بدانید استقبال از صعود به قله اورست تا حدی است که در شرایط آب و هوایی مساعد، در قسمت انتهایی مسیر صعود ترافیکی سنگین شکل می‌گیرد!

نامچه بازار نپال

نامچه بازار (Namche Bazaar) که به دروازه اورست نیز معروف است، نقطه‌ای است که بیشتر کوهنوردان سفر خود را به بلندترین کوه جهان، از آنجا آغاز می‌کنند. این منطقه در دامنه کوهی قوسی شکل، با چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزی از قله‌های غول‌پیکر هیمالیا قرار گرفته است.

علاوه بر آن، نامچه بازار یک مرکز تجاری محلی و تاریخی است که پنیر و کره خانگی‌اش نیز شهرت دارد. همچنین در این بازار، هر آن چیزی را که ممکن است در طول سفر به هیمالیا و یا برای زندگی روزمره در روستا نیاز داشته باشید، به فروش می‌رسد. نامچه بازار نپال، علی‌رغم توسعه‌ای که شاهد آن بوده، هنوز فرهنگ، سنت‌ها و مهمان‌نوازی گرم خود را حفظ کرده است.

دهکده ناگارکوت

ناگارکوت (Nagarkot) دهکده‌ای زیبا با چشم‌اندازی فوق‌العاده برای تماشای اورست، هیمالیا و همچنین، طلوع و غروب خورشید است. ناگارکوت در ۲۸ کیلومتری کاتماندو قرار دارد و با هتل‌ها و مهمان‌خانه‌های متعدد از گردشگران استقبال می‌کند. در این روستا می‌توان از پنجره‌ اتاق هتل، منظره‌ طلوع و غروب آفتاب بر فراز اورست را مشاهده کرد. این محدوده، از نظر تاریخی نیز بسیار حائز اهمیت است و یکی از قدیمی‌ترین مناطق دره‌ کاتماندو و مقر امپراتوری‌های مختلف نپال است.

یخچال خومبو

یخچال خومبو (Khumbu Glacier) منطقه‌ای که به منطقه اورست معروف است در خومبو در شمال شرق نپال و میان کوه اورست و خط‌الراس لوتسه-نوپتسه (Lhotse-Nuptse) قرار دارد. این یخچال، از ارتفاع ۷ هزار و ۶۰۰ متری آغاز می‌‌شود و در ارتفاع ۴ هزار و ۹۰۰ متری پایان می‌یابد و مرتفع‌ترین یخچال طبیعی دنیا به‌شمار می‌رود. این منطقه یک پارک ملی به نام ساگارماتا دارد که گردشگران و کوهنوردان بسیاری برای صعود به اورست و بازدید از این پارک ملی، به این منطقه سفر می‌کنند.

دریاچه فوا

دریاچه فوا (Phewa) دومین دریاچه بزرگ نپال و بزرگ‌ترین دریاچه در دره پخارا است که در ارتفاع ۷۸۴ متری قرار دارد. این دریاچه مساحتی حدود ۴ کیلومتر مربع دارد و عمق آن نیز به‌طور متوسط حدود ۶۸ متر است و عمیق‌ترین نقطه آن به ۱۹ متر می‌رسد. این دریاچه، به‌دلیل انعکاس تصویر کوه ماچوپوچار در سطح آن مشهور است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این دریاچه، معبد بَراهی (Barahi) یا همان الهه محافظت‌کننده خدایان است. این معبد در جزیره کوچکی در کنار خط ساحلی بخش جنوب شرقی دریاچه فوا قرار دارد که با یک قایق کوچک در عرض پنج دقیقه، قابل دسترسی است.

دریاچه فیوا پخارا

باغ‌ گیاه شناسی سلطنتی کاتماندو

باغ گیاه شناسی سلطنتی کاتماندو با محیطی آرام و جذاب و گل‌ها و گیاهان زیبا، بهترین انتخاب برای دوستداران گل و گیاه است. در این باغ انواع گیاهان بومی نپال گردآوری شده است. این مجموعه، یک خانه‌ کاکتوس دارد که بسیار جذاب و دیدنی است. خانه‌ ارکیده و خانه‌‌ گیاهان استوایی از دیگر بخش‌های این مجموعه است که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به نپال، بازدید از آن‌ها را از دست ندهید.

