جزیره ماداگاسکار, راهنمای سفر, سفرنامه ها, ماداگاسکار, مقالات

طبیعت ماداگاسکار و ۱۰ جاذبه دیدنی آن + عکس

طبیعت ماداگاسکار لمور - بامبو اکوتور

ماداگاسکار کشوری جزیره‌ای در اقیانوس هند و سواحل جنوب شرقی آفریقا است. برای آنکه دقیق‌تر بدانیم ماداگاسکار کجاست؟ باید بگوییم که این این کشور زمانی بخشی از ابرقاره گندوانا بود، اما تقریبا ۱۶۰ میلیون سال پیش از آفریقا شد.

طبیعت ماداگاسکار و حیات وحش منحصربه‌فرد این کشور، یکی از مهم‌ترین دلایل سفر گردشگران دنیا به این کشور است. از نادرترین گونه‌های حیوانی مانند آفتاب‌پرستان و لمورها گرفته تا گونه‌های گیاهی منحصربه‌فرد مانند درختان بائوباب و انواع نخل‌ها، طبیعت ماداگاسکار تنوع و جذابیت بسیاری دارد. برای بازدید از طبیعت زیبای ماداگاسکار، پارک‌های ملی این کشور یکی از بهترین گزینه‌ها هستند. در این پارک‌ها حیوانات و گیاهان بسیاری وجود دارند که برای کشف و ماجراجویی انتخاب خوبی هستند. اگر می‌خواهید با تور ماداگاسکار به این کشور سفر کنید، بهتر است پیش از سفر با طبیعت کشور ماداگاسکار، حیات‌وحش این کشور و پارک‌های ملی آن بیشتر آشنا شوید؛ بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب با ما باشید.

فهرست

طبیعت ماداگاسکار

ماداگاسکار علی‌رغم اینکه از نظر جغرافیایی به قاره آفریقا نزدیک است، نسبتا اکولوژی خاص خود را دارد و تقریبا حدود ۸۰ درصد از حیات وحش موجود در این جزیره، در هیچ کجای دنیا یافت نمی‌شود. اکولوژی منحصر‌به‌فرد این کشور یکی از عجایب ماداگاسکار است و همین امر باعث شده است که برخی از بوم‌شناسان، از ماداگاسکار به‌عنوان «قاره هشتم» یاد کنند.

طبیعت کشور ماداگاسکار منحصربه‌فرد است. این کشور محل زندگی بیش از ۱۴ هزار گونه گیاهی است که بیش ۸۰ درصد آن‌ها در هیچ جای دیگری یافت نمی‌شوند. در گذشته، قسمت شرقی جزیره ماداگاسکار پوشیده از جنگل‌های بارانی با درختان نخل، سرخس و بامبو بود؛ اما امروزه به‌دلیل فعالیت‌های انسانی، بسیاری از جنگل‌های بارانی این کشور، به‌طور قابل توجهی کاهش یافته‌اند. بخش غربی این جزیره نیز پوشیده از جنگل‌های خشک‌تر و برگ‌ریز است. این جنگل‌ها خانه درختان بومی بائوباب هستند؛  درختی عجیب‌‌وغریب که گویی به‌صورت وارونه روی زمین قرار گرفته است.

همچنین طبیعت ماداگاسکار، ۳ برابر کل نخل‌های موجود در سرزمین اصلی آفریقا را در خود جای داده است. بسیاری از گونه‌های بومی نخل در این کشور نیز، خواص درمانی دارند و برای تولید داروی بیماری‌هایی مثل لوسمی و هوچکین استفاده می‌شوند.

حیات وحش ماداگاسکار

حیات وحش منحصربه‌فرد ماداگاسکار، از دیگر دلایل جذابیت این کشور است. بیش از ۲۰۰ گونه پستاندار در ماداگاسکار زندگی می‌کنند و امروزه بیش از ۷۰ گونه و زیرگونه لمور در ماداگاسکار وجود دارد. لمورها گروهی قدیمی از پستانداران هستند که تنها در ماداگاسکار یافت می‌شوند. در گذشته، هیچ‌گونه میمونی در طبیعت جزیره ماداگاسکار زندگی نمی‌کرد و در نتیجه لمورها به‌دلیل نداشتن رقابت با سایر گونه‌های میمون، توانستند به تکامل برسند. آن‌ها توانستند سریعا بر تمام جنگل‌های بارانی تسلط پیدا کنند تا زمانی که انسان‌ها وارد ماداگاسکار شدند و حیات لمورها در معرض تهدید قرار گرفت. تخمین زده می‌شود که حداقل ۱۴ یا ۱۶ گونه لمور، از زمان ورود انسان به این منطقه منقرض شده‌ است.

