راهنمای سفر, ژاپن, مقالات

جشن شکوفه های گیلاس ژاپن (هانامی)

جشن شکوفه های گیلاس ژاپن (هانامی)

جشن شکوفه‌ های گیلاس ژاپن، که معمولاً در اواخر ماه مارس یا اوایل آوریل (اواخر اسفند و اوایل اردیبهشت) برگزار می‌شود، نمادی است از آغاز بهار و خودنمایی رنگ‌های زیبای بهاری. شکوفه های گیلاس ژاپن در زبان ژاپنی، ساکورا (Sakura) نامیده می‌شوند. این ساکورا با شکوفا شدن در فصل بهار، ژاپن را به یک مقصد بهشتی تبدیل می‌کند. فصل شکوفه های گیلاس در ژاپن یا فصل ساکورا زمانی است که شکوفه‌های سفید، صورتی کم‌رنگ، گاهی صورتی تیره و یا حتی زرد در مناطق مختلف این کشور خودنمایی می‌کنند و علاوه بر مردم ژاپن، گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا شیفته خود می‌کنند. در واقع فصل شکوفه های گیلاس، بهترین زمان سفر به ژاپن محسوب می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم درباره جشن شکوفه های گیلاس ژاپن یا هانامی بیشتر توضیح دهیم. اما اگر می‌خواهید فصل ساکورا را از نزدیک ببینید یا در هانامی شرکت کنید، با تور ژاپن بامبو همراه شوید.

فهرست

درباره جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن

جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن، به نام هانامی (Hanami) شناخته می‌شود؛ این کلمه به‌معنای «مشاهده شکوفه های گیلاس» یا «تماشای گل» است. این جشن یکی از سنت‌ها و جشن‌های دیرینه ژاپنی به شمار می‌رود که برای استقبال از بهار یا گاهی اوقات فقط بهانه‌ای برای یک مهمانی، در فصل بهار در سراسر ژاپن برگزار می‌شود. 

در جشن شکوفه های گیلاس ژاپن، همه پارک‌ها، باغ‌ها و فضای سبز داخل و اطراف شهرهای ژاپن غرق در شکوفه های رنگی گیلاس می‌شود و منظره رویایی و زیبایی به وجود می‌‌آورد. 

هانامی شباهت زیادی به یک پیک نیک شاد خانوادگی دارد. این جشن اغلب مانند یک دورهمی غیررسمی بین دوستان و خانواده‌ها است، اما در پارک‌ها و جاهایی که ساکورا زیادی وجود دارد، نیز برگزار می‌شود. مثلا پارک یویوگی (Yoyogi) در توکیو که یکی از جاهای دیدنی ژاپن است، برای جشن شکوفه های گیلاس محبوبیت بسیاری دارد.

در این جشن، معمولا مردم از یک زیرانداز پلاستیکی آبی‌رنگ استفاده می‌کنند؛ همه کفش‌های خود را در می‌آورند و برای مدت طولانی، زیر درختانی که شکوفه گیلاس دارند می‌نشینند و لحظات آرامش‌بخشی را سپری می‌کنند. آن‌ها همچنین، غذا و نوشیدنی‌های خود را می‌آورند و با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. چیزی که زیبایی این مراسم را دو چندان می‌کند این است که اغلب مردم برای حمل غذاهای خود، از ظرف‌های نهار بنتو ژاپنی با تم ساکورا استفاده می‌کنند. خوردن ساکورا موچی، یک کیک برنجی که در برگ درخت ساکورا پیچیده شده، نیز در جشن شکوفه های گیلاس ژاپن رایج است.

فستیوال‌ها و جشنواره‌ های مختلف شکوفه‌ های گیلاس ژاپن در بسیاری از شهرهای این کشور برگزار می‌شود؛ به‌عنوان مثال، جشنواره شکوفه‌ های گیلاس هیروساکی در استان آئوموری شهرت بسیاری دارد که بیش از ۲ میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند و به‌عنوان یکی از ۱۰۰ سایت برتر تماشای شکوفه‌ های گیلاس یا ساکورا در ژاپن و یکی از بهترین جاهای دیدنی این کشور شناخته می‌شود. 

شکوفه گیلاس نماد چیست؟

شکوفه گیلاس یکی از برجسته‌ترین تصاویر در فرهنگ ژاپنی است. طرح این شکوفه‌ها در جای‌جای شهرها، اقلام تزئینی، تزئینات وسایل روزمره زندگی، مانگاها و انیمه‌ها دیده می‌شود. اما دلیل محبوبیت شکوفه های گیلاس ‌ژاپن، در فرهنگ این کشور چیست؟ 

یکی از دلایل محبوبیت شکوفه های گیلاس، در نماد، معنا و مفهوم آن نهفته است. در فرهنگ ژاپن، گفته می‌شود که شکوفه‌های گیلاس نماد ابر هستند که به یکباره شکوفا می‌شوند، روی درختان خودنمایی می‌کنند و سپس، درست مانند ابرها، ناگهان ناپدید می‌شوند! 

به همین دلیل، شکوفه گیلاس در ژاپن نماد زودگذر بودن یا ماهیت گذرای زندگی است. این موضوع نشان‌دهنده مفهوم دیرینه بودایی در فرهنگ ژاپنی است که به‌عنوان Mono No Aware و به معنی «هیچ چیز تا ابد باقی نمی‌ماند» شناخته می‌شود؛ عبارتی ژاپنی که برای توصیف آگاهی از ناپایداری امور مادی (یکی از سه اصل اساسی دین بودا)، یا اصل ناپایداری به‌کار می‌رود و زیبایی و فناپذیری ذاتی زندگی را به رسمیت می‌شناسد.

فصل شکوفه های گیلاس در ژاپن

شکوفه های گیلاس بسته به هر منطقه در زمان‌های مختلفی شکوفا می‌شوند، اما به‌طور کلی فصل شکوفه های گیلاس، اواخر ماه مارس یا اوایل آوریل (اواخر اسفند و ماه فروردین) است؛ زمانی که بهترین زمان سفر به ژاپن برای بازدید از شکوفه های گیلاس به شمار می‌رود.

البته با توجه به گستره جغرافیایی این کشور، دوره شکوفه‌دهی درختان گیلاس ممکن است حدود ۴ ماه در مناطق مختلف طول بکشد. در جزایر نیمه گرمسیری اوکیناوا در جنوب، شکوفه های گیلاس در اواسط ژانویه (دی ماه) شروع به شکوفه دادن می‌کنند و بهترین زمان تماشای آن‌ها، در اوایل فوریه (بهمن) است. شهرهای جنوبی کاگوشیما، کوماموتو و حتی فوکوئوکا در کیوشو در هفته آخر ماه مارس (اوایل فروردین) شکوفه‌دهی را آغاز می‌کنند و اوج شکوفایی آن‌ها نیز در اوایل آوریل (اواسط فروردین) است.

با حرکت به سمت منطقه کانسای، جایی که می‌توانید از شهرهای اوزاکا، کیوتو و نارا بازدید کنید، با رسیدن ماه آوریل (فروردین)، شکوفه‌ها باز می‌شوند. در توکیو و یوکوهاما نیز، گلدهی شکوفه های گیلاس در چند روز آخر ماه مارس (اوایل فروردین) و در هفته اول آوریل (اواسط فروردین) آغاز می‌شود. شهرهای شمالی، مانند توهوکو و هیروساکی نیز در ماه آوریل (فروردین و اوایل اردیبهشت) میزبان شکوفه های گیلاس هستند.

بهترین مکان برای دیدن شکوفه های گیلاس در ژاپن

جشن شکوفه های گیلاس یا هانامی یک سرگرمی ملی در ژاپن است. بسیاری از مردم در روزهای نزدیک به شکوفه‌دهی درختان گیلاس، درباره بهترین مکان‌ ها برای دیدن شکوفه های گیلاس در ژاپن، از مکان‌های محبوب گرفته تا مکان‌های کمتردیده‌شده، صحبت و برنامه‌ریزی می‌کنند. 

اگر شما نیز می‌خواهید در سفر به ‌این کشور و شرکت در تور ژاپن، شکوفه‌ های گیلاس را ببینید، بیایید در ادامه با برخی از بهترین شهرها و مکان‌ های ژاپن برای تماشای شکوفه های گیلاس آشنا شویم:

هانامی در توکیو

توکیو با فضای پر هیاهو، هیجان‌انگیز و فرهنگ مانگا و انیمه خود، یکی از بهترین شهرهای ژاپن برای تماشای شکوفه های گیلاس است. از بهترین مکان ها برای جشن شکوفه های گیلاس در این شهر می‌توان به باغ شینجوکو گیوئن (Shinjuku Gyoen)، پارک اوئنو (Ueno) و چیدوریگافوچی (Chidorigafuchi)  اشاره کرد که از از بهترین جاهای دیدنی ژاپن در توکیو نیز به شمار می‌روند.

باغ شینجوکو توکیو Shinjuku

جذابیت ساکورا در ناگویا

ناگویا یکی از شهرهای زیبای ژاپن است که در سال‌های اخیر جذابیت بسیاری برای گردشگران دارد. این شهر مرکز تولید، حمل‌ونقل و سرگرمی است و به‌دلیل رنگ‌های دلپذیری که در جشنواره شکوفه‌ های گیلاس ژاپن به خود می‌گیرد، شهرت بسیاری دارد. کنار رودخانه یامازاکی گاوا (Yamazakigawa) در این شهر، یکی از بهترین مکان‌ ها برای تماشای شکوفه‌ های گیلاس است.

ساکورا در ناگویا

تماشای شکوفه ها در کیوتوی محبوب

کیوتو یکی از محبوب‌ترین شهرهای ژاپن و از مقاصد محبوب در ژاپن است. این شهر با ۱۷ سایت میراث جهانی یونسکو، زیارتگاه‌های متعدد، چایخانه‌ها و غیره، در فصل شکوفه های گیلاس بیش از هر زمان دیگر محبوبیت دارد. از شناخته‌شده‌ترین مکان‌های این شهر برای تماشای شکوفه های گیلاس می‌توان به مسیر فیلسوف (Philosopher’s Walk)، پارک مارویاما (Maruyama) و منطقه آراشیاما (Arashiyama) اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به ژاپن ساکورا در کیوتو

جشن ساکورا در قلعه اوزاکا

اوزاکا به‌خاطر غذاهای خیابانی لذیذ و قلعه اوزاکا معروف است و یک مقصد فوق‌العاده برای تماشای شکوفه های گیلاس ژاپن به شمار می‌رود. از جمله مکان‌های مناسب هانامی در این شهر می‌توان به پارک کما ساکورانومیا (Kama Sakuranomiya) اشاره کرد که چمنزارهای وسیعی برای پیک‌نیک و درختان گیلاس زیبایی در کنار رودخانه اوکاوا (Okawa) دارد. یکی دیگر از مکان‌های مناسب جشن شکوفه های گیلاس در این شهر، قلعه اوزاکا است.

قلعه اوساکا در ساکورا

بندر فوکوئوکا و شکوفه های صورتی

شهر بندری فوکوئوکا در جزیره کیوشو، یکی دیگر از بهترین مکان‌ها برای بازدید از جشنواره شکوفه‌ های گیلاس در ژاپن است. بهترین نقطه هانامی در این شهر پارک مایزورو (Maizuru) در محوطه قلعه فوکوئوکا (Fukuoka) است. یک سکوی مشاهده نیز در ارگ اصلی این قلعه وجود دارد که برای تماشای شکوفه های گیلاس، بهترین گزینه محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “جشن شکوفه های گیلاس ژاپن (هانامی)

    1. شهروز اسماعیلی گفت:

      سپاس از لطفتون

دیدگاهتان را بنویسید