راهنمای سفر, مقالات

برای سفر به مناطق قطبی چه پوشاکی استفاده کنیم؟

تریبرکا مورمانسک تور شفق

سفر به مناطق قطبی و یا سردسیر یکی از چالشهاییست که علاقمندان به ماجراجویی دوست دارند با آن روبرو بشوند. مناطقی که سرما حرف اول و آخر را میزند و در بهترین شرایط شما با دمای منفی ‍‍۱۰ تا ۲۰ درجه روبرو میشوید و در شرایط بد هوایی شاید دمای منفی ۵۰ درجه هم تجربه کنید ، و در اینجا اولین اشتباه شما در انتخاب پوشاک مناسب و یا عدم آمادگی جسمی میتواند برای شما مخاطرات زیادی را فراهم کند . این آمادگی را از دو جنبه میتوان نام برد:
۱ - پوشاک مناسب
۲ - تغذیه مناسب پیش و حین سفر

۱ - پوشاک مناسب سفر به مناطق قطبی

کسانی که با کوهنوردی آشنا باشند میدانند یکی از مهمترین اصول در این ورزش انتخاب پوشش لایه ای برای حفظ دما و جلوگیری از تعریق است و با استفاده از همین اصل ما باید به سراغ انتخاب پوشش خودمان در این برنامه ها برویم.

ز

چرا لایه بندی در پوشاک مهم است؟

ممکن است دمای هوا در طول روز و یا بر اثر تحرک زیاد گرمتر از حد انتظار شما باشد که باعث تعریق شما می شود. عرق شما باعث ایجاد احساس سرما می شود و هنگامی که خیس می شوید، بدن شما دمای طبیعی خود را با سرعت بیشتری نسبت به قبل از دست می دهد. اگر لباس مناسب پوشیده اید، می توانید یک لایه سبک وزن را بردارید و آن را با خود حمل کنید. دوم، بدن شما به دلیل شرایط متفاوت آب و هوایی سوخت ساز متفاوتی دارد. هوای سرد، برف و تنظیم طبیعی بدن شما به غیر از راه رفتن نیاز به انرژی فیزیکی قابل توجهی دارد. می‌خواهید در صورت نیاز بتوانید لایه‌ها را بردارید و بپوشانید.و کلید راحتی در آب و هوای قطبی انتخاب در پوشش لایه هاست.

در اینجا تلاش می‌کنم بصورت مختصر و مفید به توضیح هر یک از بخش‌ها بپردازم.

پوشاک مناسب برای مناطق قطبی

لباس و پوشش مناسب در سفر به مناطق بسیار سرد و قطبی:

۱. لایه بیس:

به لایه اولیه که با بدن تماس دارد Base می‌گویند.لباس بیس میگویند. لباس بیس که به اصطلاح استرچ هم خوانده میشود، اولین لباسیست که باید به تن کنید ، این لایه وظیفه گرم کردن بدن را ندارد و تنها باید رطوبت بدن شما را بگیرد و به لایه بعدی انتقال دهد و همیشه بدنتان را از رطوبت حفظ کند و خشک نگه دارد ، پس باید در نظر بگیرید این لایه را با لباس های زیر نخی یا کتانی نباید اشتباه بگیرید که این لباس ها خود با جذب رطوبت باعث سرمازدگی شما و از دست رفتن دمای شما میشود.
لباس های بیس که اغلب کوهنوردان از آن استفاده میکنند دارای ضخامت های متفاوتی هستند که برای سفر به مناطق قطبی میتوانید ضخیم ترین آنها را تهیه کنید که به حفظ دمای بدنتان کمک کند.
پیشنهاد میکنیم که برای این سفرها حداقل دو دست لباس بیس تهیه کنید. زیرا این لباس ها دائما در تماس با بدن قرار دارند و بو میگیرند و باید شسته شوند.

لباس بیس Base Layer

۲. لایه میانی (پلار):

پس از پوشیدن لباس بیس که تنها وظیفه حفظ بدن شما از رطوبت را دارد حالا باید لباسی بپوشید که شما را گرم کند. برای این لایه باید از پوشاکی با جنس پلار استفاده کنید.

در مناطق خیلی سرد همچون مناطق قطبی شما میتوانید از دو لایه پلار برای گرم کردن بیشتر خودتان استفاده کنید. با افزایش لایه ها باعث میشوید هوای بیشتری در بین لایه های لباس قرارگیرد، و این هوا خود بعنوان عایق حرارتی عمل کند.

برای شلوار هم ، باید همین نکته را رعایت کنید و میتوانید از شلوار پلار برای حفظ دمای پایین تنه استفاده کنید.

پلار

۳. لایه بیرونی (کاپشن پر):

حالا باید به سراغ لایه بیرونی برویم که معمولا از پر پرشده. کاپشن های پر با ضخامت های متفاوت و درصد پر متفاوت برای شرایط متفاوتی طراحی شدن که باید در سفر به مناطق قطبی قوی ترین آنها را تهیه کنید. کاپشن های الیاف هم وجود دارند ولی توان حفظ دمای آنها نسبت به کاپشن های پر کمتر است.

در اغلب کاپشن های پر نوع پر و درصد آن ذکر شده است. پرهایی که از سینه پرندگان تهیه شده ساقه کوچکتری دارند اما کرکی و بسیار نرم هستند و گرما را بهتر حفظ می‌کنند. همینطور سبک‌تر بوده و امکان فشرده شدن بهتری دارند.

برای اینکه بتوانید کیفیت کاپشن پر را بهتر تشخیص بدهید میتوانید لایه های کاپشن را بین دو انگشت فشار اگر ساقه های پر را احساس کردید یعنی پر آن از کیفیت چندانی برخوردار نیست .

این لایه همچنین باید ضدآب باشد تا شما را در برابر بارش های در منطقه حفظ کند.

تریبرکا - کاپشن پر

۴. شلوار:

برای لایه سوم شلوار شما میتوانید از شلوارهای گورتکس کنید که این لایه ار ورود باد و رطوبت جلوگیری میکند. پوشاک گورتکس میتوانند رطوبت را خارج کنند و از ورود باد جلوگیری کنند.

بعد از پوشاندن بدن باید به سراغ اندام های انتهایی بدن برویم جایی که راحت تر از باقی قسمتهای بدن گرما را از دست میدهند و سخت تر گرم میشوند و احتمال حادثه و سرمازدگی در این قسمت ها بیشتر است.

۵. جوراب:

برای جوراب میتوانید از جوراب های کوهنوردی زمستانه استفاده کنید. که هم خوب گرما را حفظ میکنند هم دیرتر خیس میشوند. و نکته ای هم که باید در نظر داشته باشید.

۶. کفش:

برای کفش حتما باید از کفش های ساقداری که ضد آب هستند استفاده کنید تا از ورود برف به پا جلوگیری کنند.

مدلهای رایج این کفش ها به Snow Boot معروف است. این کفش‌ها که جنس پارچه آنها گورتکس برای این سفرها می باشد همینطور استفاده از کفش های کوهی که مناسب با زمستان طراحی شدند میتوانید تهیه کنید.معمولا کفش های زمستانه را یک سایز بزرگتر از کفش شهری تهیه میکنند زیرا که با پوشیدن جوراب ضخیم به مشکل نخورید.

در طول برنامه هم باید همیشه حواستان به انگشتهای پایتان را تکان دهید تا جریان خون در آن شکل بگیرد. اما یک نکته ای که پیش از برنامه هم باید در نظر بگیرید این است که هم جوراب و هم کفش را باید چک کنید تا نه راحت خیس شوند نه از نظر اندازه مشکل داشته باشند چرا که اگر در حین برنامه متوجه این موضوع بشید ممکن است دیگه امکان جبران و درست کردن این موضوع را نداشته باشید.

۷. دستکش:

برای دستکش هم بهتر است از دولایه استفاده کنید لایه اول دستکش بیس و لایه دوم دستکش ضخیم تر و ضد آب. حتی میتوانید برای لایه دوم از دستکش های پر استفاده کنید.

۸. کلاه و اسکارف گردن:

سر و گردن قسمتهاییست که به راحتی گرمای بدن از آن خارج میشود و برای گرم ماندن در هر منطقه سردی باید آنها را بپوشانید استفاده از کلاه مناسب و اسکارف بهترین راه گرم نگه داشتن و حفظ دمای آن است. استفاده از کلاه و شالگردن کاموایی و پشمی به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود چونکه خیلی راحت خیس میشوند و همینطور با ایجاد حساسیت باعث خارش میشوند بهتر است از الیاف پلی استر استفاده کنید.

۹. عینک :

مناظق قطبی مناطقیست پر از برف ، و به راحتی شما میتوانید در این مناطق دچار برف کوری شوید همینطور بخاطر سرمای محیط ممکن است چشم شما آسیب ببیند. عینک‌های اسکی را میتوان یکی از بهترین گزینه برای مراقبت از چشم‌ها در این مناطق دانست.
همینطور میتوانید از عینک‌های ورزشی همچون عینک های برند Julbo که برای کوهنوردی طراحی شدند استفاده کنید. این عینک ها کاملاً به صورت می‌چسبند و مانع از برخورد باد و رد شدن اشعه های نور از کنار قاب عینک و آسیب به چشمان شما می‌شوند .

کلاه و عینک طوفان

۲ - تغذیه مناسب پیش و حین سفر به مناطق قطبی

برای بالا بردن ایمنی بدن باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید یکی استراحت و خواب خوب پیش و حین برنامه یکی هم تغذیه مناسب. با رعایت این دو مورد شما میتوانید ایمنی بدن خود را بالا ببرید.
اگر بخواهیم برای تغذیه نکاتی را بگویم میتوانیم به چند گزینه زیر اشاره کنیم:
۱- مصرف ویتامین : ویتامین هایی همچون ویتامین های گروه B ،ویتامین C ، ویتامین E و همینطور D برای حفظ سلامت بدن به شدت مهم هستند که با مصرف میوه ، ماهی ، تخم مرغ آنرا تامین کنید .

۲– مصرف جنسینگ (Ginseng)

۳ - مصرف سیر

۴- مصرف ماست

۵- مصرف پروتئین

۶- مصرف هویج

۷- مصرف مکمل

البته بهتر است قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک مشورت کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید