ایسلند, راهنمای سفر, سفرنامه ها, مقالات

جاهای دیدنی ایسلند که شما را حیرت‌زده می‌کند!

۲۲ جاذبه گردشگری ایسلند

اگر به دنبال مقصدی سردسیر، برای رویاپردازی در خیابان‌های چراغانی و خانه‌های رنگی آن می‌گردید و می‌خواهید از طبیعتی بکر و دست نخورده و آسمانی نورانی به رنگ شفق‌های قطبی لذت ببرید، ایسلند، همان جزیره کوچک و سردسیری که به دنبال آن می‌گردید.

جاهای دیدنی ایسلند

درباره جاهای دیدنی ایسلند چه می‌دانید؟ بیایید در این مطلب، بهترین جاهای دیدنی ایسلند را با هم مرور کنیم تا برای تور ایسلند آماده باشید.

فهرست

آبشار دتیفوس

ایسلند، کشور آبشارهای خروشان و زیباست. آبشار دتیفوس (Dettifoss) یکی از خروشان‌‌ترین آبشار‌ها در سراسر اروپاست که در پارک ملی «واتناجوکول» قرار دارد.

ارتفاع این آبشار که به آبشار «پرومته» هم معروف است، در برخی از نقاط به بیش از ۴۰ متر می‌رسد و آب با سرعتی باور نکردنی، از آن به پایین سرازیر می‌شود؛ به‌طوریکه اگر در نزدیکی آن بایستید، حس می‌کنید زمین زیر پای شما می‌لرزد. وجود جاده‌ای امن در نزدیکی آبشار، رسیدن به آن را برای‌تان آسان‌تر می‌کند. در کنار تماشای این آبشار نفس‌‌گیر، می‌توانید از دیگر امکانات منطقه مانند مسیر‌های پیاده‌روی و سکوی بازدید لذت ببرید.

آبشار دتیفوس ایسلند

کوه کیرکجوفل

احتمالاً بار‌ها، تصویر زیبای شفق قطبی در پشت کوهی مخروطی شکل را، در عکس‌های جاهای دیدنی ایسلند دیده‌اید. این منظره کوه کیرکجوفل (Kirkjufell) در نزدیکی شهر گرندافیورور است. بسیاری از گردشگران که با تور ایسلند به کوه کیرکجوفل سفر کرده‌اند، این کوه ۴۶۰ متری را با منظره شگفت‌انگیز غروب خورشید، دشت‌های سرسبز و آبشار‌های کوچک آن به یاد می‌آورند.

در بازدید از این، حتماً دوربین عکاسی همراه داشته باشید.

کوه کیرکوجفل ایسلند

آبشار گولفوس

آبشار گولفوس (Gullfoss)، یکی دیگر از جاهای دیدنی ایسلند است که به آبشار طلایی هم معروف است. گولفوس، قسمتی از مسیر دایره طلایی ایسلند است که در غرب شهر ریکیاویک، بر سر راه رودخانه سفید یا ویتا (Hvita) قرار دارد. سرگذشت این آبشار پلکانی، داستانی دور و دراز دارد و زیبایی امروز خود را مدیون تلاش‌های دختر شجاعی است که سال‌ها پیش، در برابر ساخت نیروگاه در این محل ایستاد.

اگر در روزی آفتابی، از آبشار گولفوس بازدید کنید، احتمالاً شانس دیدن رنگین کمانی حیرت‌انگیز را خواهید داشت.

دیدنی های ایسلند | آبشار گلفوس

کوه اسجا

به پایتخت ایسلند، ریکیاویک که برسید، منظره‌ کوهی را در اطراف آن می‌بینید که مانند یک نگهبان، از این شهر زیبا محافظت می‌کند. کوه اسجا (Esja) که تقریباً ۳۰ دقیقه‌ از ریکیاویک فاصله دارد، یک کوه آتش‌فشانی است که از آخرین فوران آن، بیش از ۲۰۰ سال می‌گذرد.

جالب است بدانید، محلی‌‌ها به این کوه فرشته نگهبان ریکیاویک می‌گویند؛ چراکه تقریباً از هر نقطه از شهر دیده می‌شود.

کوه اسجا

شهر آکوریری

شهر آکوریری (Akureyri)، با ساحلی سنگی، منظره خانه‌های رنگی، قایق‌های قدیمی چوبی و کشتی‌های لوکس مسافربری، همان شهر آرام و زیبایی است که بار‌ها در رویای خود دیده‌اید.

این شهر، در شمال ایسلند قرار دارد و کلیسای بزرگ آن با شیشه‌های رنگی و سقفی سبز رنگ، تاریخ مسیحیت ایسلند را به تصویر می‌کشد. اگر می‌خواهید از هوای خنک این شهر لذت ببرید، باید در فصل تابستان به آن سفر کنید؛ زمستان‌های آکوریری با بارش‌های سنگین برف، شما را غافلگیر خواهد کرد.

شهر آکوریری

کلیسای هالگریم

کلیسای هالگریم (Hallgrimskirkja)، با همه کلیساهایی که قبلاً دیده‌اید، فرق دارد. طراحی این کلیسای قرن بیستمی از چشم‌انداز‌های شگفت‌انگیز ایسلند مانند کوه‌ها، یخچال‌های قطبی و ستون‌های منشوری بازالتی، الهام گرفته است.

این کلیسا با ۷۴ متر ارتفاع، از بلند‌ترین سازه‌های کشور ایسلند است که بر روی تپه‌ای، بر فراز شهر ریکیاویک قرار گرفته است. کلیسای هالگریم که به افتخار شاعر ایسلندی، هالگریمور پتورسون، نام‌گذاری شده، از مهم‌ترین جا‌های دیدنی ایسلند است که باید در لیست بازدید‌های خود قرار دهید. در جلوی این کلیسا، می‌توانید مجسمه لیف اریکسون، اولین فرد اروپایی که ۵۰۰ سال قبل از کریستف کلمب وارد آمریکای شمالی شد، را ببینید.

دیدنی‌های ایسلند | کلیسای هالگریم

آبشار اسکگوافوس

اگر فیلم «ثور، دنیای تاریک» یا فصل پنجم سریال وایکینگ را دیده‌ باشید، احتمالاً تصویر آبشاری بزرگ و مرتفع را به یاد می‌‌آورید؛ آبشار اسکگوافوس (Skogafoss)، لوکیشن محبوب فیلم‌های هالیوودی مانند وایکینگ و زندگی پنهان والتر میتی است. این آبشار، یکی از شگفت‌انگیز‌ترین آبشار‌های ایسلند از لحاظ ابعاد و اندازه است که هر بیننده‌ای را میخکوب می‌کند. اگر خوش‌شانس باشید و در روز آفتابی از این آبشار بازدید کنید، می‌توانید از منظره رنگین‌کمان‌های اطراف آن لذت ببرید.

آبشار اسکگوافوس

غار یخی واتنایوکول

در سفر به ایسلند، به بازدید از بزرگ‌ترین یخچال طبیعی ایسلند و قاره اروپا که حدود ۱۱ درصد از خاک این کشور را دربر گرفته‌، دعوت هستید. غار یخی واتنایوکول (Vatnajokull)، با قندیل‌های آبی‌رنگ و دیوار‌های یخی که ضخامت آن‌ها در بعضی قسمت‌ها به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد، شما را به یاد صحنه‌های برفی انیمیشن  Frozen یا دیوار یخی و مرتفع سریال بازی تاج و تخت می‌اندازد.

این غار در پارک ملی واتنایوکول و در ۳۵۰ کیلومتری پایتخت ایسلند، ریکیاویک، قرار دارد.

غار یخی واتنایوکول

آب فشان استروکور

همه ما با کوه‌های آتش‌فشانی آشنایی داریم و بعضاً شانس بازدید از گل‌فشان‌ها را در مناطق مختلف داشته‌‌ایم، اما ایسلند با پدیده آب‌فشان، یکی دیگر از عجایب و زیبایی‌های طبیعت را به رخ‌مان می‌کشد.

این آب‌فشان که استروکور (Strokkur) نام دارد، هر ۵ تا ۸ دقیقه یک‌بار، آب داغی را به ارتفاع ۳۰ متر به بالا پرتاب می‌کند. استروکور اگرچه دیگر مانند گذشته فعال نیست، اما پدیده‌ای خطرناک است که در مسیر دایره طلایی، در جنوب ایسلند قرار دارد.

علاوه بر این، در اطراف آب ‌فشان استروکور، چشمه‌‌های آب گرم نیمه‌ فعالی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

آبفشان استروکر

دره فیادرارگیوور

صخره‌های بلندی را تصور کنید که رودی زلال از میان آن می‌گذرد، این تنها بخشی از منظره شگفت‌انگیز دره فیلدرارگیوور (Fjadrargljufur Canyon) در ایسلند است. این دره، در جنوب شرقی ایسلند واقع شده و حدود ۲ کیلومتر طول و ۱۰۰ متر عمق دارد. جالب است بدانید قدمت این دره، به عصر یخبندان برمی‌گردد و به‌دلیل آسیب‌های گردشگران، مدتی است که ورود به آن از محدود شده است.