دریاچه تاوداها

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری نپال، دریاچه تاوداها (Taudaha) است که در حومه شهر کاتماندو قرار دارد. این دریاچه چشم‌انداز بسیار زیبایی از گیاهان سرسبز و گل‌های رنگارنگ را به نمایش می‌گذارد. این منطقه همچنین، در زمستان زیستگاه گونه‌های  مختلفی از پرندگان مهاجر است. دریاچه تاوداها سکونتگاه برخی گونه‌های خاص آبزیان هم محسوب می‌شود.

پارک های ملی نپال

بازدید از پارک های ملی نپال، یکی از بهترین بخش‌های سفر به این کشور است. این کشور، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد خود در دامنه هیمالیا، گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار گسترده‌ای دارد؛ به همین دلیل، دیدن پارک های ملی در این کشور برای افرادی که به طبیعت و حیات وحش علاقه دارند، بسیار جذاب است. این پارک‌ها، با هدف حفاظت و مدیریت حیات وحش و تنوع زیستی در کشور نپال راه‌اندازی شده‌اند. بیایید در ادامه با چند مورد از پارک‌ های ملی نپال آشنا شویم.

پارک های ملی چیتوان

پارک ملی چیتوان (Chitwan) یکی از بهترین مکان‌ها برای دیدن حیات‌وحش در آسیا است که در آن، حیوانات عظیم‌الجثه‌ای همچون فیل، کرگدن و انواع پستانداران، خزندگان، پرندگان و حیوانات آبی را می‌توان دید. این پارک در ۱۵۸ کیلومتری کاتماندو قرار دارد و به‌راحتی از هر دو شهر کاتماندو و پخارا قابل دسترسی است. پارک ملی چیتوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌ های گردشگری نپال به شمار می‌رود. بهترین زمان برای بازدید از این پارک نیز از ماه می تا سپتامبر است.

پارک ملی لانگتانگ

پارک ملی لانگتانگ (Langtang)، در ۵۰ کیلومتری کاتماندو، پایتخت نپال قرار دارد. این پارک با داشتن مجموعه‌ای از جنگل‌های کاج و درختان بامبو، یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی نپال برای گردشگران است. علاوه بر مراتع سرسبز و جنگل‌های دیدنی، این پارک چشم‌اندازهای کوهستانی فوق‌العاده‌ای نیز دارد. این پارک فضای سبز و پوشش گیاهی چشمگیری دارد و به همین دلیل، برای پیاده‌گردی، کوه‌نوردی و سفرهای تفریحی و پیک‌نیک در دل طبیعت، انتخاب مناسبی است.

پارک ملی شیواپوری

پارک ملی شیواپوری-ناگارجون (Shivapuri Nagarjun) تنها پارک ملی نزدیک به کاتماندو، پایتخت نپال است که در ۱۴ کیلومتری این شهر قرار دارد. روزانه چند صد هزار لیتر مکعب آب، از این پارک ملی به دره کاتماندو می‌رسد. علاوه بر آن، در این منطقه، قله‌های بلند و پوشش‌ گیاهی خاص و جذابی وجود دارد. پیاده‌روی در مسیرهای مخصوص به مقصد پارک ملی شیواپوری، امکان مشاهده معابد اطراف و جاذبه‌های طبیعی منطقه را فراهم می‌کند. رودهای دیدنی، صومعه‌های قدیمی و مناطق جنگلی، از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه به شمار می‌آید.

پارک ملی کپتاد

پارک ملی شیواپوری-ناگارجون (Shivapuri Nagarjun) تنها پارک ملی نزدیک به کاتماندو، پایتخت نپال است که در ۱۴ کیلومتری این شهر قرار دارد. روزانه چند صد هزار لیتر مکعب آب، از این پارک ملی به دره کاتماندو می‌رسد. علاوه بر آن، در این منطقه، قله‌های بلند و پوشش‌ گیاهی خاص و جذابی وجود دارد. پیاده‌روی در مسیرهای مخصوص به مقصد پارک ملی شیواپوری، امکان مشاهده معابد اطراف و جاذبه‌های طبیعی منطقه را فراهم می‌کند. رودهای دیدنی، صومعه‌های قدیمی و مناطق جنگلی، از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه به شمار می‌آید.

