تورها, راهنمای سفر, نپال

میدان دوربار کاتماندو نپال کجاست؟ درباره ۳ میدان دوربار

میدان دوربار کاتماندو

میدان دوربار کاتماندو نپال به همراه دو میدان دوربار دیگر، از معروف‌ترین جاذبه‌های این سرزمین به شمار می‌روند. در گذشته، میدان دوربار در شهرهای سلطنتی نپال، شامل کاتماندو، پاتان و بختاپور به‌دستور پادشاهان ساخته شده‌اند و معابد، بناها و آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده‌اند. امروزه نیز میدان‌های دوربار نپال، گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به این سه شهر می‌کشانند و مقصد اصلی تور نپال هستند.

اگر راهی نپال هستید و می‌خواهید با جاذبه‌های این کشور آشنا شوید، رازهای این سرزمین بی‌نظیر را کشف کنید و دقیقا بدانید نپال کجاست و چه مردمی دارد، بهتر است قبل از سفر اطلاعات خوبی از این کشور به دست آورید. میدان‌ دوربار کاتماندو، پاتان و بختاپور، از مهم‌ترین جاهای دیدنی نپال به شمار می‌روند که معمولا پای ثابت تور نپال هستند. بنابراین اگر می‌خواهید به این کشور سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه این مطلب با این جاذبه‌های مهم بیشتر آشنا شوید.

هرچه باید از میدان دوربار نپال بدانید

  • میدان دوربار نپال چیست؟
  • میدان دوربار کاتماندو
  • دیدنی‌ های میدان دوربار کاتماندو
  • میدان دوربار بختاپور
  • دیدنی‌ های میدان دوربار بختاپور
  • میدان دوربار پاتان
  • دیدنی‌ های میدان دوربار پاتان

میدان دوربار نپال چیست؟

میدان دوربار (Durbar) به‌معنای کاخ یا دربار، به اماکنی گفته می‌شود که در نزدیکی و روبه‌روی کاخ‌های سلطنتی نپال قرار داشته‌اند. این مکان‌ها از معابد، بت‌ها، مجسمه‌ها، حیاط‌های باز و آب‌نماهای مختلفی با طراحی‌های متنوع ساخته شده‌اند. در گذشته، میدان‌های دوربار محل برگزاری رویدادهای مهمی نظیر تاج‌گذاری پادشاهان بودند. علاوه بر آن، جشن‌ها و رویدادهای مختلف دیگری نیز توسط حکومت پادشاهی در این میدان‌ها برگزار می‌شد. به بیان دیگر، میدان‌های دوربار نپال دربرگیرنده میراث دیرینه‌ای هستند که این کشور در گذشته تجربه کرده است.

در نپال ۳ میدان دوربار وجود دارد؛ 

  • میدان دوربار کاتماندو (Kathmandu)
  •  میدان دوربار پاتان (Patan)
  • و میدان دوربار بختاپور (Bhaktapur)

این ۳ میدان جزو میراث جهانی یونسکو هستند و از معروف‌ترین جاهای دیدنی نپال به شمار می‌روند. در ادامه این مطلب به با هر یک از این میدان‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

میدان دوربار کاتماندو

از میان ۳ میدان دوربار نپال، میدان دوربار کاتماندو، طرفداران بیشتری میان گردشگران جهان دارد. این میدان به میدان دوربار باسانتاپور (Basantapur) و هانومان دوکا (Hanuman Dhoka) نیز شهرت دارد. این مکان روبه‌روی کاخ سلطنتی کاتماندو قرار دارد. اهمیت تاریخی، معماری زیبای نیواری و فضای پر جنب‌و‌جوش اطراف، میدان دوربار کاتمادو را به مکانی جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است. 

میدان دوربار کاتماندو کاخ‌ها و معابد باستانی متعلق به قرن ۱۲ تا ۱۸ میلادی را در خود جای داده است. از این میدان، به‌عنوان موزه معابد نیز یاد می‌شود؛ چراکه بیش از ۵۰ معبد در این میدان قرار دارد. همچنین مغازه‌های صنایع دستی در اطراف این معبد، برای گردشگران بسیار جذاب است.

تا به امروز، میدان دوربار کاتماندو برجسته‌ترین میراث باستانی و معماری کاتماندو به شمار می‌رود. فضای میدان دوربار کاتماندو، شامل ۳ میدان مرتبط است. در جنوب این فضا، میدان باسنتاپور است؛ جایی که یک اصطبل فیل قدیمی در آن قرار گرفته. در غرب، منطقه اصلی میدان دوربار است که معابد بسیاری در آن جای دارد. در قسمت شمال شرق نیز بخش دوم میدان دروبار است که شامل ورودی هانومان دوکا و مجموعه‌ای از معابد است. 

دیدنی‌ های میدان دوربار کاتماندو

میدان دوربار کاتمادو از محوطه‌های مختلفی تشکیل شده است و دیدنی‌های بسیاری در آن وجود دارد که اغلب موردتوجه گردشگران قرار می‌گیرند. اگر مسافر تور نپال هستید، بیایید قبل از سفر به این کشور، با دیدنی‌ های میدان دوربار کاتماندو آشنا شویم.

معبد تالجو

معبد تالجو (Taleju) مرتفع‌ترین سازه میدان دوربار کاتماندو است که توسط شاه ماهندرا مالا (Mahendra Malla) در سال ۱۵۴۹ پس از میلاد ساخته شده است. معبد تالجو، اولین معبد ۳ طبقه نپال است و یک محوطه مذهبی مهم برای پیروان آئین هندو و جین به شمار می‌رود. درهای این معبد هر سال به‌مدت یک روز در جشنواره داشاین (Dashain) به‌روی عموم باز می‌شود. 

معبد جاگانات

معبد جاگانات (Jagannath) در قرن شانزدهم ساخته شده است و بیشتر به‌دلیل معماری منحصربه‌فرد و اهمیت مذهبی خود شهرت دارد. این معبد، ساختمانی دو طبقه است که بر یک سکو ساخته شده. معماری این ساختمان به‌سبک سنتی پاگودا بنا شده و برای ساخت آن، بیشتر چوب و آجر مورد استفاده قرار گرفته است. 

معبد کوماری

معبد کوماری (Kumari) یا معبد الهه زنده در قرن هفدهم ساخته شده است. این معبد، محل اقامت رسمی الهه کوماری کاتماندو است. بر اساس رسومات نپالی، الهه کوماری یک دختر گزینش‌شده است که تا زمان بلوغ باید در این مکان به‌عنوان الهه زنده بماند و بعد از آن، می‌تواند به زندگی عادی خود بازگردد. این دختران در این دوران باید از رسومات و قوانین خاصی پیروی کنند.

موزه تریبووان

موزه تریبووان (Tribhuwan) در میدان دوربار کاتماندو، یادبودی از پادشاه تریبووان و قیام موفقیت‌آمیز را نمایش می‌دهد. در این موزه، اتاق خواب و اتاق کار پادشاه با وسایل شخصی واقعی او به نمایش درآمده است. دستکش‌های بوکس پادشاه، عصای پیاده‌روی با یک شمشیر فنری که در داخل آن پنهان شده و آکواریوم او، از جمله دیدنی‌های جذاب این موزه است. 

میدان دوربار بختاپور

بختاپور، در ۲۰ کیلومتری شرق دره کاتماندو، یکی از ۳ شهر سلطنتی نپال محسوب می‌شود. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری باکتاپور، میدان دوربار بختاپور است که به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های نپال شناخته می‌شود.

این منطقه در زبان نیواری، لایاکو (Layaku) نامیده می‌شود. معابد و زیارتگاه‌های باستانی، مجسمه‌ها و بناهای تاریخی متنوعی در این میدان وجود دارد. همچنین، در این میدان می‌توان نکات برجسته هنر باستانی نپال را در قسمت‌های مختلفی چون دروازه طلایی، کاخ ۵۵ پنجره، مجسمه بوپاتیندارا مالا (Bhupatindara Malla) و غیره مشاهده کرد.

دیدنی‌ های میدان دوربار بختاپور

با بازدید از میدان دوربار بختاپور، جاذبه‌های دیدنی بسیاری نظرتان را جلب خواهد کرد؛ دیدنی‌هایی که رنگ و بوی باستانی و سنتی دارند و همانند یک ماشین زمان، شما را به قرن‌های دور می‌برند. بیایید در ادامه با برخی‌های از دیدنی‌ های میدان دوربار بختاپور آشنا شویم.

کاخ ۵۵ پنجره

کاخ ۵۵ پنجره توسط پادشاه بوپاتیندارا مالا (Bhupatindara Malla) ساخته شده است و یکی از دیدنی‌های میدان دوربار بختاپور به شمار می‌آید. ساخت‌و‌ساز کاخ ۵۵ پنجره، در زمان سلطنت این پادشاه آغاز شد و در نهایت در زمان سلطنت پسرش رنجیت مالا (Ranjit Malla) در سال ۱۷۶۵ تکمیل شد.

معبد واتسالیا دوی

یکی دیگر از میراث تاریخی در میدان دوربار بختاپور معبد واتسالیا دوی (Vatsalya Devi) است. این معبد به‌دلیل ناقوس‌های نقره‌ای و بزرگ خود محبوب و مشهور است. به‌گفته اهالی این منطقه، پس از نواخته شدن زنگ بزرگ معبد، سگ‌های منطقه پارس می‌کنند و زوزه می‌کشند. این ناقوس عظیم در سال ۱۷۳۷ میلادی توسط پادشاه رنجیت مالا در معبد نصب شد.

معبد نیاتاپولا

معبد نیاتاپولا (Nyatapola) از دیگر جاذبه‌های این میدان است. نیاتاپولا در زبان نیواری به معنی پنج داستان است. این معبد، زیبایی‌های هنری بسیاری دارد و به‌عنوان مرتفع‌ترین معبد پاگودا در نپال شناخته می‌شود. این معبد، به الهه سیدی لاکسمی (Siddhi Laxmi) تقدیم شده است. مجسمه این الهه نیز، به‌عنوان نگهبانان این معبد زیبا در راه پله‌های دو طرف ساخته شده است.

دروازه طلایی

این دروازه توسط پادشاه بوپاتیندرا مالا ساخته شده و به‌عنوان یکی از آثار هنری باشکوه و مهم در کل جهان به شمار می‌رود. دروازه طلایی، ورودی اصلی به حیاط کاخ باستانی ۵۵ پنجره است و نمونه‌های بی‌بدیلی از هنر هنرمندان گذشته را می‌توان در آن تماشا کرد.

میدان دوربار پاتان

در میان ۳ شهر سلطنتی نپال، پاتان، قدیمی‌ترین شهر محسوب می‌شود. این شهر به‌دلیل میراث هنری جذاب خود شهرت دارد. پاتان احتمالا یکی از قدیمی‌ترین شهرهای بودایی در جهان است و در فلاتی در سراسر رودخانه باگماتی قرار دارد. نام دیگر پاتان، لالیتپور (Lalitpur) است. شهر پاتان یکی از زیباترین گنجینه‌های معماری جهان را دارد و میدان دوربار پاتان نیز یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی آن است که تنها چند کیلومتر از شهر کاتماندو فاصله دارد.

میدان دوربار پاتان به‌دلیل میراث فرهنگی غنی و هنرهای تجسمی خود، شهرت بسیاری دارد. معماری جذاب و تاریخ نپال را می‌توان در معابد، کاخ‌ها و بناهای این میدان به‌خوبی مشاهده کرد؛ آثاری که فرهنگ این کشور را به بهترین شکل منعکس می‌کند. 

دیدنی‌ های میدان دوربار پاتان

میدان دوربار پاتان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی نپال است که گردشگران را از نقاط مختلف جهان به این سرزمین دعوت می‌کند. در این میدان، سازه‌های باستانی، معابد و زیارتگاه‌های بسیاری وجود دارد که به‌دلیل طراحی‌های زیبا و کنده‌کاری‌های نفیس، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. در ادامه، با دیدنی های میدان دوربار پاتان بیشتر آشنا خواهیم شد:

موزه پاتان

این موزه در میدان دوربار پاتان قرار دارد و مجسمه‌های برنزی و اشیای مذهبی بسیاری را در خود جای داده است. موزه ئاتا همچنین، یکی از بهترین موزه‌های آسیا محسوب می‌شود. باغی که در نزدیکی موزه پاتان قرار دارد، مناظری زیبا و مکانی آرام برای استراحت بازدیدکنندگان است.

معبد طلایی

معبد هیرانایا وارنا ماهاویهار (Hiranya Varna Mahavihar) که به‌عنوان معبد طلایی نیز شناخته می‌شود، در قرن دوازدهم توسط پادشاه باسکار ورما (Bhaskar Verma) ساخته شد. این معبد ۳ طبقه است و تصاویر طلایی بودا و حکاکی‌های دیواری آن، جذابیت بسیاری دارد.

معبد کریشنا

معبد کریشنا (Krishna)، یکی از زیارتگاه مهم میدان دوربار پاتان است که به لرد کریشنا، خدای معروف دین هندو، تقدیم شده. معبد کریشنا در قرن هفدهم به‌دستور پادشاه ناراسینگ مالا (Narsingh Malla) ساخته شده و تنها معبدی در نپال است که ۲۱ زیارتگاه دارد و کاملاً از سنگ بنا گذاشته شده. بیشتر صحنه‌های مهم حماسه‌های هندو باستان، رامایانا و مهابهاراتا نیز بر حاشیه‌های این معبد حک شده است.

معبد ویشوانات

معبد ویشوانات (Vishwanath) بنای دیگری است که توسط پادشاه نارسینگ مالا ساخته شده و به لرد شیوا، خدای نگهدار آسمان و زمین، تقدیم شده است. این معبد در سال ۱۶۲۷ ساخته شده و با حکاکی‌های بی‌نظیر خود، جذابیت بسیاری برای بازدیدکنندگان دارد. دروازه جلوی معبد نیز توسط دو فیل سنگی بزرگ محافظت می‌شود و در یکی از طرفین نیز، به صورت نمایدن مجسمه گاو نر قرار داده شده است.

 

1 دیدگاه در “میدان دوربار کاتماندو نپال کجاست؟ درباره ۳ میدان دوربار

دیدگاهتان را بنویسید