راهنمای سفر, ماداگاسکار, مقالات

قوانین و عجایب ماداگاسکار، سرزمین شگفتی‌ها

عجایب ماداگاسکار بامبو اکوتور

تا به حال، چیزی درباره عجایب ماداگاسکار شنیده‌اید؟ از بزرگ‌ترین آفتاب‌پرست‌های دنیا و نادرترین گونه‌های لمور که می‌توان آن‌ها را در ماداگاسکار پیدا کرد، تا فرهنگ‌ متفاوت مردم ماداگاسکار و قوانین عجیب ماداگاسکار؛ عجایب ماداگاسکار آنچنان منحصر به فرد هستند که حتما باید رفت و آن‌ها را از نزدیک دید.

ماداگاسکار با عجایب و شگفتی‌های خود، مسافران بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند. اگر شما نیز مسافر تور ماداگاسکار هستید، شاید بد نباشد که ابتدا با عجایب ماداگاسکار و قوانین عجیب این کشور آشنا شوید. در این مطلب می‌خواهیم به برخی از جالب‌ترین قوانین و عجایب ماداگاسکار اشاره کنیم.

فهرست

عجایب ماداگاسکار

اگر می‌دانید ماداگاسکار کجاست؟ حتما باید درباره عجایب و قوانین عجیب ماداگاسکار هم شنیده باشید. ماداگاسکار کشور عجایب است. این کشور در دسته فقیرترین کشورهای دنیا قرار دارد، اما از طرفی جزو بزرگ‌ترین جزایر جهان است. این کشور، محل زندگی حیوانات و گیاهانی است که در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌شوند.

از سوی دیگر، تاریخ و قدمت ماداگاسکار نیز، فرهنگ مردم این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. دانستن عجایب ماداگاسکار، سفرتان به این کشور را هیجان‌انگیزتر خواهد کرد، پس بیایید در ادامه با برخی از عجایب این کشور بیشتر آشنا شویم:

۱. ماداگاسکار، چهارمین جزیره بزرگ جهان است

جزیره ماداگاسکار، چهارمین جزیره بزرگ کره زمین است. این جزیره که در اقیانوس هند قرار دارد، در طولانی‌ترین محور خود بیش از هزار و ۶۰۰ کیلومتر و در عریض‌ترین نقطه خود بیش از ۵۶۰ کیلومتر است. همچنین، خط ساحلی این جزیره بیش از ۵ هزار کیلومتر امتداد دارد. ماداگاسکار با چنین مساحت عظیمی، زیستگاه‌های بسیار متنوعی را در خود جای داده است؛ از کوهستان آتشفشانی با ارتفاع بیش از ۲ هزار متر و جنگل‌های بارانی مرطوب در شرق گرفته تا صخره‌های ماسه‌ای در غرب و جنگل‌های عجیب‌و‌غریب سوزنی‌شکل سینگی (Tsingy).

عجایب ماداگاسکار

۲. ماداگاسکار، محل زندگی ۷۰ گونه لمور است

حیات وحش عجیب‌و‌غریب ماداگاسکار، ۱۶۵ میلیون سال پیش، از قاره آفریقا جدا شده و همواره در حال تکامل است. امروزه، بیش از ۷۰ گونه و زیرگونه لمور در ماداگاسکار وجود دارد؛ در حالی که ۱۶ گونه از آن‌ها، از زمان ورود انسان‌ها از بین رفته‌اند. جدیدترین گونه لمورها در این کشور در سال ۱۹۸۵ میلادی کشف شده است. بسیاری از این گونه‌ها، در هیچ کجای دنیا یافت نمی‌شوند.

محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین گونه لمور، لمور دم حلقه‌ای است. این حیوان یکی از باهوش‌ترین لمورهای دنیا محسوب می‌شود. از گونه‌های دیگر لمور نیز، می‌توان به Verraux Sifaka اشاره کرد که می‌تواند به پهلو برقصد و نوع دیگر نیز، لمور موشی خاکستری کوچک است که کوچک‌ترین پستاندار در ماداگاسکار به شمار می‌رود.

لمور ماداگاسکاری |‌ عجایب ماداگاسکار

۳. ماداگاسکار، زیستگاه بیش از ۵۰ درصد آفتاب‌پرستان جهان است

به نظر شما آیا این عجیب و جالب نیست که بیش از ۳۴۶ گونه از خزندگان دنیا، به جز ماداگاسکار در هیچ جای دیگری یافت نمی‌شوند؟ این کشور محل زندگی بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین آفتاب‌پرست‌های دنیا است. به‌طور کلی، حدود ۱۵۰ گونه آفتاب‌پرست در جهان وجود دارد که بیش از نیمی از آن‌ها را می‌توان در ماداگاسکار یافت. همچنین، ۵۹ مورد از آن‌ها بومی ماداگاسکار هستند و در هیچ جای دیگری یافت نمی‌شوند.