از سایر پستانداران بومی این کشور نیز می‌توان به مانگوس راه راه غول پیکر اشاره کرد که فقط در منطقه کوچکی از جنوب غربی ماداگاسکار زندگی می‌کند. این حیوان، یکی از نادرترین گوشتخواران در جهان است.

همچنین، بیش از ۳۰۰ گونه پرنده در ماداگاسکار زندگی می‌کند که بیش از ۶۰ درصد آن‌ها بومی هستند. در سرتاسر این جزیره، تقریباً ۲۶۶ گونه دوزیست پراکنده شده است. از همه جالب‌تر اینکه، ماداگاسکار محل زندگی بیش از نیمی جمعیت آفتاب‌پرست‌های جهان است و بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین آفتاب‌پرست‌های دنیا در این کشور زندگی می‌کنند. بسیاری از محققان بر این باورند که ماداگاسکار ممکن است منشأ همه آفتاب‌پرست‌های دنیا باشد!

حیات‌وحش ماداگاسکار

دیدنی‌ های طبیعت کشور ماداگاسکار

اگر می‌خواهید به ماداگاسکار سفر کنید، باید بدانید که کشف و یادگیری شگفتی‌های طبیعی منحصربه‌فرد و تماشای زندگی حیوانات در این کشور، مهم‌ترین چیزی است که باید در تور ماداگاسکار دنبال آن باشید.

طبیعت زیبای ماداگاسکار و جاهای دیدنی این کشور، بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است و همه گردشگران را مجذوب خود می‌کند. یکی از بهترین راه‌ها برای کشف طبیعت جزیره ماداگاسکار، بازدید از برخی از مناطق حفاظت‌شده مانند ذخیره‌گاه‌های طبیعی، پارک‌های ملی، ذخایر حیات وحش و سایر مناطق حفاظت‌شده است. پارک‌های ملی ماداگاسکار، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سفر به ماداگاسکار هستند. این پارک‌ها زیستگاه جانوران و گیاهان ماداگاسکار به شمار می‌روند و هریک نیز ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند.

در ادامه، با معروف‌ترین پارک‌های ملی این کشور و دیدنی‌های طبیعت ماداگاسکار بیشتر آشنا خواهیم شد.

پارک ملی رانومافانا

پارک ملی رانومافانا (Ranomafana) در جنوب شرقی ماداگاسکار و در نزدیکی روستای رانومافانا قرار دارد. این پارک یکی از پرطرفدارترین پارک‌های ملی ماداگاسکار به شمار می‌رود. بخش شرقی این پارک از زیباترین بخش‌های آن است؛ جایی که با رودها و جویبارهای متعدد و تپه‌های پوشیده از گیاهان و درختان از گردشگران استقبال می‌کند. اگر می‌خواهید در سفر به ماداگاسکار، با لمور بامبو طلایی رنگ ملاقات کنید، بازدید از این پارک را از دست ندهید. پارک ملی رانومافانا محل زندگی لمور بامبو طلایی است؛ یکی از نادرترین لمورهای جهان که در معرض خطر انقراض قرار دارد.

نکته جالب این است که این حیوان، از جوانه‌های درختان بامبو که دارای مقداری سیانور هستند، تغذیه می‌کند! این ماده غذایی برای دیگر حیوانات خطرناک و کشنده است، اما لمور طلایی بدون هیچ گونه نشانه بیماری، به‌راحتی از سیانور تغذیه می‌کند.

پارک ملی رانومافانا - ماداگاسکار

پارک ملی ماسوالا

پارک ملی ماسوالا (Masoala) در شمال‌ شرقی ماداگاسکار قرار دارد. این پارک با ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع مساحت، بزرگ‌ترین منطقه حفاظت‌شده جزیره ماداگاسکار به شمار می‌رود.

از تالاب‌های جنگلی و جنگل‌های ساحلی گرفته تا جنگل‌های حرا، دیدنی‌های طبیعی و تنوع زیستی این پارک شگفت‌انگیز است. پارک ملی ماسوالا ماداگاسکار، محل اقامت ۱۹ گونه لمور از جمله لمور قرمز رنگ و لمور آی-آی (Aye-aye) است که از جمله بزرگ‌ترین پستانداران شب‌زیست دنیا محسوب می‌شوند. همچنین، مجموعه متنوعی از پرندگان و خزندگان، از جمله قورباغه گوجه‌‌ای (Tomato Frog) در این پارک زندگی می‌کنند که به‌دلیل رنگ قرمز روشن خود به این نام معروف شده است.

پارک ملی ماسوالا - ماداگاسکار

پارک ملی ایسالو

پارک ملی ایسالو (Isalo) در منطقه جنوبی و مرکزی ماداگاسکار قرار دارد. این پارک در میان دره‌های وسیع و چشمگیر و صخره‌های برآمده با اشکال مختلف قرار دارد و برای پیاده‌روی در استخرهای طبیعی و مناظر منحصربه‌فرد، یک انتخاب بی‌نظیر است. در این پارک، می‌توانید علفزارهای سرسبز و درختان نخل را مشاهده کنید.

در پارک ملی ایسالو، ۱۴ گونه لمور شب‌زیست زندگی‌ می‌کند که ۷ گونه از آن‌ها بومی هستند. علاوه بر آن‌، تعدادی گونه قورباغه در این پارک زندگی می‌کند که در هیچ جای دیگری پیدا نمی‌شود؛ از جمله قورباغه قرمز یا قورباغه رنگین کمانی مالاگاسی. همچنین بر اساس گزارش‌‌ها، این پارک محل زندگی ۷۷ گونه از پرندگان نیز هست.

پارک ملی آنداسیب-مانتادیا

پارک ملی آنداسیب مانتادیا (Andasibe-Mantadia) در شرق جزیره ماداگاسکار و در نزدیکی شهر آنتاناناریوو، پایتخت ماداگاسکار، قرار دارد و یکی از در دسترس‌ترین پارک‌‌های ملی ماداگاسکار برای بازدید است. این پارک، به‌عنوان پناهگاه بزرگ‌ترین لمور جهان یعنی ایندری (Indri)، شناخته می‌شود. البته به‌طور کلی، پارک ملی آنداسیب مانتادیا محل زندگی ۱۱ گونه مختلف لمور است. همچنین، در این پارک ۱۵ گونه پستاندار و بیش از ۱۰۰ گونه پرنده نیز زندگی می‌کند.

علاوه بر حیوانات، تنوع گیاهی پارک ملی آنداسیب مانتادیا نیز شهرت بسیاری دارد. این پارک، از بیش از صد گونه گیاه ارکیده و همچنین، درختان نخل راونالا، پاندانوس و بامبو پوشیده شده است.

پارک ملی آنداسیب-مانتادیا​

تپه سلطنتی آمبوهیمانگا

تپه سلطنتی آمبوهیمانگا (Ambohimanga) یک مکان مقدس در کشور ماداگاسکار است که از حدود ۵۰۰ سال پیش، مورد توجه مردم این سرزمین قرار دارد. این تپه که تقریباً در ۲۴ کیلومتری شمال شرقی پایتخت ماداگاسکار، آنتاناناریوو، واقع شده، یک روستای تاریخی است که در گذشته محل زندگی خانواده سلطنتی ماداگاسکار بوده است. دیواری در اطراف این روستا کشیده شده که قدمت آن به سال ۱۸۴۷ میلادی باز می‌گردد و با استفاده از ملات آهک و سفیده تخم مرغ ساخته شده است.

تپه سلطنتی آمبوهیمانگا

دهکده ایفاتی

دهکده ایفاتی (Ifaty) در ساحل جنوب‌ غربی ماداگاسکار قرار دارد و یکی از مکان‌های دیدنی در طبیعت ماداگاسکار به شمار می‌آید. دهکده ایفاتی از دو روستای ماهیگیری کوچک به نام‌های مانگیلی (Mangily) و مادیو رانو (Madio Rano) تشکیل شده است. در میان این دهکده‌ها، مجموعه‌ای از گزینه‌های اقامتی در خانه‌های ییلاقی وجود دارد که آن را به یک مقصد ساحلی ایده‌آل برای استراحت تبدیل می‌کند.

اگر علاقه‌مند به تفریحات آبی هستید، سواحل دهکده ایفانی برای فعالیت‌هایی نظیر ماهیگیری، شنا، شیرجه زدن و غواصی گزینه بسیار مناسبی است. جنگل‌های خاردار معروف ماداگاسکار نیز در حومه این دهکده قرار دارند. همچنین، شما با سفر به این دهکده می‌توانید از درختان بی‌نظیر و عجیب بائوباب که بیش از ۸۰۰ سال سن دارند نیز دیدن کنید.

خیابان بائوباب‌ها

در غرب کشور ماداگاسکار، دسته‌ای از درختان بائوباب در کنار یک جاده خاکی سر به آسمان بلند کرده‌اند. این مکان به خیابان بائوباب‌ها معروف است و یکی از جاذبه‌های دیدنی پرطرفدار ماداگاسکار محسوب می‌شود.

درختان بائوباب با نام درخت وارونه نیز شناخته می‌شوند؛ هنگامی که برگ این درختان می‌ریزد، شکل جالبی پیدا می‌کنند و گویی به‌صورت وارونه روی زمین قرار گرفته و ریشه‌های آن رو به آسمان است. همانطور که اشاره کردیم، قدمت این درختان به بیش از ۸۰۰ سال می‌رسد.

خیابان بائوباب ماداگاسکار

جزیره نوزی‌بی

ماسه‌های سفید و نرم، آب‌های فیروزه‌ای و غذاهای دریایی فوق‌العاده، جزیره نوزی‌بی (Nosy Be) ماداگاسکار را به یک مقصد محبوب گردشگری تبدیل کرده است. جزیره نوزی‌بی در سواحل شمال غربی ماداگاسکار قرار دارد و نام آن نیز، به‌معنای جزیره بزرگ است. این جزیره برای فعالیت‌های آبی مانند شنا، غواصی، قایقرانی و ماهیگیری، بسیار محبوب است و هر ساله گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند.

جزیره نوزی بی

پارک ملی سینگی دِ بماراها

پارک ملی یا منطقه حفاظت‌شده سینگی دِ بماراها (Tsingy de Bemaraha) در شمال غربی ماداگاسکار قرار دارد. سینگی مکانی شگفت‌انگیز و منحصربه‌فرد است که با سنگ‌های آهکی غول‌پیکر و قله‌های ناهموار خود، جذابیت بسیاری دارد. منظور از واژه  سینگی یا سینجی، برجستگی‌های کوچکی است که در فلات آهکی این پارک به چشم می‌خورد. شکل‌گیری این سنگ‌های غیرمعمول، حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش آغاز شده است!

علاوه بر آن، منطقه حفاظت‌شده سینگی دِ بماراها، زیستگاه ۷ گونه لمور نیز هست که از آن‌ها می‌توان به گونه لمورهای دکنز سیفاکا (Decken’s sifaka) اشاره کرد. این لمورها، به اندازه یک گربه هستند و با پوست خزدار به رنگ سفید کرمی و چهره‌ای به رنگ سیاه شناخته می‌شوند.

صخره های جینگی ماداگاسکار

جزیره ایل سنت ماری

جزیره ایل سنت ماری (Île Sainte-Marie) یا نوزی بوراها (Nosy Boraha) در سواحل شرقی ماداگاسکار قرار دارد. خلیج‌های حفاظت‌شده و نهرهای این جزیره در قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی، مسیر ورود دزدان دریایی به سوی الی سنت ماری بوده‌اند و امروزه نیز، گردشگران می‌توانند کشتی‌های غرق‌شده دزدان دریایی را در آب‌های کم‌عمق جزیره مشاهده کنند.

این جزیره، گزینه مناسبی برای تماشای نهنگ‌های گوژپشت است. همچنین، در این جزیره می‌توانید فعالیت‌های آبی مختلفی نظیر غواصی، جت اسکی، قایق‌سواری و ماهیگیری را تجربه کنید.

سواحل موراندا ماداگاسکار

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “طبیعت ماداگاسکار و ۱۰ جاذبه دیدنی آن + عکس

دیدگاهتان را بنویسید