پارک ملی شوکلافانتا

پارک ملی شوکلافانتا (Shuklaphanta) از دیگر پارک های ملی نپال است. یکی از ویژگی‌های برجسته این پارک، جمعیت گسترده آهوهای مردابی و همچنین فلوریکان بنگال است. گونه‌های دیگری از حیوانات و گیاهان نیز مانند کریت‌ها، پیتون هندی و غیره نیز در این پارک مشاهده می‌شوند. نکته جالب دیگر، امکان سافاری جنگلی در این پارک است. بهترین فصل سال برای بازدید از این پارک ملی در نپال، از ماه فوریه تا ماه می یا از اواسط سپتامبر تا اواسط دسامبر است.

پارک ملی ساگارماتا

پارک ملی ساگارماتا (Sagarmatha) بیش از هزار کیلومتر مربع از منطقه هیمالیایی نپال شرقی را دربرمی‌گیرد. در این پارک ملی، پلنگ برفی زندگی می‌کند که یکی از پرطرفدارترین گونه‌های جانوری برای گردشگران به شمار می‌آید. همچنین از گونه‌های حیوانی دیگری که ممکن است در این پارک بر سر راه شما قرار بگیرند، می‌توان به راسو، میمون لانگور و غیره اشاره کرد. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل پاییز، ماه‌های اکتبر تا نوامبر و فصل تابستان، ماه‌های مارس تا می است.

پارک ملی شی فوکسوندو

پارک ملی شی فوکسوندو (Shey Phoksundo)، بزرگ‌ترین و احتمالا قدیمی‌ترین پارک ملی نپال است. این پارک در سال ۱۹۸۴ میلادی با هدف حفظ محیط طبیعی و حیوانات تاسیس شد. دریاچه فوکسوندو که زیبایی بی‌نظیری دارد نیز در این پارک قرار دارد. کوه‌های اطراف این پارک نیز، زیبایی طبیعی آن را دوچندان کرده‌اند. بهترین زمان برای بازدید از این پارک تابستان‌ است. 

پارک ملی بردیا

پارک ملی بردیا (Bardia) در سال ۱۹۸۸ میلادی در منطقه Terai نپال تاسیس شد. بخش عمده این پارک، از جنگل‌های انبوه و چمنزارها پوشیده شده است و رودخانه کرنالی نیز در نزدیکی آن جریان دارد. در این پارک می‌توانید فعالیت‌های ماجراجویانه متعددی، از جمله سافاری، رفتینگو یا کمپینگ را تجربه کنید.

پارک ملی بنکه

پارک ملی بنکه (Banke) در منطقه میانه غربی نپال قرار دارد و از سمت غرب به پارک ملی بردیا متصل است. این پارک، یکی از جوان‌ترین پارک‌های ملی نپال است که در سال ۲۰۱۰ میلادی تاسیس شده است. پارک ملی بنکه به‌دلیل گستره وسیع تنوع زیستی، قبل اینکه به‌عنوان پارک ملی معرفی شود، به‌عنوان «هدیه‌ای به زمین» (Gift to the Earth) شناخته می‌شد.

پارک ملی ماکالو بارن

پارک ملی ماکالو بارن (Makalu Barun) با مساحت حدود ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع، از دیگر پارک های ملی نپال است. از ضلع شرقی این پارک، رودخانه آرون (Arun) می‌گذرد و در غرب آن نیز، پارک ملی ساگارماتا قرار دارد. در این پارک انبوهی از گونه‌های پرندگان زندگی می‌کند. همچنین، این پارک محل زندگی حیواناتی مانند میمون لانگور، راسو هیمالیا و غیره نیز به شمار می‌رود. بهترین زمان برای بازدید از این پارک نیز ماه‌های اکتبر تا نوامبر و ماه‌های مارس تا آوریل است.

نپال؛ کشور شگفتی‌ها

سفر به نپال همیشه با شگفتی‌ها و اتفاقات هیجان‌انگیز همراه است. تنوع جاهای دیدنی نپال و جاذبه های گردشگری این کشور نیز آنقدر زیاد است که با یک بار سفر نمی‌توان از همه آن‌ها بازدید کرد. آیا شما تاکنون به نپال سفر کرده‌اید؟ به کدامیک از جاذبه های گردشگری نپال، علاقه بیشتری دارید؟ 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید