راهنمای سفر, سریلانکا, مقالات

آشنایی با کشور سریلانکا

آشنایی با کشور سریلانکا سیگیریا Sigirya

سریلانکا کشوری سرسبز، رویایی و زیبا است؛ کشوری که در جوار اقیانوس هند قرار دارد و یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین مقاصد گردشگری دنیا به شمار می‌رود. آب‌و‌هوای دلپذیر و جاذبه‌های طبیعی بسیار، سواحل باشکوه، آب‌های زلال، شن‌های گرم ساحلی و درختان نخل، حیات وحش متنوع و جذاب، مهمان‌نوازی بی‌نظیر مردم سریلانکا و ده‌ها ویژگی‌ دیگر، از دلایل مهم سفر گردشگران دنیا به این کشور است.

کشور جزیره‌ای سریلانکا، به‌دلیل فرهنگ غنی بودایی و سایر ادیان، شهرت بسیاری دارد؛ وجود ادیان مختلف در سریلانکا، این کشور را به مقصدی با جاذبه‌های مذهبی و تاریخی تبدیل کرده است و همین امر گردشگران را از سراسر جهان به سریلانکا جذب می‌کند. اما سریلانکا کجاست؟ پایتخت سریلانکا کجاست؟ در سفر به سریلانکا، از چه شهرهایی می‌توان بازدید کرد؟ در این مطلب با این مقصد رویایی بیشتر آشنا شوید.

فهرست

سریلانکا کجاست؟

سریلانکا کشوری در جنوب آسیا، در همسایگی اقیانوس هند است؛ این کشور در شمال شرقی هندوستان، جنوب غربی خلیج بنگال و جنوب شرقی دریای عرب قرار دارد. برای آنکه بدانید در نقشه سریلانکا دقیقا کجاست، کافی است در اقیانوس هند به‌دنبال یک جزیره بزرگ به شکل قطره اشک بگردید! شباهت نقشه سریلانکا به قطره اشک، باعث شده است که این کشور لقب «اشک هندوستان» یا «گوشواره هند» را از آن خود کند. مساحت سریلانکا بیش از ۶۵ هزار کیلومتر مربع است و جمعیت این کشور نیز تا سال ۲۰۲۱ میلادی، بیش از ۲۲ میلیون نفر برآورد شده. سریلانکا که در گذشته، مستعمره انگلستان بود، در غرب و از سوی انگلیسی‌ها، به نام سیلان شناخته می‌شد؛ اما در اوایل قرن بیستم با وقوع یک جنبش سیاسی، نام این کشور در سال ۱۹۷۲ با نام فعلی به تصویب رسید.

کشور سریلانکا در کدام قاره است؟

سریلانکا در جنوب آسیا قرار دارد.

پایتخت کشور سریلانکا کجاست؟

پایتخت سیاسی کشور سریلانکا، سری جایاواردنپورا کوته (Sri Jayewardenepura Kotte) و پایتخت تجاری آن شهر کلمبو (Colombo) است.

جاهای دیدنی سریلانکا

معابد و آثار باستانی و تاریخی و همچنین پارک‌های ملی، جنگل و دریاچه‌ها، از مهم‌ترین جاهای دیدنی‌ سریلانکا به شمار می‌روند. 

به‌عنوان مثال : 

  • برج لوتوس یا نیلوفر آبی در کلمبو
دیدنی‌های سریلانکا | برج لوتوس (نیلوفر آبی)

  • معبد بودایی گانگارامایا (Gangaramaya)، از مهم‌ترین معابد بودایی شهر کلمبو
دیدنی‌های سریلانکا | معبد گانگارامایا

  • شهر باستانی سیگیریا و قلعه سیگیریا
دیدنی‌های سریلانکا | قلعه سیگیریا
  • قله آدم و پل ۹ قوس در شهر الا
Nine Arch Bridge پل نه قوسی سریلانکا
  • معبد دندان مقدس در شهر کندی
  • دریاچه و ساحل بنتوتا
  • مرکز پرورش لاک‌پشت کوسگودا
  • بازار پتا کلمبو
  • و غیره

تنها بخشی از گنجینه گسترده جاهای دیدنی سریلانکا به شمار می‌روند. لیست کامل جاذبه‌های گردشگری سریلانکا را می‌توانید در مطلب «جاهای دیدنی سریلانکا» بخوانید.

آشنایی با شهرهای سریلانکا

تور سریلانکا، اغلب شامل بازدید از شهرهای مختلف این کشور می‌شود؛ چراکه سریلانکا شهرهای زیبایی دارد که هر کدام از آن‌ها بسیاری از جاهای دیدنی سریلانکا را در خود جای داده‌اند و با زیبایی‌ها و جذابیت‌های منحصر‌به‌فرد، مکان‌های متنوع، هتل‌های سرسبز در لوکیشن‌های بی‌نظیر و غیره، گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کنند. در ادامه، با برخی از شهرهای پرطرفدار و گردشگرپذیر سریلانکا آشنا خواهیم شد.

شهر کلمبو سریلانکا

کلمبو (Colombo) که در کرانه غربی سریلانکا قرار دارد، یکی از مقاصد گردشگری و مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهر سریلانکا است که پایتخت تجاری این کشور نیز محسوب می‌شود. این شهر، ایستگاهی برای گردشگرانی است که از کشورهای دور نزدیک خود را به سریلانکا می‌رسانند تا تعطیلات خود را در این کشور بگذرانند.

شهر سیگیریا سریلانکا

شهر باستانی سیگیریا (Sigiriya) یکی از معروف‌ترین شهرهای دیدنی‌ سریلانکا است که در ۱۷۳ کیلومتری شهر کلمبو قرار دارد. این شهر باستانی، از پربازدیدترین جاذبه‌های این کشور به شمار می‌رود و دلیل آن نیز، مجموعه قلعه سیگیریا است که در بالای قله‌ کوه شیر، در ارتفاع ۲۰۰ متری از سطح زمین قرار دارد و از دل جنگل‌های اطراف برافراشته شده است. بسیاری از افراد در بازدید از سیگیریا، قدم قدم از پل‌های قلعه بالا می‌روند و برفراز آن، چشم‌اندازهای زیبای اطراف را تماشا می‌کنند. نام این اثر، در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

شهر کندی سریلانکا

کندی (Kandy) شهری در سریلانکا است که با جاذبه‌های بی‌‌شمار خود، گردشگران را مجذوب می‌کند. این شهر در ۱۲۰‬ کیلومتری کلمبو سریلانکا قرار دارد و دومین شهر بزرگ این کشور به شمار می‌رود. خوب است بدانید که معبد دندان مقدس (Temple of the Sacred Tooth Relic)، یکی از مقدس‌ترین‌ مکان‌های بودایی در جهان، در این شهر قرار گرفته. همچنین یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری کندی سریلانکا، باغ گیاه‌شناسی سلطنتی پرادنیا (Peradeniya) کندی است که با داشتن بیش از ۴ هزار گونه گل‌ و گیاه و انواع درختان، موردتوجه گردشگران سراسر دنیا قرار می‌گیرد. وسعت این باغ بیش از ۱۴۰ هکتار است و به‌عنوان بزرگ‌ترین باغ سریلانکا شناخته می‌شود. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، آب‌و‌هوای دلپذیر و برگزاری جشنواره‌های مختلف، این شهر را به یکی از قطب‌های گردشگری سریلانکا تبدیل کرده است.

شهر نووارا الیا سریلانکا

اگر چای، نوشیدنی مورد علاقه شما است، در سفر به سریلانکا بازدید از شهر نووارا الیا (Nuwara Eliya) را فراموش نکنید. این شهر، در ییلاقات استان مرکزی سریلانکا و در ارتفاع هزار و ۸۶۸ متری قرار دارد. نووارا الیا به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق تولید چای در سریلانکا شناخته می‌شود. به غیر از مزارع چای، پارک ملی دشت هورتون (Horton)، دریاچه گرگوری (Gregory) و معبد سیتا (Sita) از مکان‌های محبوب گردشگری این شهر به شمار می‌روند. همچنین، آب‌و‌هوای دلپذیر و خنک، از مهم‌ترین ویژگی‌های این شهر زیبا در سریلانکا است.

شهر الا سریلانکا

الا (Ella) یک شهر کوچک در استان اووا (Uva) سریلانکا است که در میان گردشگران طرفداران بسیاری دارد. شهر الا یکی از مناطق زیبا و سرسبز سریلانکا است؛ جایی که پیاده‌روی در طبیعت بکر و فوق‌العاده آن، بازدید از مزارع چای و صرف غذا در رستوران‌های جذاب آن، تجربه‌ای بی‌نظیر برای گردشگران رقم می‌زند. بر خلاف بسیاری از شهرهای سریلانکا، الا جمعیت جوان و پر جنب‌و‌جوشی دارد و به همین دلیل، در این شهر می‌توانید شب‌های جذاب و شادی را تجربه کنید. از جاذبه‌های گردشگری الا نیز می‌توان به قله آدام (Adam) و پل ۹ قوس (Nine Arch) اشاره کرد. همچنین، صخره الا و آبشار راوانا (Ravana)، یکی از زیباترین آبشارهای سریلانکا، از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا به شمار می‌آید.

شهر میریسا سریلانکا

میریسا (Mirissa) یک شهر کوچک در ساحل جنوبی سریلانکا است که تقریباً در ۱۵۰ کیلومتری جنوب کلمبو قرار دارد. میریسا یکی از محبوب‌ترین مقاصد ساحلی سریلانکا به شمار می‌رود که با آب‌های تمیز و زلال، موج‌های زیبا و امکانات رفاهی جذاب از گردشگران استقبال می‌کند. از جمله فعالیت‌هایی که می‌توانید در سواحل شهر میریسا انجام دهید، می‌توان به موج‌سواری، ماهی‌گیری، دریافت خدمات ماساژ و همچنین، تماشای دلفین‌ها، نهنگ‌ها و لاک‌پشت‌ها اشاره کرد. در این سواحل می‌توانید روز خود را با خوردن نارگیل‌های تازه آغاز کنید و همچنین، در رستوران‌های ساحلی، غذاهای لذیذ و متنوعی را امتحان کنید.

ساحل میریسا در شب

شهر گاله سریلانکا

شهر گاله (Galle) که در جنوب سریلانکا و در ۱۳۰ کیلومتری کلمبو قرار دارد، شهری ساحلی و تاریخی است که بیشتر به‌دلیل معماری پرتغالی خود و تلفیق معماری پرتغالی، هلندی و انگلیسی با معماری سریلانکایی شهرت یافته. همچنین، قلعه گاله که یک سایت میراث جهانی محسوب می‌شود، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. از دیگر مناطق دیدنی این شهر تاریخی می‌توان به کلیسای گروت کرک (Groote Kerk)، موزه ملی گاله، قلعه‌های پرتغالی‌ها، فانوس دریایی گاله و غیره اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به سریلانکا

اگر می‌خواهید بهترین زمان سفر به سریلانکا را پیدا کنید، باید بدانید که این موضوع بستگی به آب‌ و‌ هوای مورد علاقه شما دارد. سریلانکا دو فصل اصلی دارد:

  • فصل ماها (Maha) که مرتبط با بادهای موسمی شمال شرقی است و از ماه سپتامبر تا مارس (شهریور تا فروردین) را در بر می‌گیرد.
  • فصل یالا (Yala) که مرتبط با بادهای موسمی جنوب غربی است و از ماه می تا آگوست (اردیبهشت تا مرداد) را در بر می‌گیرد.
به‌طور کلی، سریلانکا مقصد گرمسیری است و با میانگین دمای حدود ۲۷ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد یکی از گرم‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌آید. حالا با این اوصاف بهترین زمان سفر به سریلانکا چه زمانی است؟
وب‌سایت Lonely Planet، فصل اوج سفر به سریلانکا برای رفتن به سواحل این کشور را از دسامبر تا آوریل (آذر تا فروردین و اردیبهشت) می‌داند. از سوی دیگر، سریلانکا مقصدی محبوب برای تماشای حیات وحش در تمام طول سال است؛ اما به طور کلی، بهترین زمان برای بازدید از فیل‌ها، پلنگ‌ها و بوفالوها، ماه‌ نوامبر تا آوریل (آبان تا فروردین و اردیبهشت) شناخته می‌شود.
بد نیست این را هم بدانید که ژانویه یکی از فصل‌های محبوب گردشگری در سریلانکا است. شاید این ماه نسبت به ماه‌های دیگر با جمعیت بیشتری روبه‌رو شوید، اما آب‌و‌هوای خوب در جنوب و غرب این کشور، ژانویه را به یک فصل پرطرفدار برای سفر به سریلانکا تبدیل کرده است. علاوه بر آن، بسیاری از شهرهای محبوب این کشور، میزبان رویدادهای مهمی در ماه اول سال میلادی هستند.
فراموش نکنید که با وزیدن بادهای موسمی از ماه می تا ماه آگوست (اردیبهشت تا مرداد) در غرب و جنوب سریلانکا، تعداد گردشگران ورودی به این کشور کاهش می‌یابد. این دوران، بهترین زمان برای سفر به شهر جافنا (Jaffna) در شمال سریلانکا یا ریزورت‌های خنک در امتداد ساحل شرقی این کشور مانند خلیج آروگام (Arugam) است. توجه کنید که در این دوران قیمت اقامتگاه‌ها، به‌طور کلی پایین‌تر و ازدحام گردشگران نیز کم‌تر است.

هزینه سفر به سریلانکا

به‌طور کلی هزینه سفر به سریلانکا در مقایسه با کشورهای اروپایی و کشورهای عربی همسایه، بسیار کمتر است. البته دقت کنید نوع خدماتی که دریافت می‌کنید و مدت‌زمان سفر، در میزان هزینه سفر به سریلانکا بسیار تاثیرگذار است. به‌عنوان مثال هزینه تور ۱۱ روزه سریلانکای بامبو در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲، حدود ۹۹۰ دلار برآورد شده که این هزینه شامل هزینه ویزا و بلیط هواپیما نمی‌شود.

توجه کنید که واحد پول سریلانکا، «روپیه سریلانکا» است که به اختصار با «₨» نمایش داده می‌شود. ارزش روپیه سریلانکا و ریال ایران فاصله زیادی ندارد و همین امر، هزینه خدمات در سریلانکا را به‌نسبت کاهش می‌دهد.

فرهنگ کشور سریلانکا

سریلانکا سرزمینی با تنوع فرهنگی فراوان است. دین و مذهب در بسیاری از جنبه‌های زندگی مردم سریلانکا نفوذ کرده و عنصر اساسی این تنوع فرهنگی را تشکیل می‌دهد. معابد بودایی و هندو و همچنین مساجد و کلیساها، با آیین‌های رنگارنگ و خاص خود، از مهم‌ترین عناصر فرهنگی این کشور به شمار می‌آیند.

علاوه بر ادیان مختلف، مجاورت این کشور با هندوستان، شباهت فرهنگ سریلانکا با هند را نیز افزایش داده است. بیش از ۲ هزار سال است که انسان‌ها در سریلانکا سکونت دارند و تمدن آن، عمدتاً توسط شبه قاره هند شکل گرفته است. دو گروه قومی اصلی این جزیره، سینهالی‌ها و تامیل‌ها و دو مذهب غالب در آن، بودیسم و هندوئیسم، از هند به سریلانکا راه یافته و نفوذ فرهنگ هندی در زمینه‌های مختلفی مانند هنر، معماری، ادبیات، موسیقی، پزشکی و نجوم در سریلانکا قابل مشاهده است.

البته، سریلانکا علیرغم تاثیر فرهنگی آشکارش از هند، در طول دوره‌های مختلف، هویت منحصر‌به‌فردی یافته که در نهایت آن را از همسایه خود متمایز کرده است. ویژگی‌های فرهنگی که از هند به سریلانکا آمده، به مرور دچار تغییر و‌ تحول شده است؛ به‌عنوان مثال، نفوذ بودیسم در هند بسیار کاهش داشته، اما در سریلانکا، به‌ویژه در میان سینهالی‌ها، به شکوفایی خود ادامه داده است. علاوه بر این، زبان سینهالی که از گویش‌های هند و آریایی به وجود آمده، در نهایت تنها در سریلانکا باقی مانده است. اما علاوه بر این موارد، بیایید در ادامه با برخی از عادات و ویژگی‌های فرهنگی جالب سریلانکا نیز آشنا شویم:

  • در کشور سریلانکا زمانی که اتفاق بدی می‌افتد، مردم لب‌های خود را فشار می‌دهند و از کلمه «چی‌چی» استفاده می‌کنند!
  • احوالپرسی‌ سریلانکا، بسته به گروه‌های قومیتی در این کشور متفاوت است؛ مثلا نسل قدیم سریلانکایی از ناماسته (Namaste) استفاده می‌کند (چسباندن کف دست‌ها به یکدیگر و بالا آوردن آن تا چانه، به همراه تکان دادن آرام سر). از سوی دیگر، سینهالی‌ها ممکن است در این مواقع بگویند «ایوبوان» (Ayubowan) که یعنی امیدوارم عمر طولانی داشته باشید. تامیل‌ها نیز می‌گویند «واناکام» (Vanakkam) که این نیز یعنی امیدوارم عمر طولانی داشته باشید.
  • بسیاری از زنان سریلانکایی از تماس فیزیکی با مردی خارج از خانواده خودداری می‌کنند.
  • سریلانکایی‌ها از دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی برای صرف غذا لذت می‌برند.
  • برنج، اصلی‌ترین مواد غذایی سریلانکا است و تقریبا در همه وعده‌های اصلی، حتی صبحانه نیز از برنج استفاده می‌شود.
  • در فرهنگ مردم این کشور، به حیوانات احترام بسیاری گذاشته می‌شود. به‌طور کلی، حیوانات باعث آزردگی هیچ انسانی نمی‌شود و انسان‌ها نیز هیچ آزاری به حیوانات نمی‌رسانند.
  • در سریلانکا، معمولا هدایایی در روزهای تولد و تعطیلات مذهبی رد و بدل می‌شوند که معمولاً تجملاتی یا گران‌قیمت نیستند.
  • در سریلانکا، مردم از دادن گل به‌عنوان هدیه می‌پرهیزند و از گل‌ها فقط در مراسم عزاداری استفاده می‌شود.
  • در مراسم خاکسپاری و عزاداری، از رنگ سفید یا سیاه استفاده می‌شود.

دین و زبان مردم سریلانکا

از میان تمام مردم سریلانکا، اکثر آن‌ها بودایی، برخی دیگر هندو، برخی مسلمان و گروهی دیگر مسیحی هستند. مردم سریلانکا، با وجود ادیان مختلف، به‌راحتی با یکدیگر زندگی می‌کنند و معمولاً به یکدیگر احترام می‌گذارند. نسل‌های قدیمی‌تر به ازدواج افراد از ادیان مختلف اعتقادی ندارند؛ اما این موضوع در نسل جوان در حال تغییر است.

زبان اصلی سریلانکا نیز سینهالی است. پس از آن زبان تامیلی در این کشور رایج است و انگلیسی، نیز زبان سوم این کشور به شمار می‌آید. اکثر مردم سریلانکا، اندکی زبان انگلیسی می‌دانند؛ البته که این موضوع در میان نسل جوان بیشتر دیده می‌شود. به عنوان یک توریست، خوب است این را هم بدانید که تابلوهای خیابان‌های سریلانکا اغلب به این ۳ زبان نوشته شده‌اند و اگر فقط به یک زبان باشد، آن زبان انگلیسی خواهد بود.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “آشنایی با کشور سریلانکا

دیدگاهتان را بنویسید