دره فیادرارگیوور​

پارک ملی واتناجوکال

پارک ملی واتناجوکال (Vatnajökull National Park)، یکی از سه پارک ملی ایسلند در جنوب این کشور است که به چشم‌انداز‌های فوق‌العاده از یخچال‌های طبیعی، دریاچه‌های یخی و فعالیت‌های زمین‌شناسی و آتش‌فشانی، معروف است.

این پارک، بزرگ‌ترین یخچال ایسلند و قاره اروپا در خارج از محدوده قطب را در خود جای داده است. پیاده‌روی در یخچال Skaftafell، تورهای قایق‌سواری در تالاب Jokulsarlon و تورهای غارنوردی، از دیگر فعالیت‌هایی است که می‌توانید در بازدید از این پارک ملی انجام دهید.

پارک ملی واتناجوکال

دریاچه آبی گرینداویک

یکی از جاهای دیدنی ایسلند، دریاچه آبی گرینداویک (Grindavik) است. این دریاچه دست‌ساز، بیشتر شبیه چشمه‌های آب گرم است که با آب‌تنی در آن می‌توانید از خواص درمانی دریاچه، برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی بهره ببرید.

نزدیکی دریاچه به ریکیاویک، پایتخت ایسلند (۴۰ دقیقه رانندگی) باعث شده تا همواره مملو از گردشگران باشد؛ به همین دلیل، قبل از سفر به گرینداویک، حتماً بلیط تهیه کنید.

دریاچی گرینداویک

ساحل استاکسنس

ساحل استوکسنس (Stokksnes Beach) در جنوب شرقی ایسلند، همان جایی است که فیلم فانتزی و جادویی، Stardust، در آن فیلم‌برداری شده است. به محض پا گذاشتن به این ساحل، وارد دنیای دیگری می‌شوید؛ شن‌های سیاه و براق ساحل و کوه وستراهورن (Vestrahorn) در دل آب، منظره نفس‌گیری است که نمی‌توانید از آن چشم بردارید.

جالب است بدانید که کوه وستراهورن، یکی از اولین سکونت‌گاه‌های ایسلند بوده و در میان عکاسان حرفه‌ای هم، از محبوبیت بالایی برخوردار است.

ساحل استاکسنس

ساحل ماسه سیاه ویک

ساحل ماسه‌سیاه ویک (Vik) که با نام‌ ساحل رینسفجارا (Reynisfjara) هم شناخته می‌شود، یکی از جاهای دیدنی ایسلند، در نزدیکی پایتخت آن است.

رنگ سیاه ماسه‌های این ساحل، از فوران‌های عظیم آتش‌فشانی در سالیان دور نشأت می‌گیرد. صخره‌های باابهت با فرم‌های عجیب ‌و غریب و غار‌های شگفت‌انگیز اطراف ساحل، رینسفجارا را به یکی از ۱۰ ساحل برتر غیر استوایی تبدیل کرده است. با قدم گذاشتن در این ساحل، عظمت دریا و شکوه زمین را با هم حس خواهید کرد.

ساحل ماسه سیاه

شفق قطبی

بدون شک، شما هم مانند بسیاری از گردشگران ایسلند، شفق شمالی را یکی از زیبا‌ترین پدیده‌های طبیعی این کشور می‌دانید و مشتاق تماشای آن هستید. این نور‌های شمالی، نتیجه برخورد ذرات گاز موجود در جو، با ذرات باردار آزادشده از جو خورشید هستند و در مکان‌های مختلفی قابل رویت‌اند. جنوب ایسلند، یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توانید برای دیدن شفق قطبی به آنجا بروید.

شفق قطبی ایسلند

پارک ملی لاندمنالاوگار

پارک ملی لاندمنالاوگار (Landmannalaugar) در ۱۸۰ کیلومتر ریکیاویک، یکی از جاهای دیدنی ایسلند است که می‌توانید برای انجام تفریحاتی مانند اسب‌دوانی و کوهنوردی به آنجا بروید. کوه‌های آتش‌فشانی، رشته کوه‌‌های مرتفع و طبیعت بکر و دست‌‌نخورده این پارک، از دیگر مناظر دیدنی پارک محسوب می‌شوند.