آفتاب‌پرست ماداگاسکار

۴. ماداگاسکار، محل زندگی بیش از ۱۰ هزار گونه گیاهی بومی است

علاوه بر حیوانات، طبیعت ماداگاسکار و تنوع گیاهان نیز در این کشور قابل‌توجه است. بیش از ۱۰ هزار گونه گیاهی بومی در این شناسایی شده که حدود ۹۰ درصد آن‌ها، تنها در ماداگاسکار یافت می‌شوند! با این حال، بسیاری از آن‌ها به‌شدت در معرض خطر هستند. گونه گیاهی منحصربه‌فرد و معروفی که در ماداگاسکار یافت می‌شود، درخت بائوباب است؛ درختی عجیب‌‌وغریب که گویی به‌صورت وارونه روی زمین قرار گرفته است. رشد بائوباب‌ها، تا صدها سال ادامه می‌یابد و توسط مردم محلی نیز، مقدس تلقی می‌شود. از دیگر گیاهان معروف در ماداگاسکار نیز می‌توان به درختان اختاپوس اشاره کرد که در جنگل‌های جنوب غربی این کشور یافت می‌شوند.

۵. بیش از ۸۰ درصد جنگل‌های ماداگاسکار از بین رفته است

گفته می‌شود که ماداگاسکار ۸۰ یا ۹۰ درصد از جنگل‌های اصلی خود را در طول تاریخ از دست داده است! شاید نتوان این موضوع را به صورت دقیق اثبات کرد، اما کارشناسان معتقدند که ورود انسان‌ها به ماداگاسکار، از بیش از ۲ هزار سال پیش، حیات گیاهان را به خطر انداخت.

این روزها، از دلایل اصلی جنگل‌زدایی در مقیاس بزرگ در این کشور، می‌توان به بریده‌شدن و سوزاندن زمین‌های کشاورزی، قطع درختان برای مصالح ساختمانی و پاک‌سازی جنگل برای استخراج معادن اشاره کرد. این موضوع یک مشکل جدی است که بقای گیاهان و جانوران بومی ماداگاسکار را تهدید می‌کند.

۶. مالاگاسی‌ها نسبت به آفریقایی‌ها ریشه‌های نزدیک‌تری به جنوب شرقی آسیا دارند

اگرچه ماداگاسکار توسط کانال باریک موزامبیک از سرزمین اصلی آفریقا جدا شده است، اما یک دنیا با آن فاصله دارد! مالاگاسی‌ها (مردم ماداگاسکار) از دریانوردان هندو-مالاییایی هستند که بیش از ۲ هزار سال پیش، در مسیر تجاری اقیانوس هند، به این سرزمین وارد شدند. امروزه نیز، شباهت فرهنگی آن‌ها با جنوب شرقی آسیا، بسیار مشهود است؛ غذای اصلی آن‌ها برنج است و زبان آن‌ها نیز به ریشه‌های آسیایی برمی‌گردد.

۷. ماداگاسکار، مستعمره فرانسه بود

ماداگاسکار از سال ۱۸۹۶ میلادی از جمله مستعمرات فرانسه بوده‌ است. فرانسوی‌ها با ورود به این کشور، به‌طور کامل به این کشور نفوذ و زبان فرانسه را زبان رسمی ماداگاسکار اعلام کردند. ماداگاسکار سرانجام در سال ۱۹۶۰ استقلال خود را به دست آورد؛ اما هنوز هم می‌توان تأثیرات دوران استعمار فرانسه در قسمت‌های مختلفی از این کشور، از غذا و زبان گرفته تا معماری شهرها، مشاهده کرد.

۸. بیشتر مالاگاسی‌ها آنیمیسم هستند

گرایندگان به جاندارانگاری، جان‌باوری یا آنیمیسم معتقدند که تمامی عناصر طبیعت دارای روح و جان و زنده‌اند. در ماداگاسکار نیز، اگرچه دین غالب مسیحیت است، اما بیشتر مردم این کشور هنوز هم به قدرت‌های جادویی اجدادشان و انواع جادوها اعتقاد دارند. حتی مالاگاسی‌های شهرهای مدرن نیز بستگان مرحوم، خود را بخشی از خانواده می‌دانند. در ماداگاسکار تابوهای محلی متعددی وجود دارد که به نام «فادی» (Fady) شناخته می‌شوند. به‌دلیل ساختار فرهنگی متنوع، فادی‌ها در ماداگاسکار از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است.

۹. ماداگاسکار، یکی از فقیرترین کشورهای جهان است

ماداگاسکار اقتصادی کنترل‌نشده دارد که شرایط را برای مردم این کشور دشوار کرده است. از دلایل اصلی این مشکل نیز، می‌توان به نداشتن بازار سرمایه، سیستم قضایی ضعیف و فساد گسترده دولتی اشاره کرد. همچنین بر اساس آمارها، این کشور در ردیف غمگین‌ترین کشورهای جهان نیز قرار دارد. ماداگاسکار، با چالش‌های بسیاری برای بهبود آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و محیط زیست نیز مواجه است.

مردم ماداگاسکار

۱۰. تنها ۱۱ درصد از جاده‌های ماداگاسکار آسفالت است

شاید رفت‌و‌آمد در شهرهای ماداگاسکار کمی زمان‌بر باشد؛ این موضوع، نه فقط به‌دلیل وسیع بودن این کشور، بلکه در واقع به‌دلیل زیرساخت‌های توسعه‌نیافته و ضعیف آن است. بر اساس شاخص‌های بانک جهانی، تنها ۱۱ درصد از کل جاده‌های این کشور آسفالت شده است. در واقع در سفر به این کشور، ممکن است جاده‌های پر دست‌انداز و گودال‌ها در جاده، توجه شما را به خود جلب کند.

سنت‌ها و قوانین عجیب ماداگاسکار

تا اینجا با عجایب کشور ماداگاسکار آشنا شدیم، اما به‌غیر از آن، مردم ماداگاسکار آداب و رسوم و سنت‌های بسیاری دارند که از فرهنگ‌های جنوب شرقی آسیا تا شرق آفریقا سرچشمه می‌گیرد. بسیاری از سنت‌ها و قوانین ماداگاسکار، جذاب، منحصربه‌فرد و تا حد بسیاری عجیب هستند. اگر می‌خواهید با قوانین عجیب ماداگاسکار آشنا شوید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

۱. دفن بند ناف نوزاد تازه متولد شده

در ماداگاسکار، وقتی زنی زایمان می‌کند، ماما بند ناف و جفت را به پدر می‌دهد. به‌طور سنتی، وظیفه پدر این است که بند ناف نوزاد را زیر یک سنگ صاف در ورودی خانه اجدادی خود دفن کند. امروزه نیز در مناطق شهری، بند ناف نوزادان در محلی در اطراف خانه و در منطقه‌ای که احتمال آلودگی وجود ندارد، دفن می‌شود. در حین دفن بند ناف، پدر مراقب است که هرگز سر خود را برنگرداند. این اقدام، نماد تداوم جد خانوادگی است و به باورهای مالاگاسی، نوزادی که بند نافش گم شده یا آنطور که باید دفن نشده باشد، در بزرگسالی فراموشکار می‌شود.

۲. رسم عجیب تسلیت در ماداگاسکار

یک رسم معروف در ماداگاسکار با نام «فامادیهانا» (Famadihana) وجود دارد که در لغت به‌معنای «بازگرداندن جسد یک فرد متوفی» است. این مراسم، یک گردهمایی بزرگ خانوادگی است که بعد از مراسم عروسی و تشییع جنازه، بزرگترین گردهمایی ماداگاسکار به شمار می‌آید. در این مراسم مردم، جسدهای اجداد خود را از قبر بیرون می‌آورند و با لباس‌ها و پارچه‌های نو قنداق می‌کنند و همراه با اجرای زنده موزیک، به‌صورت گروهی با مرده می‌رقصند.

مالاگاسی‌ها این رویداد را به این منظور برگزار می‌کنند تا اعضای جدید خانواده بتوانند با اجداد خود ملاقات کنند و خاطراتی را به اشتراک بگذارند و هرگز آن‌ها فراموش نکنند. مردم ماداگاسکار اعتقاد دارند‌ که ارواح مرده‌ها، بعد از تجزیه کامل جسد به اجداد و نیاکان خود ملحق می‌شوند. این مراسم در ماداگاسکار تبدیل به آیین منظمی شده است که معمولا هر ۷ یا ۹ سال یک بار تکرار می‌شود و اقوام را دور هم جمع می‌کند.

۳. برداشتن قاشق، بعد از بزرگترها

در جامعه مالاگاسی، احترام به بزرگترها یک رسم سنتی است که هنوز هم به‌طور جدی در مناطق روستایی انجام می‌شود. در ماداگاسکار، هنگامی که غذایی سرو می‌شود، هیچ‌کس اجازه ندارد قبل از بزرگ‌تر خانواده، کارد و چنگال خود را بردارد. این شخص ممکن است پدر، مادربزرگ یا پدربزرگ باشد. پس از برداشتن قاشق و شروع غذا توسط بزرگ‌ترها، بقیه اعضای خانواده نیز می‌توانند غذای خود را شروع کنند.

۴. کوتاه کردن موهای نوزاد بعد از سه ماهگی

موهای یک نوزاد ماداگاسکاری، در سومین ماه زندگی در یک مراسم کوتاه می‌شود. در این مراسم، از یک نفر در خانواده با موهای زیبا دعوت می‌شود تا موهای کودک را کوتاه کند و روی یک بشقاب یا کاسه بزرگ بگذارد. سپس موهای کوتاه‌شده، با عسل و ریشه‌های غده‌ای‌شکل مانند سیب زمینی شیرین مخلوط می‌شود. در این مرحله اعضای خانواده این مخلوط را می‌خورند!

۵. همه خانه‌ها باید رو به غرب باشند

قوانین عجیب ماداگاسکار، حتی هنگام ساختن خانه در این کشور نیز مشهود است. هنگامی که یک فرد مالاگاسی قصد دارد خانه‌ای بسازد، باید آیین‌ها و قوانینی را رعایت کند. یکی از این موارد، جهت خانه‌های مردم است. اعتقاد مالاگاسی بیان می‌کند که بهترین زمان تابش خورشید، بعد‌از‌ظهر است که خورشید رفته‌رفته غروب می‌کند، بنابراین آن‌ها معتقدند که همه خانه‌ها باید رو به غرب ساخته شوند. در فرآیند سنتی ساختمان‌سازی ماداگاسکار، نمای شرقی خانه‌ها بدون پنجره یا در است و اغلب پنجره‌ها فقط در شمال و درها در غرب قرار دارند.

همچنین بر اساس فرهنگ ماداگاسکاری، در داخل خانه نیز برای اینکه انرژی‌های مثبت در سراسر خانه به گردش درآیند، همه چیز باید در جای درستی قرار بگیرد. بر اساس اعتقاد مالاگاسی‌ها، خوشبختی و ثروت از شمال می‌آید. بنابراین، تخت والدین باید به‌سمت شمال قرار بگیرد. همچنین، آن‌ها معتقدند که جنوب محل تولید هر چیزی است و غرب نیز جایگاهی است برای هر چیزی که از آن استفاده نمی‌شود یا دور ریخته می‌شود.

۶. خاکسپاری در روز پنجشنبه ممنوع!

طبق باور مالاگاسی، هر روز برای هدف خاصی مطلوب است. پنجشنبه، اولین روز در تقویم مالاگاسی است و بنابراین، بهترین روز برای شروع هر کاری محسوب‌ می‌شود؛ به‌ویژه کارهایی مانند خانه‌سازی که ماندگاری آن‌ها اهمیت دارد. به‌همین ترتیب، برگزاری مراسم خاکسپاری در روز پنجشنبه توصیه نمی‌شود؛ چراکه ممکن است باعث شروع تداوم مرگ‌و‌میر در خانواده شود. به طور کلی، مردم مالاگاسی هرگز در این روز مراسم خاکسپاری برگزار نمی‌کنند.

۷. احترام به قدرت دعای خیر

مردم ماداگاسکار قبل از یک کار مهم مانند امتحان یا قبل از رفتن به سفر طولانی‌مدت، از اعضای بزرگ‌تر خانواده، برکات و دعای خیر دریافت می‌کند. این به کار به Ny tso-drano zava-mahery معروف است که در لغت به معنای «نعمت قدرتمند» است. مالاگاسی‌ها بر این باورند که برکات یا دعای خیر خانواده که عمدتاً توسط والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها انجام می‌شود، به آن‌ها کمک می‌کند تا در انجام هر کاری موفق باشند و نفرین از آن‌ها دور شود. 

در این مطلب با عجایب ماداگاسکار و حقایق جالبی درباره این کشور آشنا شدیم. بدون شک سفر به این سرزمین شگفت‌انگیز، شما را با عجایب و داستان‌های جالب دیگری مواجه خواهد کرد. بنابراین، اگر به‌دنبال تجربه متفاوت و سفری منحصربه‌فرد هستید، سفر به این کشور با تور ماداگاسکار بامبو را در برنامه‌های آینده خود قرار دهید.

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “قوانین و عجایب ماداگاسکار، سرزمین شگفتی‌ها

  1. ماشاالله گودرزی گفت:

    درود.برای صیانت از محیط زیست منحصر بفرد ماداگاسگار لازم است جامعه جهانی وارد عمل شود:
    ۱.انتقال بخشی از جمعیت
    ۲.پرداخت حق معیشت ماهیانه
    ۳.استخدام جوانان به عنوان محیط بان
    ۴.توسعه اکوتوریسم و گردشگری مزرعه
    ۵.تخصیص بودجه جهانی برای احیاء متابع طبیعی و جانوری ماداگاسکار
    ارادتمند

دیدگاهتان را بنویسید