پارک ملی لاندمنالاوگار

غار یخی اسکافتافل

یکی دیگر از جاهای دیدنی ایسلند برای ماجراجویی، غار یخی اسکافتافل (skaftafell) است. این غار در پارک ملی واتناجوکال جای گرفته و فصل زمستان، بهترین زمانی است که می‌توانید از کوه‌های یخی آن لذت ببرید.

یکی از منظره‌های شگفت‌انگیزی که در حین پیاده‌روی و ماجراجویی در این غار با آن روبه‌رو می‌شوید، سقف آبی‌رنگ غار است. انعکاس رنگ آبی روی سقف یخی، آن را مانند اقیانوسی عمیق نشان می‌دهد که شما در خود بلعیده است؛ تصورش هم می‌تواند آدرنالین خونتان را بالا ببرد!

غار یخی اسکافتافل​

آبشار سیاه

آبشار سیاه یا اسوارتیفوس (Svartifoss)، در یکی از پارک‌های ملی ایسلند به نام  پارک اسکافتافل، واقع شده و نام خود را از ستون‌های بازالت سیاه‌رنگی که دیوار آبشار را تشکیل می‌دهد، وام گرفته است. پلی باریک و فلزی، شما را به پایین آبشار و عمق دره‌ای که آبشار در آن واقع شده، می‌رساند.

اگر به دنبال طبیعت بکر و منظره‌ای متفاوت هستید، پارک ملی اسکافتافل و آبشار سیاه، گزینه‌ای ایده‌ال برای‌تان خواهد بود.

آبشار سیاه

اسکجا کالدرا

اسکجا کلدرا (Askja Caldera)، منطقه وسیعی در پارک ملی واتناجوکال است که با آتش‌فشان‌های فعال و چشمه‌‌های آب گرم پوشیده شده است. برخی از کوه‌های اطراف این منطقه، آتش‌‌فشان‌های فعالی هستند که فوران‌های خاکستری‌رنگ و ماگماهای آتش‌فشانی آن‌ها، در برخی از مناطق دیده می‌شود. اسکجا کالدرا تمیز‌ترین هوای ایسلند را دارد و املاح معدنی استخر‌های آن، برای درمان امراض گوناگون مفید است.

آتشفشان ملیفل

آتشفشان مخروطی شکل، ملیفل (Maelifell Volcano)، از جمله جاهای دیدنی ایسلند است که تنها در فصل تابستان می‌توانید از آن بازدید کنید.

این آتشفشان، در فصل گرما با پوششی از خزه‌های سبز‌رنگ پوشیده می‌شود و چشم‌انداز کوهستان‌های جذاب و وحشی اطراف، زیبایی این کوه را دو‌برابر می‌کند. در کنار لذت‌بردن از منظره اطراف، می‌توانید در چشمه‌های آب گرم منطقه نیز استفاده کنید. بهترین زمان برای بازدید از ملیفل، ماه ژوئن است؛ چرا که تقریبا هیچ برفی روی آن باقی نمانده است.

آتشفشان ملیفل

تماشای نهنگ‌ها در ریکیاویک

مهم نیست چه زمانی به پایتخت ایسلند سفر کنید، تماشای نهنگ‌ها در تمام طول سال میسر است. تور تماشای نهنگ‌‌های قطب شمال در ریکیاویک، یکی از محبوب‌ترین تور‌های روزانه گردشگران، به‌ویژه در ماه‌های گرم سال، است که مسافران را به تماشای این موجودات غول‌پیکر دریایی می‌برد. نهنگ‌ها معمولا در نزدیکی قایق‌ها دیده می‌شوند و گاهی از سواحل ریکیاویک هم قابل مشاهده هستند.

پارک ملی تینگ ویلر

از دیگر جاهای دیدنی ایسلند که طرفداران زیادی دارد، پارک ملی تینگ ویلر (Thingvellir) است. اگر می‌خواهید در کنار بازدید از جاذبه‌ های طبیعی ایسلند، سری به تاریخ این کشور هم بزنید، پارک تینگ ویلر، جایگاه بسیار مهمی در تاریخ ایسلند دارد. در طول سال‌ها، تینگ ویلر محل برگزاری گردهمایی‌های مهمی مانند جشن پنجاهمین سالگرد تاسیس جمهوری ایسلند، بوده است. علاوه بر این، بسیاری از بازدید‌گنندگان این پارک را با ویژگی‌های زمین‌شناسی منحصر‌به‌فردش می‌شناسند و از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایسلند به شمار می‌‌آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید